Ni som rider in islandshästar...

Sv: Ni som rider in islandshästar...

Jag har varit på kurs för en känd islandshäst tränareoch han använde spöt för att rygga.

Vi gjorde som så att vi gjorde halt och ryggade ett steg. För att få hästen att rygga började man med att peta på bogen och öka petningen tills hästen flyttade bakåt ett steg. Då slutade man givetvis med en gång. Ibland kan man få använda det fler gånger och lite hårdare, men i alla fall min häst har lärt sig att spöt på bogen är lika med stopp och backa. Men det kanske inte var såhär du menade?

Jag har använt metoden på min häst och när det sitter så räcker det att lägga spöt på bogen så stannar han. Har råkat göra det av misstag en gång i full galopp, höll på att flyga över huvudet.

Jag använder mitt spö som en förlängd arm, petar lite där det behövs. Använder det tills han lyssnar. Ska jag flytta baken så petar jag med spöt tills han flyttar. Likadant lyfta på bakbenen och sånt använder jag spöt till.
Nu tänker jag mest i markarbetet, rider jag så använder jag självklart skänklar och vikthjälperna i första hand men ibland kan han behövas påminnas lite med spöt på rympan eller flytta en en bog eller nått. När han skjuter ut bogen använder jag hellre spöt än att behöva sitta och dra honom i munnen.

Låter lite som att jag sitter och spöar upp min häst, men så är inte fallet:p

Det jag reagerar på är också att barn som börjar rida på ridskola, de får väldigt fort ett spö av sina föräldrar. Jag vet en som är 6 år, och hon har redan fått sitt första spö. Vad ska en 6-åring med ett spö till :crazy:

Jag håller på at hjälpa tränaren med inridningen av 3st, den ena rider jag i de tre grundgångarterna nu..
rider med två spön, ett på vardera sida för att förtydliga vändande hjälperna.. ibland blir hon lite arg om man ska svänga, då är det bar hålla spöet på bogen och så vägen hon, om än lite motvilligt..
"pickar"/petar henne även på bogen (ännu bara från marken) när hon ska lära sig att flyta sig för tryck, detta har hon prceis börjat med men det går helt ok :)

skule dock ALDRIG "slå"/piska hästen för att lära.... det tycker jag är fel

Använder bara spöet till att "dutta" med och förtydliga hjälperna... påminna om att man ska använda motorn därbak oxå!!:rofl:

Fjant skrev:
..använder ni pisk när ni rider in era hästar. Och piskar till hästen när ni ska lära den något nytt? Om hästen typ ska backa. Och ni ställer er framför och piskar till hårt på bogen för att den ska fatta att gå bakåt...?

Har en kompis som rider in sin islandshäst och använder mycket pisk. Jag tycker inte att man borde ha pisk på unghästar. Finns andra sätt att få hästen att göra som man vill. Måste ha tålamod bara!

Eller har jag fel?

Det beror ju helt på vilken häst man rider ..
På min gamla häst använde jag spö för att han inte gick fram nå bra, så slöade han ihop eller inte lyssnade på skänkeln eller rösten så fick han ett liten rapp på rumpan, spelar roll vilken gångart han gick fram i, bara han gick fram liksom ;)

Frösta gångarna vi rider unghästen använder vi såklart inte spö men sen börjar vi med ett hoppspö dels för att den ska vänja sig men också för att kunna göra lätta korrigeringar.

När vi börjar tölta så brukar i vänja dem vid långt spö så man kan få med baken :p

/Jenny

Jag använder spö på min unghäst. men bara för att förstärka hjälperna....

På min gamla häst använda jag två spön, lättar att hålla kolla på bogarna & som Michis sa, om hästen är lite motvilligt *hos,host* att flytta på sig så trycker man lite med ena spöt på bogen :)

Rider min isis med pisk, men använder den när man tex ska öka tölten som lite tryck bakifrån. Även när hon inte vill flytta så trycker jag med spöet mot tex bogen. Mer än så använder jag inte pisken.

Jag tror inte detär en så bra idé att använda sig av pisk när man ska lära en häst något. Hästen lär inte bli klokare av att man slår den.

Man behöver inte slå hästen bara för att man har ett spö...

Vanity skrev:
Jag tror inte detär en så bra idé att använda sig av pisk när man ska lära en häst något. Hästen lär inte bli klokare av att man slår den.

Bara för att man har en pisk betyder inte det att man slår hästen.
Jag rider "unghästen" (nyss inriden, börjar nu utbilda henne lite) med två spön (ett på var sida) för att förtydliga vändande hjälper samt sidförande.

Det beror ju ganska mycket på vilket häst man rider
men det är ju såklart fel att piska sin häst om det är man själv som är otydlig med hjälperna.

Ett spö är egentiligen en "hjälpande" hand. den är inte till för att bestraffa. När jag rider in mina unghästar så använder jag aldrig spö. Jag har sett så många unghästar som man har piskat mycket som sedan i dagens läge är rädda för spö. Men kan ju undra varför?!:confused: En unghäst vid inridning förstår ju oftast inte vad man menar med skänklar eller så är man otydlig när man ska lära ut och tar man då till ett spö så gör ju hästen som man säger men i själva verket vet den inte varför, den vill ju bara säkert komma undan slaget av piskan. Det tror jag, jag kan ha fel?!!

Michis skrev:
Bara för att man har en pisk betyder inte det att man slår hästen.
Jag rider "unghästen" (nyss inriden, börjar nu utbilda henne lite) med två spön (ett på var sida) för att förtydliga vändande hjälper samt sidförande.

Nej, givetvis inte, jag uttryckte mig nog lite oklart.

Har aldrig förstått varför folk förknippar pisken med slag... :eek: Korrigering eller till att förlänga benen på sig själv. Det är ett utmärkt redskap!

När jag började med min islandshäst var han bara hanterat ett fåtal gånger och sutten på, men de som gjort det hade faktiskt lyckats med att använda "pisk" på honom ändå.:mad:
det tog ett antal månader att övertyga honom om att jag var snäll och spöet bara var en trevlig pinne.

Om man inte förstår att använda ett spö till annat än att piska med så tycker jag inte att man ska använda det när man rider in unghästar. rätt använt är det dock ett väldigt bra hjälpmedel för att förstärka när hästen inte förstår.

Sprettur skrev:
Har aldrig förstått varför folk förknippar pisken med slag... :eek: Korrigering eller till att förlänga benen på sig själv. Det är ett utmärkt redskap!

Det är ordet "pisk" som jag förknippar med att piska ngt/ngn, ordet spö har jag däremot inte sådana associationer till.

Vanity skrev:
Det är ordet "pisk" som jag förknippar med att piska ngt/ngn, ordet spö har jag däremot inte sådana associationer till.

Jag kan inte se skillnaden.. det är ju samma sak..
Jag rider med pisk eller spö.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar