Ni som låter era katter gå utomhus..

Red_Chili

Trådstartare
Jag antar att många här låter sina katter vara ute och titta på världen.

Ni som har katter som får komma ut, hur bor ni? Är ni inte rädda att katterna ska skadas på något vis, springa bort eller liknande?
Hur ställer ni er inför att katten kanske går runt och dödar fåglar och andra vilda djur?

Kom att tänka på det då jag för några sekunder sedan såg grannens katt springa förbi utanför fönstret. Vi bor i ett hus med lägenheter precis bredvid ett villaområde. Visserligen lugnt område men det är ändå biltrafik här och tja, jag skulle aldrig våga ha katt lös här. Ändå ser jag flera katter lösa dagligen.

Sv: Ni som låter era katter gå utomhus..

Jag har 2 katter, en hane och en hona. Båda kastrerade. Jag är inte rädd att dom ska springa bort, jag menar springer de bort så trivs de inte? eller? Jag bor på en gård mitt ute i ingenstans. Min katthona hatar när de är kallt ute så på hösten vintern och halva våren så är hon bara ute ca ½ timme åt gången några ggr/dag. Hon går oftast ut bara för att kissa. På sommrarna så kan hon vara ute en hel natt, men de är sällan. Min hankatt är lite korkad om man säger så :D. Han hittar inte hem om han råkar gå för långt bort. Så han håller sig på gården han med. Han råkade gå för långt en gång och då va han borta i 1 vecka, tillslut så körde jag ut i skogen med hästen och ropade på honom och ca 3 timmar senare så va han hemma=D

Min syrras ena katthona (kastrerad) gillar inte att vi har kattungar hemma just nu så hon brukar vara borta i några dagar åt gången, men hon kommer alltid hem. När vi inte har kattungar så sover hon alltid inne på natten, som alla våra andra katter.
Syrrans andra honkatt, okastrerad, men vi har en tid hos veterinär så de e på gång, hon är inte ute eftersom inte är kastrerad då.

Min brors och hans tjejs katter 5 st är i prinip alltid ute, de kommer in och äter och sover en stund sen går dom ut igen. Han bor 35 mil från oss oxå på en gård.

Jag kan bara tala för mej själv och jag gillar inte när katterna tar fåglar, men möss och sånt är bara bra tkr jag då de mest bara förstör :angel: Jag har sett att mina och syrrans katter tar råttor och sånt men inga fåglar hittills iaf=)

Vad långt de blev :o

Ni som har katter som får komma ut, hur bor ni? Är ni inte rädda att katterna ska skadas på något vis, springa bort eller liknande?

Bor på landet i en liten by. 800 meter från 'stora vägen' som är en lågtrafikerad 70-väg. Åt alla andra håll kan de gå mil utan att stöta på någonting mer än sten och mossa typ.

Stallkatten går in/ut som hon vill, är mycket ute. Siameserna går ut som de vill dagtid under varm årstid. Vill inte ha dem ute nattetid eller vintertid. Inte för jag särskiljer dem och bondkatten, men för att siameshanen helt ärligt är för KORKAD för att klara sig ute, och siameshonan tycker jag är för tunn och har för klen päls.

Jag är inte direkt orolig för att de ska skadad. Naturligtvis finns risken någon förvildad katt kommer och bråkar, eller räven/rovfågeln/etc kommer men jag bedömer risken som liten. Aldrig sett någon av byns katter i närheten av vägen faktiskt, de är på sin höjd halvvägs dit, så inte så oroad för trafikdöden heller. (Siameserna än mindre, de går inte av gården). Däremot är jag fullt medveten om att det alltid ÄR en risk att släppa ut, men jag anser fördelarna uppväger nackdelarna.

Springa bort är jag inte alls oroad över. De är kastrerade, de har ett varmt hem med god mat etc. De har ingen anledning frivilligt ge sig av. Däremot om det är fel kattsand i kattlådan eller så brukar stallkatten flytta in i grannens ladugård i protest några dagar tills jag åtgärdar 'felaktigheterna'..

Hur ställer ni er inför att katten kanske går runt och dödar fåglar och andra vilda djur?

Jag hejar på och berömmer - helt ärligt. Stallkatten är införskaffad för att just döda, möss, råttor, småfåglar - jag gör ingen skillnad. Mössen och småfåglarna har inget i stallet att göra, och de är en sanitär olägenhet.

Så, där är jag klart positiv, och anser också att det är naturens gång. På samma vis som jag inte skulle yla om att utrota alla rävar/rovfåglar/etc om de snodde katten. Jag skulle gråta blod och sörja djupt, men det är inte fel på djuret, det är nedärvda, naturliga instinkter.

Sen skulle jag önska att katter dödade snabbare, jag har svårt för deras förbaskade sätt att leka med bytet innan de dödar, men det är ju också naturlig instinkt.

Jag skulle dock INTE ha utekatt i det område du beskriver!

Vi bor längst ut på bygatan med kohage på baksidan. Vi har haft tre kattar, en av dem försvann spårlöst. Nuvarande katt levde i frihet minst ett halvår innan han bestämde sig för att flytta in hos oss. I början gjorde han utflykter men sedan han kastrerades håller han sig mest hemma på tomten. Han är ingen storjägare (vilket förra katten var), någon enstaka mus har jag sett honom med.

I en stuga "på landet". Stugan finns på en gård där jag även har hästen, det är väl ungefär 1 km ner till "stora" vägen där det är 90km/h. Vad jag vet så går de inte åt det hållet iaf.

En stor hane och en mindre hona, båda är kasterade. Den lilla har kommit in med en liten mus en gång sen vi flyttade hit för två månader sen och den stora hade fångat en harpalt i helgen.
Lite tråkigt är det ju när de fångar annat än möss, därför hänger jag inte upp nån fågelmat på vinter för då skulle Tyko döda alla fåglarna. :o

Är int så värst orolig för att de ska springa bort, de väntar på mig när jag kommer hem från jobbet och sen kommer de nästan alltid in igen när det är dags för mig att sova. Så de är inne på nätterna.

Vi har två stycken "honkatter" av rasen "svensk bondkatt" :D som fyller 1 år här runt jul. De är utekatter och älskar det livet. Vi bor på landet och den största bilvägen vi har är grusvägen som går ca 75 m från huset. Tyvärr underhålls den lite för bra vilket gör att hastigheten på den är allt som oftast runt 50 km/h. Sen finns det vissa dårar som kör ännu fortare än så.... :mad:

Jag är totalt livrädd varje dag jag åker hem från jobbet att jag ska hitta en av våra älsklingar liggandes på vägen, påkörda. Det är min stora skräck här i livet! Trots det så får dom vara ute om dom vill. Men vi har skaffat katt under den förutsättningen att dom ska kunna vara ute och leva så naturligt som det bara går. Det märks att dom älskar livet ute och då får matte och husse bita ihop och inse att det finns risker med att släppa ut katterna.
Vi har försökt göra det vi kan genom kastrering och öronmärkning! Matte leker dock med tanken att spraya katterna med reflexfärg nu under den mörka årstiden.... :D

Vi har inte några som helst problem med att de tar möss och fåglar. Det är naturens gång!!! Katter är rovdjur och det är bara att acceptera! Sen är det mindre kul när de släpar in levande sorkar på köksgolvet, men det lär man sig efter ett tag och plockar ut dom med kisse i hälarna. :D Sen kan man tycka att det är grymt när de "leker med maten" när den fortfarande lever, men det är också ett helt naturligt beteende som bara är att acceptera. De övar sig på att bli effektiva jägare! Alla rovdjur gör så! Lejonen släpar hem levade byten av lämplig storlek till sina ungar så att de ska få öva sig i jaktens stora konst. Visst, det är skitgrymt, men naturen ÄR grym!!! Eller så är den bara naturlig beroende på hur man vill se på saken. ;)

Vi är inte speciellt rädda för att dom ska springa bort även om det självklart kan hända. Dom kastrerades direkt när vet tillät, dvs vid ca 6 månaders ålder. De hade inte hunnit löpa någon av dom. I samma veva gjordes öronmärkning så att OM de kommer på avvägar så kan kissarna iaf spåras (ja, vi har betalat registreringen så vi är spårbara ;) ).
De kommer in självmant varje kväll för att ligga och päsa framför kaminen eller i våra famnar framför tv´n. Jag tror de trivs rätt bra hos oss med mycket kärlek och mumsig mat så att de självmant skulle springa bort ser jag som en liten risk.

Igår blev dock ena lilltjejen uppjagad i ett träd av en stor ful kisse! :( Den stora fula kissen var på väg efter men sambon for ut ur huset som ett jehu och jagade iväg busen. Efter lite lock och pock kom lilltjejen ner. Efter 2 tuggor kattmat inne så ville hon ut igen så hon lär inte ha blivit traumatiserad, även om matte tyckte att det var det jätteläskigt. :o

//Alice

Jag har två katter, en hona och en hane, båda kastrater och dom får gå ut. Bor på landet med några gårdar runt mig och har ca 1km till högtrafikerad 90-väg. Min gamla hane är så gott som döv och han är blind på ett öga men han får själv bestämma om han ska gå ut eller inte. Höst och vinter är han inte ute så mycket längre, börjar nog känna av åldern och vill helst ligga framför kakelugnen där det är varmt. Anledningen till det är för att han mår så dåligt av att inte få vara ute.

Kattan får i vanliga fall oxå gå som hon vill men hon hanterar att vara inomhuskatt bättre än den gamle.

Visst händer det att dom kommer in lite tilltufsade (efter slagsmål med andra katter, särskilt hanen som är oerhört revirhävdande trots kastrerad). Att dom tar möss, nån råtta och en och annan kanin kan jag leva med. Möss och råttor vill jag ändå inte ha här.

Jag har övervägt riskerna med bilar, rovdjur/fåglar och annat och kommit fram till att speciellt den gamle mår mycket bättre av att få vara ute som han vill och kanske få ett kortare liv än att vara inne och må dåligt.

Vi bor på hästgård, 3 olika bostadshus som "delar på" 11 katter sammanlagt och har 500 meter till stora vägen. Våra katter går ut och in som de vill. Vi har gjort så i 7 år hittills och av sammanlagt 11 katter så har en försvunnit. Dock misstänker vi att han helt enkelt flyttade eftersom han hade en tendens att vandra iväg när han tröttnade på sina kattkompisar. Alla katter är naturligtvis kastrerade. Visst finns ett visst mått av oro över att de kan vandra iväg eller bli påkörda men den oron är jag beredd att ta för att kunna låta mina katter ha fria liv och gör det de är skapta för nämligen jaga, springa fritt, klättra runt och helt enkelt leva kattliv.

Hittills har inga av katterna skadat sig av att vara ute, med undantaget en som blev ormbiten men han repade sig snabbt efter ett besök hos veterinären. Alla våra katter är "bonnkatter" utan stamtavla men deras pengavärde har inget att göra med hur rädd jag är om dem. Hade jag haft raskatt så hade de hanterats på samma sätt, dock har jag en tendens att ta hand om oönskade katter och de är oftast bonnkatter, därav antalet katter.

Hade jag bott i stan hade jag inte haft katt över huvud taget eftersom jag inte hade vågat låta dem gå ut och inte vill ha innekatter.

Jag oroar mig inte för att katterna skall ta andra djur, en av anledningarna till att vi har dem är ju att de skall ta råttor och möss och även om det är väldigt synd när de någon gång tar en fågel så accepterar jag att det kan hända.

Vi bor i ett stort villa område med åker precis nedanför. Kör en hel del bilar här,men eftersom katten redan när vi fick henne hade stor respekt för bilar så får hon vara ute.
Vill inte ha innekatt, så kan jag inte ha katt ute vill jag inte ha katt.

Jag bryr mig inte om att hon tar möss och småfåglar, det är trots allt ett naturligt beteende och jag tror inte att jag hade kunnat ge min katt ett bra liv om hon inte fick jaga.

Min katt är naturligtvis kastrerad hon med.

Mina föräldrar har sina två katter ute. De är kastrerade och öronmärkta och har halsband. De bor i ett stort villaområde. Ett par hundra meter från huset finns en stor grästäckt vall och sen motorvägen, annars är det hus, grönområden och buskar. Ingen av våra katter under 28 år har nånsin gått bort mot motorvägen, den öde gräsvallen verkar inte särskilt lockande av någon anledning.

Den ena katten (som är vår "riktiga") går nästan inte utanför trädgården. Han tycker bäst om att vara där han kan gömma sig. Springer över cykelvägen utanför trädgården för att komma in bland buskarna på andra sidan, annars går han oftast in i garaget (kattlucka) när han är ute.

Den andra katten kom vandrande för 5 år sedan. Han bodde ett par kilometer bort, blev hämtad av sin matte och husse ett par gånger, men när katten fortsatte gå till oss så tröttnade de. ("Han kan gå hem själv, han vet vägen." :grin: ) Så han bor kvar hos mina föräldrar. Han är bara ute på kvällar/nätter och är väldigt skygg och rädd om sig. Och för fet för att jaga. :p

Båda katterna är aningens för bekväma för att fånga möss och småfåglar, men en och annan har lillkatten lyckats ta. Jag håller med Alexandra_W och blir inte alltför upprörd av det, även om jag inte heller gillar deras sätt att leka med bytet. Förra katten vi hade hade en vana att fånga kaniner och äta upp huvudet och lägga resten på altanen, gräsmattan eller på plattorna utanför huset... Stora delar av vår trädgård blev kyrkogård till dessa när jag och min bror var små.

jag har fem katter varav 2 får gå ut. 3 när minstingen blir tillräckligt stor. bor på landet, nästan ingen trafik men dock andra katter och vilda djur.

om det var upp till min egoistiska önskan så skulle alla vara inomhus hela tiden, för jag är så rädd om dom. men man får ju tänka lite på kattens önskan också, dom flesta katter vill nog heller ha ett lite farligare liv där dom får vara en katt och utöva sina naturliga beteenden. och nej, man kan inte täcka dom inomhus!
dom som jag har inne är lite handicappade, därav får dom inte gå ut på egen hand, det är för farligt.

Jag har haft utekatt, när jag bodde hos mamma mitt ute i skogen. Jag var inte särskilt orolig för att han skulle skadas eftersom vi bodde så ödsligt men en dag kom han hem med ett brutet bakben. Enligt veterinären såg hans skador ut som en ganska typisk trafikskada. Ingen kul historia men han återhämtade sig till 100% efter operation och är kärnfrisk än idag, snart 15 år gammal.

I "rätt" miljö har jag inga problem med utekatter, men blir det fler utekatter kommer jag nog kolla upp om det finns några rödlistade arter i området innan jag släpper ut en katt. Det är största problemet, som jag ser det. Att de i sin jakt kan ta hotade arter och det är ju ingen höjdare.

Nu har jag visserligen bara utekatter sommartid men jag tar mig friheten att svara ändå.
Anledningen att det bara blir på somrarna är att vi då bor bättre till, här bor vi i en lägenhet på första våningen. Huset ligger visserligen ett par meter från nationalstadsparken men även om vi bodde på första våningen skulle de inte få gå fritt ute här pga. biltrafik åt andra hållet samt flera utekatter som de kan komma i bråk med. Därför går vi ut med katterna (främst den ena) i koppel vår och höst, vinter vill de inte.

Men som sagt på somrarna går de lösa och det är för att för det första så äger bara sambons släkt alla marker någon mil omkring och bara de bor där, alltså ingen risk för djurplågande människor, därmed är det också folk som skulle komma direkt hit om de kört på våra katter.
Det senare är dock inte troligt då katterna endast håller sig på tomten som är omgärdat av ett vildsvinsstängsel; låga trådar med el i, förutom vid biluppfarten som i princip bara nyttjas av familjen och vissa besökare. Dock kan ena katten lämna tomten om jag eller min sambo lämnar den och slå följe under promenaden men då följer han oss som en hund.

Det enda jag oroar mig för är räven då ett vackert exemplar gick på altanen en tidig morgon men den flydde sin kos då vi efter att ha beundrat den ett tag, rusade ut och skrämde iväg den. Detta var också medan familjens jakttax var inlagd på djursjukhus, annars håller hans lukt och närvaro dem borta tror jag. Som säkerhetsåtgärd tar vi dock alltid in katterna i skymningen då räven kan komma fram igen och den ena katten (brittiskt korthår) är en ganska naiv katt som inte kan försvara sig.

Angående dödandet av andra djur så har vi tur, jag har bara sett bondkatten döda dem. Han tar både fåglar och möss och med egna ögon fick jag vara vittne till hans jakt när han med ett bett bröt fågelns nacke direkt efter språnget så jag hann inte fram och rädda den. :( Men jag vet iaf att han dödar djuren direkt, det enda byte jag sett katterna leka med är bromsarna.

Jaha värst vad långt det blev nu då. :D

Senast ändrad:

Jag bor i utkanten av en liten by och det finns lite vildvuxna- och promenadområden här. Jag har ca 10m till en 30 väg åt ena hållet.

En av mina katter Hilda är en omplacerings katt som var en innekatt först men p g a olika omständigheter levde vilt under ca 3 månader innan hon kom till mig. När jag hade haft henne ett par månader så började hon terrorisera min gamle katt (som nu är borta) han fick inte äta inte gå på låda osv.

I ett sista desperat försök att behålla henne så fick hon börja gå ut.
Nu är hon oftast ute på dagarna och kommer när jag ropar på henne på kvällen är jag hemma så springer hon ut in flera gånger om dagen.

Förut var jag orolig för att hon skulle bli överkörd men hon är noga med att se sig för innan hon springer över vägen och nu håller hon sig oftast på den här sidan.

Kattungarna får endast gå ut i sele den ena tycker det är jättekul flänger omkring klättrar i träd osv den andre är en fegis och vill helst sitta på famnen när vi är ute.

Våra katter blir bara överkörda så OM jag skulle skaffa katt igen så skulle den få bli en innekatt.
Men hur lätt är det inte att en innekatt slinker ut på sommaren när dörrarna står öppna?
Nä, det går åt alldeles för mycket energi att sörja över pälsbollarna som blir överkörda...:cry:

Jag antar att många här låter sina katter vara ute och titta på världen.

Kom att tänka på det då jag för några sekunder sedan såg grannens katt springa förbi utanför fönstret. Vi bor i ett hus med lägenheter precis bredvid ett villaområde. Visserligen lugnt område men det är ändå biltrafik här och tja, jag skulle aldrig våga ha katt lös här. Ändå ser jag flera katter lösa dagligen.

Våra katter går ut när de är hos mina föräldrar, på landet. Det finns en liten grusväg som är sparsamt trafikerad inom någon kilometer, och bägge katterna är livrädda för bilar, så jag är inte särskilt orolig att de ska bli påkörda. Att de skulle springa bort låter extremt otroligt, det är två kastrerade honkatter som inte rör sig utanför sitt revir. Den ena är en riktig stugsittare som inte gärna rör sig bortom den klippta gräsmattan, den andra har lite större revir men håller sig även den inom tomtgränserna förutom ett litet skogsparti hon också brukar vara i ibland. Det finns ingenting att skada sig på på tomten, så jag är inte orolig av den anledningen.

Bägge katterna jagar, men jag ser inget stort problem med det. De tar mest näbbmöss, sork och någon gång en skogsmus, och ingendera arten är ju det minsta hotad. Det är ju naturens gång att gnagare är bytesdjur.

Hos oss i stan så får de inte gå ut, för mycket bilar, och vi har ingen tomt de kan vara på.

*kl*

Jag bor på en gård långt från det mesta och är inte orolig över att mina skulle springa ut på vägen eller så, de går hellre åt andra hållet, uppmot hagarna osv.

Jag har 5 huskatter varav 3 är ute hela dagarna och kommer bara in för att äta middag och sova på natten (och knappt det ens under sommartid), inne på heltid är gammelkattan på +18år som inte vill gå ut längre, förutom en sväng om solen skulle vara framme, och omhändertagna lillmisen på 2 månader som inte kommer att få vara ute ensam förrens till våren. Alla (utom lillen som ännu är för ung) är kastrerade.

Ingen av de som går ut har varit borta mer än 24 timmar och de kommer oftast när vi kallar på dem. Att de skulle ge sig ut på vägen är jag som sagt inte orolig för och jag vet att de håller sig undan traktorer osv som "rör" sig på gården.

Att de fångar andra djur ser jag som positivt och jag berömmer dem. Vi bor trots allt på gård och det är deras jobb att hålla efter "ohyran" samt att jag ser det som naturens gång.
Min hyresvärd, som brukar gården, (vi hyr endast bostadshuset) kommer ofta med lovord och berömmer våra katter. Tidigare hyresgäster har inte haft katt och hyresvärden menar på att så "ren" som hans gård är nu har den aldrig varit.
Speciellt min 2,5 åriga hankatt har rensat upp rejält och jagar numera nästan bara kråkor, råttor och harar, mössen och småfåglarna lämnar han till ungkatten och honan.

Hade jag bott i villaområde/stad etc så är jag dock tveksam till om jag låtit mina katter vara ute på egen hand.

kl

jag bor i en förort i sthlm, det finns biltrafik men endast 30vägar i området.
Mina går ut på baksidan, den ena håller sig mest där. Den andra går på längre upptäcktsfärder. Vi har en del grönområden där jag vet att hon håller till. Hon jagar en del och är rätt skygg mot andra människor.

Jag skulle bli jätteledsen om jag miste de men de håller sin fysiska hälsa så pass bra pga utevistelsen så jag tar det onda med det
goda så att säga. De älskar att vara ute så jag skulle inte klara av att hålla de inne.

De är tre år.

Det är bara att inte lämna dörrar/fönster helt öppna. Nät för fönster, innätad altan etc.

Den dag jag flyttar till Grumme-ön kommer nog mina kissar få vara ute. När jag kan övervaka.

Jag bor mitt i ingenting. Risken att de blir påkörda eller försvinner är liten men finns såklart och visst kan jag oroa mig men inte tillräckligt mycket för att ha innekatt.

De tar en del möss och fåglar men jag kompenserar det med att själv inte bidra till dödandet av djur som har det sämre än mössen och fåglar - köttdjur.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 468
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 870
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 530
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka