Ni som rider lokala tävlingar....

M

Mrs_Malfoy

Kan ni inte lära er framhoppningsreglerna? Jag har en unghäst som jag är ute på lokala tävlingar med och jag håller på att bli fullkomligt vansinnig på alla dessa ryttare som inte har någon som helst koll på reglerna. Många säger inte vilket hinder de ska hoppa utan kommer bara farande i full fräs och man får kasta sig ur vägen. Att man inte får skritta på spåret verkar många vara omedvetna om och vara i vägen när man har skrikit "hoppning oxer" minst fem gånger är inte heller ovanligt.
Nu gäller detta givetvis inte alla men tyvärr en skrämmande stor del av lokalryttarna.
Det kan väl inte vara så svårt att lära sig reglerna? :confused:

Jag håller fullständigt med dig. Men jag tycker inte att det är bättre ens på nationell nivå.
Jag fick avbryta anridningen mor ett hinder ca 5 gånger för ett par helger sedan (nationell) fastän jag hade skrikit vilket hinder jag skulle hoppa så högt att ingen kunnat missa det.
Det är så himla irriterande att folk inte kan visa någon hänsyn mot varandra.

Jag var på nationell tävling i helgen och jag tycker det skiljer sig avsevärt men visst finns det förvirrade ryttare på den nivån också... :smirk:

Tack för medhållet iaf.... Trodde jag skulle bli ordentligt påhoppad. Men det kanske kommer.... :crazy:

Jag tycker att det varierar väldigt mycket det där med uppförandet på en framridning..
I sommras var min häst på en nationell tävling med min tränare, där fanns det bara en framridning och på den skulle
det både ridas fram och hoppas, det fanns ingen ansvarig
för framhoppningen, men det flöt på otroligt bra :)
Sedan så har jag varit i höst på regionala fram hoppningar
där en del ryttare har SKRITTAT på spåret inne på framhoppningen, trots att det fanns en annan bana at rida fram på bredvid, de togs ingen hänsyn till varandra utan folk hoppade fram hej vilt..
har även varit på lokala tävlingar där det varierar VÄLDIGT
mycket på hur folk beter sig, så jag tror inte att det
är bara på de lokala tävlingarna som det är rörigt.
På den nationella tävlingen var det därimot ingen vidare ordning vid insläppet till banan utan man kunde gå fram och fråga om det var ok att gå in före sitt eget nummer, eller om det var ok att starta senare osv, det rörde till det hela för en del.. :crazy:

"påhoppad" haha :D det är väl just vad både du och jag har blivit.. :rofl:
OK...ursäkta min dåliga humor.. ;) :crazy:

Hej!!
Jag håller med er fullständigt!! Lok ponnytävlingar är det värsta som finns!! Har vart på otroligt många tävlinhar o tittat o ridet, men värst är dom lok. ponnyer somm flänger runt, stannar på hindrena, mammor o pappor som höjer o sänker hindrena o tror dom äger banan. ropar man "hoppning räcke", då står de "vips" en ponnyförälder som ska höja, precis när man rider fram. Jag blir nästan tokig altså. Hoppar bara fram på räcket om det inte känns bra, man blir bara arg, o det går ut över hästen. O alla som inte kan reglerna rider hur som helst "men hallå, dde finns nått som heter högerregeln" vill man bara skrika!!
ska bli så gött när man slipper dom tävlingarna!!

//fia

Tycker ärligt talat att det inte är så mycket större skillnad på regionala tävlingar... fast det är klart sämst på lokala... folk på regionala är ju oftast lite mer erfarna, men man stöter ju på virriga personer där också...

Jag tycker inte det i det avseendet är så mkt bättre på regionala tävlingar.

Jag tror ANLEDNINGEN till "vara i vägen" skiljer sig, men i vägen är ju en del oavsett det är lokal eller regional.

På lokal nivå så finns det en del okunniga ryttare, men även på regional nivå. Men sedan så tror jag det finns MASSOR av nonchalanta ryttare, de vet reglerna men bryr sig inte!

Stöter på varje gång jag tävlar, ryttare som inte bryr sig, eller som inte vet.
Men de regler som gäller inne på banan borde man veta! Har åtskiliga gånger sätt ekipage som har vägrat ut sig, och ryttaren ger sig på att hoppa en komb. innan den ger sig ut!

Det är en ryttares plikt att kunna TR INNAN man ger sig ut för att tävla!

mmm, tävlar också ponny lokalt och det finns folk som man helst skulle vilja rida ned när de kommer ivägen för en fast man skrikit hoppning oxer typ 100 ggr :crazy:
Men för det mesta tycker jag inte det är så farligt :D

Efter att ha last inlaggen sa undrar jag vad som forsiggar!! :confused: :confused:
Delar inte ryttarna pa hindrena pa framhoppningen?
Hoppar inte de som vill hoppa racket i en viss hojd tills de fatt nog och sager till att hoja, och da hojer nagon?
Dessutom forstar jag inte vad hyserin med att skritta pa framhoppningen ar....kan man inte bara rida forbi dessa ryttare? De brukar ju vara ute pa sparet i alla fall, sa det ar ju latt att galoppera forbi.

Det verkar ju inte vara som om det ar de andra som rider pa banan som verkar tro att de ager banan, utan DU som tror att alla andra ska flytta pa sej for att du kommer!!
Var lite mer lattsam!!

Har ni kollat pa framhoppningen pa de internationella tavlingarna? I Dublin tidigare i ar, sag jag Michael Whitacker och en fransk ryttare tranga ut varandra mm fran hindrena.

Det handlar inte om att folja regler pa framhoppningen, det handlar om att visa hansyn till de andra ryttarna. Inte svanga osv utan att se sej omkring. Att dela med sej av hindren och att inte ha alltfor brattom.

Det är lite svårt att hålla bara en höjd på ett hinder till alla är nöjda då det kommer in nya ryttare allt eftersom, då skulle det aldrig kunna höjas.

Skritta på spåret kanske inte låter så svårt att rida om, men det kan det vara om det är trångt, hindren står för nära spåret, det kommer mötande ryttare så skrittande ryttare har inte på spåret att göra och absolut inte två i bresdd som dikuterar än det ena än det andra..

Snacka om att dra alla över en kam :smirk:
Nä men jag håller med att många är dåliga på reglerna.. Men jag har hoppat fram på större tävlingar och där finns det många bättre ryttare som kommer i full kareta över 130 och då är det rena självmordet att vara där inne för många visar ingen respekt.. :mad:

ja det är mkt irriterande!! jag tycker gröna kortet borde göras om och vara lite strängare så att man verkligen kan reglerna!!

jag tror nog att det är mycket av nonchalans och inte okunnighet..
eller att man är så inne i sitt ridande att man itne hör...
:smirk:

Nämen lixom ska man överhuvudtaget tävla så SKA man hålla sej till dem regler som finns.
Iaf de där lätta små reglerna som att visa hänsyn och skritta innanför spåret, högerregel etc
Annars har man faktsikt inte nått på en tävlingsplats o göra!!!

JA har mest bara tävlat på lokalt och jag har inte märkt något av detta...
Visst har ja bara hafft ponny oxå ja vet inte om vuxna/äldre är mer nonchalanta??! :confused:

Visst om det är nån av de första gångerna då kan man ju faktsikt ha liiite överseende med vissa små fel som en ryttare gör inne på framhoppningsbanan men det kan ju knappast va såå många som är "nybörjare" ..
Som typ det där med att ropa när man ska hoppa, man kanske inte vågar ropa så högt men det lär man sej med tiden att man får ryta i ordentligt om det är så att folk inte lyssnar på när man ska rida an på ett hinder...

JA kan ju även säga att när ja rider o blir retad av nån eller om nån är elak mot sin häst då KAN jag bara inte hålla min mun stängd.
Ja vet att man sak va trevlig men kommer man o ska göra nått o den andra gör fel så det stör min egen ridning då blir ja redigt uppretad..
Detta gäller både ute och hemma på vanliga lektioner :crazy:

Jaja. som sagt man sak kunna reglerna INNAN man tävlar..

Va ute på lokal ponnytävling i söndags och coachade ett par elever och det va det värsta jag varit med om! Det är rena självmordsförsöket att ställa sig där! Och alla okunniga föräldrar som inte heller kan ett skit! Dom känner inte ens till högerreglen... sex ekipage verkade som 15 :) Det är livsfarligt....

Ja håller fullständigt me dej! På lokala ponny hoppnigs tävlingar! så finns det alltid såna äckliga små bortskämda ungar som bara e i vägen hela tiden! ser allmänt tykna ut å helt jävla otroligt oförsående! d e klart man har hammnat ivägen nån gång men alltid bet om ursäkt! d tykker ja fler borde göra! :rofl:

Det haller jag inte alls med om....och jag gor inte det for att jag just nu tavlar i ett system dar INGEN foljer regler i framhoppningen!! Och dar det funkar alldeles utmarkt!!

Dessutom har vi pa Irland inga fasta startlistor som ni har i Sverige, sa alla tavlar om att varma upp, det tavlas vid grinden in pa banan vem som ska in osv osv. Och det funkar!! Visst kan det bli nagon krock pa framhoppningen, visst finns det manniskor som man blir irriterad pa, men i det stora hela fungerar allting mycket bra. Och det ar ingen som ropar eller ens sager till vilket hinder de ska hoppa!! Det handlar ju om att se sej omkring, ha koll pa vad som hander....inte bara skota sej sjalv.

Nar jag kom till Irland och borjade tavla fattade jag inte hur det kunde fungera utan forberedda startlistor, men det funkar. Jag kunde heller inte forsta hur uppvarmningen funkade, men det gor den.
Man ser sej omkring, man tar hansyn till andra. Och har nagon kommit langre i sin uppvarmning an vad du har sa lat dem hoppa klart pa den hojden de ar pa. Och sedan ta ner hindret till din niva. Jag lavar att det finns ett flertal fler ryttare som ocksa vantar pa att hindret ska bli mindre sa att de kan borja varma upp. Kom en efter en, nar ni hoppat erat racke borja hoppa oxern, lat nagon annan varma upp pa racket.

Jag tror inte att det handlar om att ha bestamda regler, utan det handlar om sunt fornuft och hyfs. Det ar alltid de manniskorna som tycker att de ar battre an alla andra som man stor sej pa i uppvarmningen, for det ar de som ar nonchalanta. De som gjorde ett misstag ber oftast om ursakt och haller sej undan i fortsattningen.

Jag har faktiskt ganska mycket erfarenhet av olika ryttare på framhoppningen eftersom jag alltid brukar få sitta där. Jag har stor koll på framhoppningsregler och eftersom alla tydligen inte har det så brukar jag inte vara sen att säga till (som funktionär). Men även när jag tävlar så brukar jag kunna muttra på bra med mina regler.
Kan berätta att en som var med och red SM har jag skällt på när vi hade en regionalhopptävling för att han inte höll sej t ill reglerna på framhoppningen. ;)

var i england å jobbade ett halvår innan en amerikan körde på fel sida vägen å vi dök upp runt krönet.. måste säga att jag som groom inte upplevde några större problem, vare sig jag gjorde hindrerna eller red fram nån häst. det är bara att hålla sig ur vägen från hindrerna ju. men när man kom hem å började åka iväg med hästen, först när en kompis red henne å sen när jag red min häst blev jag mycket irriterad över hur dålig koll folk har på framridningen, är det inte självklart att man håller sig ifrån hindrerna? finns det inte lämpligare ställen att vända över ridbanan än just bakom eller framför hindrerna? eller när man pratar med någon? varför kan man inte när man höjer/sänker hindrerna bara göra en koll ifall någon gör en anridning?

Liknande trådar

Hoppning Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 707
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 103
Senast: talisman
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix