Ni som rider in islandshästar...

F

Fjant

..använder ni pisk när ni rider in era hästar. Och piskar till hästen när ni ska lära den något nytt? Om hästen typ ska backa. Och ni ställer er framför och piskar till hårt på bogen för att den ska fatta att gå bakåt...?

Har en kompis som rider in sin islandshäst och använder mycket pisk. Jag tycker inte att man borde ha pisk på unghästar. Finns andra sätt att få hästen att göra som man vill. Måste ha tålamod bara!

Eller har jag fel?

Sv: Ni som rider in islandshästar...

Jag använder spö vid inridning, men inte för bestraffning. När jag har ridit in en ung häst, har det börjat med markarbete och då med hjälp av knackkningar via spö fått hästen att flytta på sig. Te x backa/rygga, knacka med spö på bogen. Att få hästen flytta på ett bakben, knacka med spö på det bakbenet osv.

När man kommer till inridningsfasen, kan man sen använda dessa hjälper för att hästen skall känna igen sig och förstå vad ryttaren söker. Istället för att slita och dra i den stackars hästen vid en ryggning, kan ryttaren flytta lite av sin vikt bakåt och knacka på hästens bog med spö. Vips så förstår hästen att ryttaren där uppe vill att han skall rygga. Så småningom kommer hästen att förstå vikthjälperna, och någon knackning behövs inte längre.

Så ja, hästen rids in med spö, det är också för att spö inte skall bli en traumatisk upplevelse då många tar till spö i sista hand för att de inte får hästen dit de vill.

Det kan vara bra att ha med en pisk och använda den som en förstärkning av signaler istället för att tex sitta och banka hästen i sidorna, men det ska naturligtvis ske med förstånd.

En del av unghästens utbildning är bla att respektera pisken, likväl som all annan utrustning, men hästen ska inte vara rädd för den.

Så jag kan inte anse det vara fel att använda pisk vid inridning, men bara som förstärkning och inte bestraffning. Jag tycker dock att det är stor skillnad i att använda pisk och att piska en häst...

Det är väl inte meningen med en pisk att man ska _piska_ sin häst!??

Peta är kanske ett bättre ord, eller som boj säger ovan, knacka. som en förlägning av armen!

Om jag vill lära min häst göra en framdelsvändning från marken kan det vara lite knöligt att peta henne på rumpan med handen, alltså petar jag (eller knackar) med pisken.

När jag sen rider in henne behöver jag förhoppningsvis bara göra samma sak, samtidigt som jag ger de övriga hjälperna. För att förtydliga för henne vad jag vill att hon ska göra.

Ordet pisk låter så illa i mina öron, kan man inte döpa om det till "pet" ???

Boj skrev:
Jag använder spö vid inridning, men inte för bestraffning. När jag har ridit in en ung häst, har det börjat med markarbete och då med hjälp av knackkningar via spö fått hästen att flytta på sig. Te x backa/rygga, knacka med spö på bogen. Att få hästen flytta på ett bakben, knacka med spö på det bakbenet osv.

När man kommer till inridningsfasen, kan man sen använda dessa hjälper för att hästen skall känna igen sig och förstå vad ryttaren söker. Istället för att slita och dra i den stackars hästen vid en ryggning, kan ryttaren flytta lite av sin vikt bakåt och knacka på hästens bog med spö. Vips så förstår hästen att ryttaren där uppe vill att han skall rygga. Så småningom kommer hästen att förstå vikthjälperna, och någon knackning behövs inte längre.

Så ja, hästen rids in med spö, det är också för att spö inte skall bli en traumatisk upplevelse då många tar till spö i sista hand för att de inte får hästen dit de vill.

:bow: :bow: Kunde inte sagt det bättre själv :smirk:

Håller fullkommligt med Boj.:rofl:

Håller med Boj.
Tycker dessutom att du borde säga till din kompis att använda mindre pisk. Hästen blir bara onödigt rädd och skadad.
Pisk ska användas med måtta och bara i nödfall.
Om hästen inte ryggar/ backar är det bättre att "knacka" med pisken eller med handen och ge efter så fort hästen gör som den ska.

Om jag använder spö vid inridningen beror helt på individen.

/Malin

Jag är medryttare på en 7-åring.
Rider med spö på honom men jag använder det oftast inte,
är bara ibland när han inte går fram för skänkeln som jag får
"påminna" honom lite :p Hellre rappa till en gång än att sitta
& skänkla gång på gång och tillslut få en skänkeldöd häst...
Tycker då jag.
De andra islänningarna (14 & 16 år) använder jag inte spö på
om jag rider ut i skogen. Rider jag på banan så kan jag ha spö på
den ena, som tillrättavisning (aldrig staff, man måste komma ihåg att spöet är ett hjälpmedel & inget "tortyr-redskap") när han tex. skjuter ut bogen, räcker med att lägga an spöet mot bogen så flyttar han tillbak den ;)

Men snacka om att du drar alla över en kam! :mad:

Finns idioter inom alla discipliner som använder spö till bestraffning, och inte som en förlängd skänkelhjälp, vilket det ju egentligen är.

Det är som att tro att alla som har travhästar plågar sina hästar till att springa, men så är det ju inte riktigt..

Kanske ska utveckla lite bättre vad jag menar...

Jag har själv islandshäst som jag rider med pisk. Dock som alla skrivit ovanför så är det för mig en förlägning utav armen när jag måste kunna peta lite där jag inte når. Men jag daskar aldrig till honom med spöt när han inte förstår vad jag menar.

Det är det denna kompis gör med sin unghäst. Hon skulle lära hästen att backa. Hästen förstod inte vad hon menade, så hon piska till hårt på bogen så att hästen blev rädd å ryggade bakåt... Tycker inte att det låter som en bra start för en unghäst att bli rädd för pisken. Menade då att det måste finnas andra sätt att lära hästen att backa. Har själv aldrig ridit in en unghäst, så kanske är den bästa metoden vad vet jag. Därför jag undrade om flera använder pisk på detta sätt när de rider in sina unghästar.

Var inte menat att det skulle låta som att alla som har islandshästar gör så här. Om någon tog åt sig så ber jag om ursäkt!

Jag använder nästan alltid spö under ridning eller markarbete, men det beror självklart även på individen. Jag använder det ALDRIG som bestraffning utan endast för att förstärka vad jag ber hästen om; tex hur den ska placera benen eller hur den ska vinkla bäckenet. Spöt är också bra för att visa om hästen ska öka eller sakta ner något. Om det går för fort (ex på en unghäst) håller jag spöt något framför hästen för att bromsa upp, och om det går för sakta kan jag hålla det i en drivande position. Under löslongering använder jag höjden på spöt som gångartskommando. Om spöt är i "kotnivå" betyder det skritt, i "hasnivå" är det trav och i "korsnivå" är det gallop (endast som start kommando eller för att påminna om de saktar av ex).
Jag tycker att spöt är ett väldigt bra redskap, men det ska aldrig användas som bestraffning. Hästen ska ha en positiv inställning till spöt!

Låter konstigt när man frågar om användande av pisk,
Kan berätta en sak som hände i somras när en kamrat till min dotter frågade dottern om hon använde pisk till hästen och dottern sa ja, dvs att hon hade spö när hon red, men hon piskar ju inte hästen. Då sa den andra att det hade hon alltid just för att piska hästar..:( Hon tyckte att det var kul, det hade hon lärt sig på ridskolan att använda.. :confused:
Ja, det heter ju pisk för att man ska piska hästarna..

Förstår att det inte var så du menade, bara en tråkig paralell.

Daniela skrev:
Låter konstigt när man frågar om användande av pisk,
Kan berätta en sak som hände i somras när en kamrat till min dotter frågade dottern om hon använde pisk till hästen och dottern sa ja, dvs att hon hade spö när hon red, men hon piskar ju inte hästen. Då sa den andra att det hade hon alltid just för att piska hästar..:( Hon tyckte att det var kul, det hade hon lärt sig på ridskolan att använda.. :confused:
Ja, det heter ju pisk för att man ska piska hästarna..

Förstår att det inte var så du menade, bara en tråkig paralell.

Tyvärr är ridskolekulturen i detta land ingen höjdare. Jag har själv gått på ridskola i flera år så jag vet precis vad du talar. Hästarna skall tvingas att lyda, vare sig de nu inte gör som man vill för att de inte förstår eller trilskas. Detta sker med hårda händer som skall dra ihop hästen så axlarna helst skall värka och bicepsen växa, mycket skänkel så vaderna, låren och rumpan på gränsen till krampar. Om inte detta hjälper så tar man till spö och sporrar för hästjäveln ska ju göra den där bakdelsvändningen korrekt och den skall gå i samlad trav med krökt nacke, ju mer bakom lodplanet ju tjusigare och duktigare tycker man hästen är! Jag har aldrig kunnat förlika mig med denna typ av ridning.

Nu gav jag en nidbild, som tyvärr stämmer på många ryttare, men det finns visst de som är betydligt trevligare i sin ridning och även ridlärare som undervisar på en betydligt trevligare sätt. Tyvärr förekommer sådan här ridning väldigt ofta på islandshäst också. Men ett spö är en hjälp och en bra sådan om den används på rätt sätt.

Jag kan daska till en häst om den är fräck och verkligen bär sig illa åt men för det mesta när hästar inte gör som man vill så förstår inte hästen eller är rädd för något. Att då daska till hästen får den bara uppstressad och (mer) rädd. En rädd häst använder den hjärnhalva som styrs av instinkter och tänker alltså inte utan handlar instinktivt. Den lär inte något då heller. Man måste ha hästen lugn och trygg för att den skall tänka och lära! Tyvärr verkar folk ha enorma problem med att skilja på istadighet och att hästen inte förstår eller är rädd. Man verkar förutsätta at det är istadighet så fort det inte fungerar och så bestraffar man. Men är det då rädsla eller att hästen inte förstår så blir spöet en stjälp istället för hjälp!

Givetvis måste man var ledare över sin häst också men en bra ledare kommunicerar så hästen förstår. En bra ledare är vän med sin häst och berömmer när den gör rätt, tar det lugnt och kommunicerar tydligare när hästen inte förstår samt lugnar när den är rädd men säger till ordentligt om hästen försöker ta kommandot. Men det finns andra sätt än att slå på hästen. Det bästa är att precis som hästarna i första hand hota. Det gör man bäst genom att ryta med rösten, ta ett steg mot hästen och stampa, höja och vifta med spöet. Det skall egentligen aldrig bli en fysisk kamp! Det är sista utvägen och det är bara dumt att gå i fysisk kamp med en stor häst när man är en liten människa! Pga av att människor gör det och hästar är starkare så finns det många problemhästar som lärt sig att de kan vinna över människan!

Senast ändrad av en moderator:

Spöet är min förlängda arm den förstärker och förtydligar hjälper. Bestraffar inte mina hästar med spö eftersom då kan jag aldrig använda spöet som hjälp igen.

Ja jag använder pisk. Framförallt när jag rider lektion. Båda instruktörerna vill att jag har det och kanske kan det få oss att bli lite bättre. Jag spöar alldrig upp hästen dock, det handlar mer om att peta till lite försiktigt för att få honom att jobba med bakbenen. Jag tycker dock att det är lite för svårt för mig att rida med pisk till vardags. Med pisk blir det lätt lite för mycket vilja i hästen och därmed för stark hand från min sida. Det är lättare att kontrollera det där med handen när jag har någon av instruktörerna som har "koll på mig" liksom. Skulle jag rida med spö annat än under lektionerna så skulle jag nog lätt bli för stark i handen.

Men faktiskt har jag inte riktigt förstått vitsen med pisken. Jag tycker han reagerar ungefär likadant på ett "klick klick" med rösten...

Min häst är en extremt välutbildad 16-årig valack som tränats/tävlats på hög nivå större delen av sitt liv.

Vili skrev:
Spöet är min förlängda arm den förstärker och förtydligar hjälper. Bestraffar inte mina hästar med spö eftersom då kan jag aldrig använda spöet som hjälp igen.

Håller helt och hållet med dig ! :bow:

Fjant skrev:
Kanske ska utveckla lite bättre vad jag menar...

Jag har själv islandshäst som jag rider med pisk. Dock som alla skrivit ovanför så är det för mig en förlägning utav armen när jag måste kunna peta lite där jag inte når. Men jag daskar aldrig till honom med spöt när han inte förstår vad jag menar.

Det är det denna kompis gör med sin unghäst. Hon skulle lära hästen att backa. Hästen förstod inte vad hon menade, så hon piska till hårt på bogen så att hästen blev rädd å ryggade bakåt... Tycker inte att det låter som en bra start för en unghäst att bli rädd för pisken. Menade då att det måste finnas andra sätt att lära hästen att backa. Har själv aldrig ridit in en unghäst, så kanske är den bästa metoden vad vet jag. Därför jag undrade om flera använder pisk på detta sätt när de rider in sina unghästar.

Var inte menat att det skulle låta som att alla som har islandshästar gör så här. Om någon tog åt sig så ber jag om ursäkt!

Hur insatt är du i det arbete hon gör? det kanske handlar om ett missförstånd?

Man ska naturligtvis aldrig skrämma in hästen i något.
Samtidigt är det ju så att om du ger ett kommando och hästen inte svarar och du slutar ge kommandot, då har du ju belönat ett felaktigt beteende men hästen kommer tro att det var det du ville att den skulle göra.
I din kompis fall: hon petar på den med spöt, den står still, hon slutar. Hästen tänker "Va bra, det var stå stilla hon ville att jag skulle göra, då testar jag det nästa gång också" *lite förenklat*
Men sen måste man inte nå sitt mål direkt, flyttar sig hästen bara en milimeter, då har man kommit en bit på vägen...

Jag använder spö (eller ledrep) för det mesta när jag markarbetar eller rider, som en förlängning av armen.

Nej jag har alldrig ridigt med spö på en isis men jag har en egen islandshäst som jag rider in han andvänder jag spö på när jag lonskerar och sånt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar