Ni som rider lokala tävlingar....

Sv: Ni som rider lokala tävlingar....

Det har hänt på några tävlingar att folk inte har nån respekt, och då är det gärna såna man vet tävlar MKT och har stor tävlingsrutin... Hur det kan komma sej vet jag inte:confused:
Jag försöker alltid hålla mig ur vägen och sköta mitt, inte rida ivägen för hindren och såna saker men det verkar som långt ifrån alla gör det...

Det hände en gång att en häst med ryttare stog brevid hindren på insidan och inte flyttade sig när man ropade. Då var det bara o avbryta anridningen för jag tänker inte riskera att hoppa på dom om dens hästen blir rädd... Men då uppmärksammade funktionärerna det hela och ropade åt ekipaget att flytta sig..

Står man stilla kan man väl ställa sig ur vägen..? Även den snällaste häst kan hoppa till och jag känner ju inte de andra hästarna och hur de beter sig...
Sen kan det vara väldigt rörigt bla pga för många ekipage inne på framhoppn samtidigt..

Sv: Re: Ni som rider lokala tävlingar....

Jobbade du ihop med A.H från Norrköping??

Sv: Re: Ni som rider lokala tävlingar....

Jag tycker nästan det är värre på storhästdressyr.
finns ett antal "tanter" som verkar tro att de kan rida hur som helst, och att de har företräde i alla lägen..
varför vet man ju aldrig.. kanske för att jag är en "liten unge"??! :smirk:
Höll på å bli galen sisst..

nej tacka vet ja ponnyhoppning :p

Även en del på regional tävling har visst mkt svårt för att kunna reglerna!
Och att förstå att de inte är "universums centrum" och kan göra som de vill...

Fö så fick jag av en kamrat ett "referat" hur en pappa till vuxna ryttare som rider så nära svår klass det går uppför sig på framhoppningen.
För att hans barn (vuxna dessutom) ska få "fri lejd" så tvekade inte vederbörande ens att rent fysiskt FLYTTA på andra ryttares medhjälpare med att tackla undan dem om han ansåg de vara i vägen! :eek:
Denna pappa har varit uppe i förbundets disciplinnämnd X antal ggr efter anmälningar från funktionärer och andra!

Senast ändrad:

oj oj.Vad kan man säga mer än att jag håller med ?
Värst är ändå alla ponny föräldrar och har lektion på framhoppningen.. Det är jätte svårt att kunna hoppa fram bra när en massa ponnier och ungar kommer flygande kors och tvärs!

I våras var jag på en lokal (ponny) hopptävling och en tjej red en ponny som var helt crazy ! Hon hade nästan ingen kontroll på hästen och den både stegrade och sparkade runt omkring,jag ropade "Hoppning oxer" både 1,2 och 3 ggr ändå skulle tjejen (och en del andra) rida just där och just ! Man blir ganska irriterad,men till slut sa iaf funktionären till tjejen.. Så jag kunde hoppa.

I somras var jag även då och tävlade med min ponny.red fram och allt gick lugnt tills jag stannade i mitten för att prata med min mamma,då kommer en tjej och lägger en volt in i min hästs rumpa! Som tur var sparkade inte min häst mot hennes,(vilket hon kan göra),däremot sparkades hennes häst mot min och träffade.Livrädd flög jag av för att kolla att hon var okejj...(vilket hon som tur var,var).Då börjar tjejens mamma "skälla" ut mej och bara:Nej,upp och hoppa,hon är okej! Typ skitsur...en usäkt kunde man väl fått ?

aja,ska iaf tävla imorn och hoppas att alla uppträder bra...För det är trots allt HORSEMANSHIP och SPORTMANSHIP som gäller... :D

Joo, jag är hästasköare på nationella tävlingar.. heh Där e de folk som är iväge noxå.. När man sen kommer å tävlar på lokal nivå.. är de folk överallt! Hehe Ibland blir man ju irreterad!! Kram :banana:

dt är ju toppen! fungerar sällan på lokala, dt är alltid någon ivägen när jag ska hoppa, även om ja skriker "hoppning oxer" HÖGT tre ggr så bryr sig INGEN

Var och tävlade idag och jag kan inte annat än hålla med om att framhoppningen är värre än värst. HELT OTROLIGT att folk BAAAARA tänker på sig själva och inte de andra ryttarna. Vilka egon! :mad:

Min häst blev trängd flera gånger och många skrittade på spåret. Jag fick ofta rida sick-sack om jag försökte så mkt som trava. För att inte tala om när jag landat från ett hopp och måste genast svänga en hastig sväng åt ngt håll pga ngt pucko som inte har vett att hålla "landningsrakan" fri... :mad:

Och alla dessa ryttare som far fram som jehun på framridningen också. HÖRT TALAS OM FÖRHÅLLNING????? HAAALLÅÅÅÅÅÅ!!??
Det var helt klart bland det värsta jag varit med om tror jag. Min häst och jag blev väldigt störda av detta och några saker var dessutom i det närmsta farligt.

Jag hade för övrigt TVÅ ILLRÖDA rosetter i svansen och ÄNDÅ var det INGEN på vare sig parkering, väg till och från banor och vid framridning som ens verkade förstå vad det betydde. Tror de att det var prydnad eller??? SKÄRPNING! Vad är gröna kortet bra för om reglerna ändå inte följs?????

En annan sak jag noterade och måste skälla lite om är hur lite TR följs gällande sporrar:
DE FÅR INTE PEKA UPPÅT! HUR SVÅRT ÄR DET ATT FÖRSTÅ???? ALLA ryttare som bar sporrar idag (som jag såg) hade sporrarna så att de pekade uppåt. Helt otroligt! :mad:

Dessutom var det många som vinklat dem jättemkt inåt. Ni kan ju tänka er hur sidorna på deras hästar såg ut... :cry: :mad:

jag måste säga emot lite nu(verkar vara den ändå hihi) för jag tycker inte det är så farligt på lokala tävlingar, inte runt där jag bor iaf där vet folk hur dom ska rida i de flesta fallen iaf.

igår hade vi intern hopptävling hemma med ponny och häst(KM och sånt) och måste stolt säga att våra hemmaryttare vet precis hur man sköter sig på tävling och framridning men då rider nästan alla inom lektionsverksamdheten det är en STOR STOR skillnad på ryttare som rider på ridskola eller åtminstonde är uppfostrad på ridskola än ryttare som "bara" tävlar för en ridskola eller för en tävlingsklubb.

jag tror det är ett av skälen att det runt omkring här rids ganska bra på tävling även inne på banan eftersom det inte finns tävlingsklubbar här uppe i samma utsträckning som i södra sverige. utan ryttarna är uppfostrad på ridskola.

Jag håller också med. tävlar inte i hoppning längre men i somras hjälpte jag en tjej och skulle rida två av hennes hästar på en clear round. en ungponny och en häst ( det var en framridning för ponny och en för häst) och det var lika illa på båda dessa framridningsbanor. jag blev ju nästan rädd av alla hästar som kom farande från alla håll. En ryttare red ut på spåret och gkorde halt precis framför mig när jag galopperade, var precis så jag hann svänga undan.

cissan skrev:
jag måste säga emot lite nu(verkar vara den ändå hihi) för jag tycker inte det är så farligt på lokala tävlingar, inte runt där jag bor iaf där vet folk hur dom ska rida i de flesta fallen iaf.

igår hade vi intern hopptävling hemma med ponny och häst(KM och sånt) och måste stolt säga att våra hemmaryttare vet precis hur man sköter sig på tävling och framridning men då rider nästan alla inom lektionsverksamdheten det är en STOR STOR skillnad på ryttare som rider på ridskola eller åtminstonde är uppfostrad på ridskola än ryttare som "bara" tävlar för en ridskola eller för en tävlingsklubb.

jag tror det är ett av skälen att det runt omkring här rids ganska bra på tävling även inne på banan eftersom det inte finns tävlingsklubbar här uppe i samma utsträckning som i södra sverige. utan ryttarna är uppfostrad på ridskola.

Var detta verkligen menat till mig??? :confused:

nej absolut inte till någon speciell, vet inte om jag strulade till det och fick det att låta så eller tryckte fel någon stans. det var bara vad jag tyckte i allmänhet i detta ämne.
:)

Liknande trådar

Hoppning Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 707
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 103
Senast: talisman
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix