Jag lever ensam förutom hund, och planerar att fortsätta ha det så. Min hund är med när det funkar (agerar tex demohund på en del av mina kurser), ligger i bilen när det funkar, eller stannar hemma när det är bästa alternativet. Jag har noll frivilliga aktiviteter som inte är hundfokuserade, jag går inte på bio, på krogen eller liknande nonsens (
) man hittar på utan hund. Han har blivit lämnad ett längre tag (fredag-söndag) en enda gång i sitt liv, nu i höstas. Då med särskilt importerad hundvakt, mormor. (Inte bara för att jag är galen, utan även för att han är det och alltså är svår att lämna över ansvaret för.)
Mitt liv är byggt runt hund. Utan hund inget liv.
Vad gäller diskussionen om huruvida man får hjälp av en partner så beror det nog ganska mycket på tänker jag. Dels på hur petig en själv (och hundarna!) är med vad som är hjälp och vad som är stjälp, har man okomplicerade hundar och okomplicerade regler kring dem så är det ju lättare att få hjälp och avlastning från omgivningen. Men dessutom tänker jag att det är
svårt att hitta någon (läs datingtrådarna, tex...), och ska man dessutom ha kriteriet att han inte bara är hundmänniska utan "rätt typ" av hundmänniska då krymper möjligheterna ytterligare.
Nu vill jag inte ha någon karl, men jag vet sen tidigare hur svårt det är att hitta någon man gillar, som gillar en själv, som det praktiska funkar med, osv.
Och jag vet hur svårt det är att hitta hundkompisar som man klickar med. Överlappet mellan dessa två kategorier blir ganska smalt...