Ni som rider med två tyglar.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Bull Dozers Am. Bulldogs
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ni som rider med två tyglar.

Haha :p Jag red för KW om du vet vem jag menar? Har inte blivit så jättemånga gånger, 4-5 kanske? eftersom hästen blev halt av att tappa dojorna stup i kvarten i somras och det blev såna hack i träningen. Sen när den blivit bra igen så såldes den ju.. Men "tygeltaget" fick jag lära mej i våras så det hann sätta sej iallafall.
Kanske lika bra att det är krångligt så man inte sätter på stången bara för att det ser fräckt ut? :angel:
Tyckte stång och tränsbett/kapson fungerade lika bra på förra kusen fast på olika sätt. Därav variationen.

TRÄNA på....

När man väl kan rida med 1 tygel i ena handen och dom andra 3 i den andra handen blir det ännu en "dimension" i ens ridning :love:

Att ha tyglarna på detta vis fungerar tyvärr inte lika bra om man rider på pelham, utan den är mest "effektiv" när man rider på dubbla bett....

Men man kan med fördel öva när man använder pelham så man får in snitsen....:idea:

Ja, jag red för KW en gång när jag nyköpt gamlingen. Men då h*n forcerade min häst för hårt i inledningen av hans omskolning så lämnade jag den tränaren. För mycket prestation i mitt tycke, men jag har hört flera som är nöjda. Men alla passar inte för alla.

Och dessa dumforer´n med att sätta stång för att det är häftigt - ja, vad säger man... *suck*

Tränsbett på gamlingen och man kunde räkna hårstråna i pannluggen.
Kapson - hatade tyglarna vid näsan.
Stången - perfekt. Då var han med på allt, med hängande tyglar. Just nu känns detta avlägset. ;)

Jag har tygeln till det skarpaste bettet/den tygeln som sitter längst ner/gramanen mellan ringfinger och långfinger. Tränsbettstygeln har jag där man brukar. Då blir det ju att jag rider mest på det svaga bettet, vilket jag vill.

Rider min häst mycket på pelham och då har jag den vanliga tygeln som vanligt, och stångtygeln snäppet över... så tyglarna går i kors liksom... Det tycker jag är bäst för då rider jag alltså bara på bettet, men kan ta hjälp av stången lite när jag vill...

Samma när jag rider med graman... vill ju inte rida på gramanen utan endast kunna ta hjälp av den om det behövs...

Min kuse tyckte också att tränaren var lite hård, men själv tror jag att den bortskämda lille rackaren behövde det ;) Däremot ville jag ju inte rida för en "sträng" tränare när han var minsta lilla ofräsch.
För min egen utveckling tycker jag hon var jättebra, har lärt mej säkert mer på dom 4-5 lektionerna än jag gjort på alla kurser/lektioner inom AR tidigare (2 år) för hon ser ju verkligen vad man gör fel.
Och just prestationsgrejen passar mej också, man vill ju alltid göra rätt, gör man fel vill man veta om det. Tycker egentligen inte hon var så värst sträng det blir ju liksom att man verkligen tar åt sej det lilla beröm man får (för att inte tala om den feedback man får från hästen när man gör rätt).

Saknar ridningen och hästarna massor nu när man har varit utan i flera månader :p När jag väl sätter igång igen har man väl noll balans och kroppskontroll :D

Visst, nog är hon duktig, det är inte så jag menar. Och med prestationen menade jag att hon gick lite för fort och för hårt fram för min häst. Hon började på övningar som han inte alls var mogen för och det tyckte jag att hon skulle ha sett, eftersom hans rörelser och fysik inte var där den skulle ha varit för att klara de för honom så svåra moment. Därför blev jag lite besviken, jag hade väntat mig lite mer tålamod.
Självklart så vill man ju veta vad man gör fel och vad man kan göra bättre annars utvecklas man ju inte. ;) Även om man ibland tror det.:o

Du får väl komma förbi och rida om du är uppöverland på semester, så att du inte helt tappar stinget! :)
(Vi har inte kommit så långt ännu men han går iaf att åka på. :p )

Ja det där känner jag också igen, men fysiskt tror jag hästarna kan mer än man tror... Min kuse pallade ju att lära sej samlad trav på två veckor eller vad det blev utan att ta skada av det, och det var ingen ungdom direkt :p mentalt sätt tror jag det är betydligt svårare..
Jag brukar iofs vara ganska "sträng" med att hästen inte ska gå för hårt så jag säger till helt enkelt. Och är det två pass inbokade oh jag bara tror den pallar ett så avsäger jag mej det andra helt enkelt :p om jag så får betala ändå.

Vart "uppöver" bor du då? Är ju inte helt omöjligt. Annars har jag eventuellt en medryttarhäst på gång :) får se hur det blir med det.

Jaa, du tyckte ju att det verkade svårt med att använda tyglarna på detta vis, och undrade om det kunde vara bra att träna hemma...
Och det svarade jag på att det var utmärkt om man kunde träna hemma utan hästens känsliga mun behövde "ansträngas"

Ok.
Jo jag rider själv med 3+1 fattning, men det var det här med att byta stånghand när man byter varv som jag inte hört förut. Jag rider med stångtygeln enbart i vänster hand, så ska jag prova det på hästen så blir det till att öva i soffan först ;) annars lär det nog bli tjorv på både häst och ryttare :O :)

Jag gick faktiskt över till 3+1 efter jag fått min reumatism, 3 tyglar i vänster och 1 tygel i höger.

Men jag ska också börja öva mej med att kunna byta medans man rider....
Men "soffövningar" är nog ett måste i början...

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
705
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 323
Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
990
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka