Ni som låter era katter gå utomhus..

Sv: Ni som låter era katter gå utomhus..

Vi bor på landet! Skulle familjen flytta till stan så får katterna gå inne eller flytta till mig (också på landet).

Vi har en liten liten landsväg utanför, men det är inte särskilt traffikerat och de kör inte så fort heller. Max 50, fortare än så går det knappt att köra pga kurvor :p

Att de jagar tycker jag bara är bra. Visst tycker jag lite synd om fåglarna han tar, för de gör ju ingen skada :angel: Men mössen får de gärna jaga flitigt.

När jag var liten försvann våran katt. Vi hittade honom 3 veckor senare, hos våran gamla granne som inte visste var han kom ifrån och hade skämt bort honom ordentligt. Han var skitfet, och hade tydligen blivit matad med både det ena och det andra och fått ligga i knät i gungstolen hela dagarna.
Gick ingen nöd på honom inte :p Gubben blev lite ledsen att bli av med honom däremot.

Vi har en misse. :)

Vi bor 20 meter från en 50-väg. Tyvärr. Inom några år ska vi ha flyttat härifrån hoppas jag.

Katten är en fd innekatt, hon har bott i lägenhet i 5 år, och nu bott hos oss i ett år. Hon får springa ut om dagarna när vi är hemma, men hon SKA vara inne på nätter, MÅSTE hon ut nu när det är mörkt så blir det med ett brett reflexhalsband på och en blinkgrej hängandes på den.

Hon håller sig på vår gård, eller granngården, eller i skogen bakom oss. I början kunde hon vandra över vägen men som tur är har som slutat med det.

Och jo, klart jag är rädd att hon ska skada sig... Men hon är lyckligare ute, så hon får vara ute.

Att hon lärt sig fånga smådjur är ju egentligen positivt, det ligger ju i deras natur, även om jag personligen inte tycker om att döda djur.

Bor på landet, iofs nära till grusväg men över en km till landsväg, och där är det max 50 km/h.

Att katterna jagar och dödar smådjur ser jag som en del av kattlivet. Senast i morse låg det en död pippi på köksgolvet...:crazy:

För mig är det grymmare att hålla katten instängd än att "utsätta den" för riskerna med ett uteliv.

Självklart skulle jag inte ha katt om jag bode sämre till i förhållande till vägar osv.

/Migo

För mig är det grymmare att hålla katten instängd än att "utsätta den" för riskerna med ett uteliv.

Jag måste fråga varför? Gissar du syftar till innekatt, och inte instängd i tex bur.
Bör även kaniner, hamstrar, fåglar, grisar, hundar etc få springa fritt som de vill? För jo, det fungerar lika "bra" med hundar som med katter, även om vi i Sverige bara har mentaliteten att katter "ska" ha det så.

Jag bor i villaområde. Det finns vägar i närheten men bara 30-vägar. Hon går inte så långt, håller sig mest på trädgården och allmänningen. Är inte orolig över att hon skulle springa bort, gör hon det så trivs hon ju inte.
Klart jag inte gillar att hon gör illa sig när hon är ute men även vår innekatt gör illa sig ibland.

Jag ser inget konstig med att katten dödar fåglar eller andra djur. Det tillhör deras naturliga instinkter.

Min katt bor hos mina föräldrar eftersom han är van vid att gå ut. Jag bor själv i lägenhet i en större stad och vill inte ha honom här eftersom han tjuter som en galning om han tvingas vara inomhus.

Nåja, mina föräldrar bor i en liten by. Dock alldeles bredvid en 50-väg, som - som tur är - är i såpass dåligt skick att det knappt går att köra så fort. Felix är nu 7 år gammal och har varit utomhus sen han var dryga året. Han aktar sig för bilarna när han går över vägen, men håller sig till stor del i skogen bakom huset istället. Han har ett revir som sträcker sig max 100 meter från gården, han kommer alltid in på natten (okej, inte på somrarna, då sover han på altanen). Han jagar råttor, men har nog aldrig tagit en fågel, dock har det hänt att han kommit släpande på harungar. Jag kan inte skälla på honom för att jaga hare, det är ett byte som vilket annat.

Så, han lever utomhus när han är hos mamma och pappa, han har dock bott hos mig här i ett par veckor.. och jag gör inte om det:D han vill vara ute så mycket att han verkligen lider när han inte får komma ut!

Min katt går ute ett par timmar/dag, sen är hon nöjd :p.
Hon kommer som ett oljad blixt när jag ropar på henne och möter mig alltid (om hon är ute) när jag kommer hem.

Hon är i princip alltid i trädgården eller hos grannen (som är väldigt förtjust i henne).
Vi bor på en väldigt lugn gata, det kommer knappt några bilar här.
Hon är en väldigt skygg katt som inte skulle få för sig att gå fram till någon okänd människa heller.

Hon har kommit hem med två fåglar under åren hon bott här, då har det varit fåglar som kraschat in i fönstret, så hon har dödat färdigt dem.
Annars leker hon med grässtrån, är hon riktigt tuff så ger hon sig på en fjäril..

I januari blir hon dock innekatt.

Senast ändrad:

Ni som har katter som får komma ut, hur bor ni?

I villa med kattlucka 1 km utanför samhället, det är fler hus här, en 50 väg ganska traffikerad men de föredrar skogen.

Är ni inte rädda att katterna ska skadas på något vis, springa bort eller liknande?

Jo visst är jag det, därför har de reflexhalsband med telefonnummer, är öronmärkta, vaccinerade, kastrerade och försäkrade.

Hur ställer ni er inför att katten kanske går runt och dödar fåglar och andra vilda djur?

Är det inte det naturligaste en katt kan göra ;) Jag berömmer dem alltid när de fångat. Men när sorkarna börjar bli så stora att katten knappt får in den i kattluckan börjar de bli lite drygt, skulle uppskatta om de kunde äta sin fångst utomhus. Kattluckan kräver regelbunden rengöring för att inte se ut som en slakt-lucka!

Reflexhalsband och id-mærkning ær bra att ha!

Såfin ær 15 år och har alltid haft egen dørr. Vi bor ca 50 meter från en byvæg, inte mycket trafik men bilarna kør ganska fort. Hon kilar ned i diket på direkten då hon hør en bil nærma sig.
En gång då hon var ung så låg jag vaken en natt, hade ont i magen. Hørde ett ovanligt skrik och gick ut. Tio meter från dørren stod Såfin uppburrad framfør en stor ræv! Jag skulle tro att det var så att dom stått så længe och att det var ræven som skrek till før att se om den kunde skræmma henne så att hon vænde ryggen till -då hade den antaglig vågat attackera. Jag skrek, ræven sprang till skogs och Såfin, hon gick helt lugnt in! Hon såg ut att ha træffat ræven førr och klarat av den då också...
Hon ær alltid på sin vakt då hon ær ute och stannar till och lyssnar då hon hør minsta ljud. Hon ær dessutom rædd att hoppa in i bilar, och har lært sig att hon inte får hoppa upp på dom. Hon kilar gærna in i ett uthus eller så om jag øppnar dørren, men stæller jag mig i dørren och sæger -ut nu så kommer hon med en gång før hon vill inte sitta instængd.
Kort och gott så ær hon en intelligent och førsiktig misse, annars hade hon nog inte blivit så gammal!

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 468
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 870
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 530
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka