Ni som rider lokala tävlingar....

När jag bodde i London fattade jag inte hur trafiken kunde fungera relativt flytande men det gör den just för att folk tar hänsyn till varandra.

I sverige tar INGEN hänsyn till någon överhuvudtaget och det gäller både i trafiken och på framhoppningsbanan.

Detta är ingalunda ett lokalt problem utan förekommer på alla tävlingar.
Nonchalans är nog nyckelordet i denna fråga.

Jag håller på att "uppfostra" nästa generation tävlingryttare på våran ridklubb!! :D
på våra små träningstävlingar 40-70 cm med ridskoleponny. Om dom skrittar på spåret riskerar dom att bli utslängda :o ;)

Dom kommer förhoppningsvis att kunne alla regler utantill när dom börjar tävla lokalt!!

Håller med om att det är drygt med framridning och framhoppning på tävling. Dock brukar jag tala om för folk vad jag tycker och tänker, och kan de inte reglerna så ser jag till att upplysa dem :devil:.
En av mina sista tävlingar med ponnyn så var det nån ponnyunge (nåja hon var nog iaf 15-16), som höll på att krocka med mig när vi båda red an mot hindret samtidigt fast den ena i vänstergalopp och den andra i höger. Jag var den som hade ropat först och börjat min anridning först, och förväntade mig inte att två galoppsprång före hindret helt plötsligt ha en häst jämsides med mig på väg mot samma hinder. Det var jag som fick väja för hon gjorde det inte. Ekipaget tävlade för hemmaklubben och ponnyn var en riskoleponny jag känner till väl (har ridit där) så efter min ritt gick jag in i stallet och talade om för tjejen precis vad jag tyckte och tänkte, och det var rätt mycket folk där så det blev nog ganska pinsamt för henne :devil:
Jopps jag är en elak rackare när jag är på det humöret...

håller med dig till 100 %
På en regional(!) tävling till och med hände detta, + att en brud började longera sin unghäst på framhoppningsbanan, helt sjuka människor finns det

Vem var ponnyn?
PM:a om du inte vill säga det här
Känner folk överallt jag, så kanske nån känner den (om inte jag gör det) :p

Sv: Ni som rider lokala tävlingar....

För övrigt är det inte bara ponnyryttarna som är nonchalanta och inte visar hänsyn, deras föräldrar är ofta väldigt bra på att stå bredvid och domdera fram sina små framtidshopp. De om några borde väl veta vad som gäller på tävlingsplats och framhoppningsbana, men icke.......Det är ett under att det inte händer fler olyckor än det gör. :devil:

Oj.. jag måste ha varit på alla undantagen.

de tävlingar jag vart med på ( har inte tävlat själv pga av att hästen har varit sjuk) De tävlingarna har ryttarna visat respekt för varandra.
jag är alltid med inne på framhoppningen och hjälper till att sänka och höja hindren. Det har aldrig varit några problem.

Jag har varit på loka, regional och enkla klubbhoppningar. utan problem.

:bump: :bow: tack...håller verkligen med...

Jag har kuskat sverige runt när jag har tävlat, och kan säga med hyfsad säkerhet att det beror på var i sverige man tävlar. Tävlar du i norrland är det procentuellt färre som knölar omkring på framridningen, samtidigt som att folk ofta känns mer ödmjuka om någon gör en miss.
Nu har inte jag tävlat så jättemycket söder om stockholm, men kan generellt säga att det blir mer nonchalans - inte okunskap - utan nonchalans på framridningen ju längre söderut du kommer.
Med undantag för Göterborgarna, som, liksom i alla andra avseenden ;), är supertrevliga och ställer upp för varandra!

*Lånar svarsknapp*

Kan bara meddela att jag var på en lokal hästhoppning igår och det fungerade fint iallafall de perioder jag var på framridning/hoppning. Den enda som i så fall störde var jag själv när min häst fick för sig at han var rodeohäst och vägrade skritta och bara taktade och sidsteppade så jag tillslut fick ha en tjej som ledde runt oss de första 5 min.

Som svar till någo som skrev att de blir värre ju längre söder om Stockhom man befinner sig. Jag bor i småland och det var trevliga människor här nere hos oss igår. ;)

Dåligt formulerat av mig - småland har jag aldrig tävlat i. Lokalt har jag aldrig tävlat söder om sundsvall.
Jag har tävlat mest i sthlm - området (nat), och tycker att det generellt är sämre stämning där än i tex norrland.

Arwyn skrev:
Dåligt formulerat av mig - småland har jag aldrig tävlat i. Lokalt har jag aldrig tävlat söder om sundsvall.
Jag har tävlat mest i sthlm - området (nat), och tycker att det generellt är sämre stämning där än i tex norrland.
klart du inte kan veta hur det fungerar överallt i vårt avllånga land. Ingen skada skedd :D

de lokala tävlingar jag är på tycker jag att ryttarna håller klass på just att ropa på hinder och hålla sig ur vägen. Men det är såklart på olika tävlingar och vid olika tillfällen.

värre är det på nationella ponnytävlingar oj oj där snurras det runt "lilla" hindret på minimala ått-volter precis bakom de andra hindren. vi hade en på våra tävlingar som enbart stog och skrek "rid rakt fram efter hindret" hela helgen i våras och dom lärde sig snabbt (de flesta iaf)

värre var det för några år sedan när jag tävlade ponny hemma och vårat ridhus var så halt att många gick omkull och det var innan vi hade nya framridningen ute så framridningen blev i en hage men min ponny var väldigt känslig i tassarna så jag fick tillåtelse att hoppa fram i ridhuset från överdommaren.
jag hoppade fram i tre dagar till MSV och min ponny halkade inte en gång under hela helgen. när jag hade tagit sista språnget för helgen och skrittade ut var det TVÅ ponnyer som hoppade lilla hindret och gick omkull i svängen bakom nästan samtidigt.
hur kan detta komma sig.

jo jag red alltid rakt fram efter hindret och gjorde en hörnpasering medans dessa barn kastade sig över lilla hindret och drog i inner tygeln och hängde i inner stigbygel, inte så konstigt att ponnyerna inte kan hålla sig på benen.

det här var kanske en ytterlighet men det rids lite vilt tycker jag på ponny sidan.(såklart fanns det väldigt många superduktiga också och så är det ju överallt de flesta rider bra vägar och är nogrann med att se vart resten av ekipagen befinner sig.)...

:p

måste erkänna att jag har stått ivägen för ekipage också som fått väja men inte med mening och jag försöker hålla koll på alla men ibland misstar jag mig (känner mig männsklig) ;)

det stog ju i ridsport för något år sedan om framridningen i danmark där alla rider fram tillsammans (inget maxantal) och en dressyrhäst hade kommit i ökad trav och mejat ner en ponny på vägen så ponnyryttaren ramlade av och höll på kvävas då hon svalt tungan. som tur var, var någon i närheten läkare(kanske barnets pappa :confused: ) och redde upp situationen.

kanske man borde tänka till hur man rider på framridningen även fast jag tycker att jag har kontroll, en olycka händer så lätt när rumpor stötts in i varandra mm

:) ...hm Mrs_Malfoy inte trodde jag att jag skulle kunna hålla med dig till 100 procent i något inlägg, men nu har det hänt... :bump:

Var ute på lokal med en unghäst och trodde inte mina ögon...indianer och cowboys...

håller med dej.. hatar sånt! NO RESPEKT! *arg*

blev påriden en gång, ett ekipage som prejjade in oss i staketet.. ungen på ponnyn sket totalt i de å så såg hennes mamma de å bad om ursäkt och gav ungen en rejäl utskällning.

Tur att man bara tävlar dressyr då, även om folk på lokala tävlingar ofta inte är så duktiga så rider inte folk in i varandra iallafall :-)

Liknande trådar

Hoppning Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 707
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 103
Senast: talisman
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix