Ni som producerar eget hösilage, hur många hektar vall har ni och hur många hästar??

korneva

Trådstartare
Hur många hektar vall tar ni erat grovfoder ifrån och till hur många hästar räcker det??

Har nu startat min egen verksamhet och jag har 8 hästar så jag skulle vilja ha ett hum om ungefär hur många hektar vall jag skulle behöva för att bli självförörjande på grovfoder.

Jättetacksam för svar:laugh:

Sv: Ni som producerar eget hösilage, hur många hektar vall har ni och hur många hästa

Vi har i snitt ca 10 hästar och 3 ha vall. Vi gödslar mkt och tar 2 skördar. I år fick vi 99 fyrkantsbalar á 250 kg (TS 75%) och nu 52 st rundbalar á 500 kg (TS 55%), super värden på båda skördarna.

Vi har allt från föl till tävlingshästar och jag räknar med en åtgång över hela året på ca 36-40 ton.
Nåt år när vi tagit småbalshö har vi inte fått in angången (pga sen första skörd) och då fått lov att köpa hösilage. Men normala år när vi får in båda skördarna så klarar vi oss bra.

Sv: Ni som producerar eget hösilage, hur många hektar vall har ni och hur många hästa

Tack för ditt svar:)

Jaha jag trodde att man va tvungen och ha typ 10 hektar för att föda 10 hästar:o

Men det va en väldigt glad nyhet för mig att jag skulle klara mig på 3 hektar om det inte blir dåliga säsonger såklart, tusen tack för informationen vad glad jag blir:bow:

Vad har ni sått in för blandning i era vallar?

Men räkna med att det kommer dåliga år ibland, då hamnar du i värsta fall köpa in, så i vissa fall är det bättre med några ha i reserv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 006
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12