ni som rider western med kallblod/stora hästar

Sv: ni som rider western med kallblod/stora hästar

Har en kallblodstravare, ganska grov modell, och till henne har jag en Nevada Reiner, Equiflex, x-full quarterbom
Köpte den hos Lil´s för 17.900 tror jag.
Jätte bra passform, som passar de flesta breda hästar, och är kanon skön att rida i! Kvaliten är jätte bra!

Jag är hel nöjd med den sadeln!
;)

Hej!

Har en Westwood Reining, full quarter bom samt skräddarsydd skirt. Passar mitt kortryggade och ganska breda kallblodssto perfekt. Utprovad av WHC. Prisklass 14000-14500 kr. Alldeles tillräcklig och bra kvalitet för mig som är fritidsryttare med tävlingsambitioner á la klubbtävling.

///Onnie

Premier Maple Reiner, haflingerbom 7,5". Ligger bra men inte helt perfekt. Får två torra fläckar bak manken på båda sidor, men jag tror det är det närmaste jag kan komma i passform. Ligger stadigt och bra. Glider inte. Snygg, skön kvaltietssadel som inte är alltför dyr. Ca 14000

Tussemaja skrev:
Premier Maple Reiner, haflingerbom 7,5". Ligger bra men inte helt perfekt. Får två torra fläckar bak manken på båda sidor, men jag tror det är det närmaste jag kan komma i passform.

Så kan man ju inte säga!

Sadeln ger ju punkttryck och det är absolut inte bra för någon häst i längden, nä jag hade absolut inte varit nöjd med den sadeln, man måste tänka på hästen i första hand!!

Sweet skrev:
Så kan man ju inte säga!
Sadeln ger ju punkttryck och det är absolut inte bra för någon häst i längden, nä jag hade absolut inte varit nöjd med den sadeln, man måste tänka på hästen i första hand!!

Mm, precis! Själv har jag fått ge upp och har nu måttbeställt en sadel istället. Rider med barbackapad tills nya sadeln kommer. Mina gamla sadlar har också gett punkttryck på sidorna av manken vilket har gett till följd att min häst låst sina bogar fruktansvärt och haft kotledsinflammationer emellanåt. Så varning varning, trycker sadeln det minsta ANVÄND DEN INTE IGEN! Rid barbacka tills du hittat något som passar....

Syrran har fortfarande en CongressLeather Roping, handgjord, till salu. Den har legat på extra bred arab, nordsvensk brukshäst m.m. Priset ligger väl på ca 10.000 - 12.000 just nu...nypris ca 25.000. :cool:

Skulle rekommendera dig att padda upp med specialpad med istoppsfickor om du inte vill byta sadel. Det ska inte finnas s.k. "dry spots" när hästen jobbat sig svettig. Då ligger sadeln illa men, det går att justera med pad. :cool:

Men är sadeln för smal och trycker på manken så kan man inte fixa det med paddar...

Jag skulle vilja veta om det är någon av er som ridit i en American Flex eller Ortho Flex sadel? Dessa sadlar har ju flexibla och därmed viktbärande skirts.

Jag är rysligt nyfiken på dem men har ack inte råd att beställa en för att prova...

Ja som Piraja skrev så hade jag en Congress Leather, handgjord.. rooping modell, till min bruksnordis... Riktigt rejäl och bra sadel... och som sagt... den hänger där ute till ingen större nytta då jag för tillfället saknar häst som passar i den...

Till salu för hugade spekulanter....

Sweet skrev:
Så kan man ju inte säga!

Jodå, så kan man säga. Det handlar inte om tryckpunkter utan om två mindre fläckar där sadeln inte ligger an lika mycket. Lägger jag på två urklippta tunna filtbitar ovanpå paden på de här två punkterna så försvinner dom. Ingen fara. Jag skulle aldrig ha en olämplig sadel på min häst. Den här är utprovad passar 99% bra.

Varför inte köpa en tryckutjämnande pad då?

En ullpad kan ju funka fint, mjukt och skönt för hästen, andas och är tryckutjämnande. Proffesional Choice har ju lite olika tryckutjämnande paddar också och PC är ju alltid bra. Sedan har det kommit en ny pad, "Equitex" som är framtagen av en veterinär, den är tryckutjämnande och blir heller inte varm för hästen då den tydligen ska andas extremt bra.

Läs mer om den padden högst upp på denna sida . Där finns även Proffesional Choice paddar, ullpaddar från Mattes och några andra tryckutjämnande paddar.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 133
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
432
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur