Ni som rider med två tyglar.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Bull Dozers Am. Bulldogs
  • Startdatum Startdatum
B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Mellan vilka fingrar har ni respektive tygel?
Jag har stångtygeln mellan lill- och ringfinger och den andra utanför lillfingret. Men vad jag förstått så är det vanligast att ha stången mellan ring- och långfingret och bridongen mellan lill- och långfingret. Jag rider på pelham.

Sv: Ni som rider med två tyglar.

Jag har bridongen utanför lillfingret och stången på kandaret mellan ring- och lillfinger. Känns bäst så.

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Men vad jag förstått så är det vanligast att ha stången mellan ring- och långfingret och bridongen mellan lill- och långfingret.

Så har jag det när jag rider på två tyglar, med pelham eller graman.

Jag har stångtygeln utanför lillfingret och upp i handen och ut mellan tummen och pekfingret.

Bridongtygeln har jag mellan lillfingret och ringfingret upp i handen och ut mellan långfingret och pekfingret.

På det viset kan jag ge signaler med en tygel i taget....

Har alltid på detta vis när jag rider med dubbla tyglar, oavsett om det är kandar eller pelham...

Det fungerar för mej...

Precis köpt nya kandartyglar till mitt pelham.. där stångtygeln är smalare/tunnare. Hittade inga på Globen förut..

Ska bli skönt att rida med "riktiga tyglar" så det inte blir så mycket i handen.:idea:
Har tyglarna likadant som du! Works for me..

jag växlar o provar mig fram lite med kandaret.

Föredrar att rida på tränsbett. Lättare med en tygel :D

Jag rider ibland på kandar och är lite tvärs emot alla.
Bridongtygeln har jag som vilken tygel som helst, in i handenmellan lill- och ringfingret ocj ut ur handen mellan tummen och övre delen av pekfingret, medans stångtygeln går in mellan lån- och perfingret och ut mellan tummen och yttre delen av pekfingret.
Med andra ord så går stångtygeln bara runt pekfingertoppen, så jag böjer bara lite på pekfingret så tar stången, vilket även gör så att jag kan hålla rakt pekfinger och stångtygeln hänger löst.

Bridongen på den vanliga platsen, dvs. mellan lill- och ringfinger. Stången snäppet högre, mellan ring- och långfinger.
Och tummen på båda tyglarna då (tack för tunna släta lädertyglar!).

Något jag fått lära mig är noga åtminstone när man rider på kandar är att stångtygeln ska ligga innanför bridongtygeln mot hästhalsen, annars låser man ev. ledande tygeltag som ju ska tas på bridongen. Jag har dock sett många som ha stångtygeln utanför också, så jag vet inte hur vanlig den "regeln" är...

bridong tygeln som vanligt (mellan lill och ring)
stång tygeln över (mellan ring och lång)

Jag hade tyglarna så också tills jag fick mina händer krumma av reumatism....

Ett annat sätt att ha tyglarna är på "sydstatsvis"...stångtygeln innanför eller utanför lillfingret och upp och ut mellan långfingret och ringfingret....bridongtygeln har man som när man kör..alltså mellan tummen och pekfingret och sen NER i handen...och ut mellan pekfingret och långfingret..

Låter lite rörigt att förklara, mycket enklare att rida med....

Det var en amerikansk dressyrryttare som var på Scandinaviumtävlingar -83 eller -84, som lärde mej den varianten...
Och hon kallade den tygelfattningen så....

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Mellan vilka fingrar har ni respektive tygel?
Jag har stångtygeln mellan lill- och ringfinger och den andra utanför lillfingret. Men vad jag förstått så är det vanligast att ha stången mellan ring- och långfingret och bridongen mellan lill- och långfingret. Jag rider på pelham.

När jag rider på tränstygel och graman blir det träns tygeön ligger som vanligt mellan lilfinger och ringfiner medans grmanen ligger mellen ringfingret och långfingret!

Jag rider på två och tre fingar, dvs skarpaste bettet mellan lång o ring och det snällare ett steg utanför, mellan ring o lillfingret.

Jag har bridongtygeln mellan lill och ringfringret, och stångtygeln antingen mellan pek- och långfinger eller mellan ring- och långfinger.

Rider jag med graman har jag oftast den under lillfingret, och den vanliga tygeln som vanligt.

Har bara ridit på "vanligt" vis med dubbla tyglar nån enstaka gång och då har jag latat mej eftersom jag inte ville störa hästen med stången när jag inte anände den så stångtygeländan la jag helt enkelt på framvalvet eller manken på hästen och lät den hänga där :D bytte tygel när jag ville använda stången...

Annars har jag fått lära mej en ytterst konstig metod där man har stångtyglarna i en hand plus ena bridongtygeln oh den andra bridongtygeln i andra handen (den inre) och så får man byta när man byter varv :p kändes skitskum innan man hade vant sej MEN då riskerar man inte att bara ta i den ena stångtygeln vilket skulle få helt fel effekt. Och så är man van vid att bara rida med en hand med stången vilket är ett stort plus om man satsar på att kunna rida med en hand senare i utbildningen :)

Byter du hand för stångtygeln när du byter varv?
Jag fattar inte hur du menar.

Jag håller alltid stångtyglar och vänster bridong/kapsontygel i vänster hand och höger b/k-tygel i höger hand.
Byter aldrig hand för stångtygel.

Missförstod jag dig?

nässla skrev:
Bridongen på den vanliga platsen, dvs. mellan lill- och ringfinger. Stången snäppet högre, mellan ring- och långfinger.
Och tummen på båda tyglarna då (tack för tunna släta lädertyglar!).

Så har jag också.

Nej, du missförstod inte. Innerhanden vill man ju ibland kunna lirka lite ställning med och i nödfall ta ledande tygeltag, därför vill jag ha den "fri" för bridongtygeln.
Yttertygeln har jag alltså bägge stångtyglarna och yttre bridongtygeln (som jag har ganska lång, brukar inte behöva använda den) och då höjer jag ju helt enkelt handen om jag ska göra en förhållning eller för den lite åt sidan när jag ska böja hästen.
Då behöver jag byta hand, för skulle jag alltid ha samma så skulle jag ju få en ojämn häst om jag använder bridongtygeln :D svårt att använda den hand man har 3 tyglar i, då måste man korta den och riskerar att dra i den samtidigt om man ska ta i stången :p

Det tog minst 3 lektioner innan jag hade lärt mej göra "sidbytet" med handen :crazy: säkert några lektioner till för att kunna hålla kvar böjningen på hästen och ställa om den vid varvbyte..

Hmm... intressant. Jag har aldrig tidigare hört om nån som byter stånghand. Men måste man inte vara fasansfullt snabb vid varvbyte? Tjorvar inte tyglarna ihop sig?
Jag skulle verkligen vilja se hur du gör!!

Själv så sitter jag bara om och kortar vänster bridongtygel i varvbyte. Då jag har vä. bridongtygel på utsidan lillfingret så tycks jag ha tillräckligt frihet där.

Men intressant helt klart! Jag får väl följa syrran ner till härnösand nån gång i rent studiesyfte. :)

Haha kanske bättre om jag åker till dej isåfall på grund av hästbrist från min sida :p (sålde hästen på grund av stallplatsbrist för ett par månader sen).

Jovisst, det kan bli lite knöligt. Inte jag som hittat på det hela kan jag tillägga, fick lära mej det av tränaren. Och eftersom jag knappt hade ridit med stång innan jag fick lära mej den metoden blev det ju inte direkt att "ställa om" utan snarare lära in. Men som sagt, visst blir det lite knöligt så ibland har man varit frestad att rida på balnk stång bara för att slippa alla tyglar :crazy: fast när det väl sitter i ryggmrgen tänker man inte på det.
Rider ju inte så ofta med stång heller, när det var som mest blev det kanske 5 dagar i veckan men annars brukade det vara max 1-2 dagar i veckan och annars tränsbett, kapson eller grimma :p

Vem red du för? Jag tycker själv att det är ganska bökigt med 4 tyglar, då jag inte rider så ofta med dem nu. Ingen kontinuerlig träning alltså ;) Jag har fått gå tillbaka till tränsbett + remontgrimma/kapson, då min häst hade synpunkter på stången. Han var väldigt krullad när jag köpte honom. Gamlingen funkade enbart på blank stång, inget annat.

Jag får väl spänna upp kandaret i vardagsrummet och träna på att kasta tyglarna mellan händerna. :)
Men jag ska definitivt prova när det är dags för dubbeltyglarna igen, för att känna skillnaden, man blir iaf inte dummare. Förhoppningsvis endast mer förvirrad. :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
705
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 323
Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
990
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka