P
Packe_alicia
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?
Var står det något om piska????? Kan man inte rida utan piska byt hobby
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ogillar förresten stark att rida med hjälptyglar - martingal är okej, men inte mer än så.
Om du läser ordentligt så skrev jag att man behöver lära sig rida alla hästar inte att alla hästar är likadana!!!
Du rider altså efter hästens kapacitet, och komma över ens? Det är ju det som är poängen att man ska lära sig komma över ens med alla typer av hästar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag är överens med dig till en viss nivå.
Tänk dig att ridskolan har 35 hästar. Jag tar i första hand gärna den häst jag tilldelas på lektion. En av hästarna har jag ridit 4 veckor i rad vid 3 olika tillfällen. Jag KAN rida henne och det går helt okej men det är inget nöje för varken hästen eller mig för att vi inte passar ihop - precis som man blir kompis med vissa människor och tycker andra är jobbiga. Har jag då någon nytta av att rida denna häst igen och igen? Blir jag eller hästen motiverade av att vi ska försöka jobba ihop?
Jag tycker inte det utan då tycker jag att jag kan få rida en av de 34 hästar som jag kommer bättre överens med och så kan en annan ryttare som trivs med häst nummer 35 få rida henne. Då är både hästen och jag glada! Hästen för att hon slipper en ryttare som hon egentligen inte trivs med och jag för att jag får rida en häst jag trivs bättre med.
/Pernille
så.. vilken häst är det som är sämst och vilken ryttare är bäst?
Men egentligen, hur lämplig är hästen till ridskola om den måste ridas med t ex. graman? Särskilt eftersom så många okunniga använder den för att dra ner mulen till bringan på hästarn och tror att den går "på tygeln". Nae, om det ska ridas med hjälptyglar ska ridläraren se till att ryttaren kan rida med den.
Fast graman är nog väldigt ovanligt på ridskolor. Thiedemann och gummisnodd är det vanliga, vad jag har sett, förutom martingal då. Eller möjligen gogue/chambon. Dvs hjälptyglar som inte ryttaren kan påverka så mycket.
Att rida med gummisnodd eller gogue kräver ju inte så mycket kunskap, för ryttaren kan ändå inte påverka dem.
nej det är JAG som menar det.. den jag skriver till tycker att är man dålig ryttare så är man ALLTD sämre än en annan ryttare på ALLA hästar.. för en bra ryttare passar ihop med alla hästar säger dom..