Sv: Ni som läst/läser till SSK
Jag pluggar också till sjuksköterska, fast på distans.
Jag är om några dagar klar med mitt första år, tiden har gått så sjukt fort!
Eftersom jag pluggar heltid fast på distans så är jag väääääldigt sällan i skolan. De gånger vi har obligatoriska träffar i skolan är vid kursregistreringar, vissa praktiska moment på KTC (kliniskt träningscentrum, t ex. öva sticka på dockor) och vid vissa tentor. I övrigt sker all undervisning på internet.
Vi använder oss utav något som heter Adobe Connect (typ som skype) där vi kopplar upp oss online och pratar live med varandra i grupper med lärare när vi har t ex. redovisningar och seminarier osv.
Vissa prov sker även på internet under en tidsbegränsad tid eller så har vi hemtentor/uppsatser.
Vi är självklart välkomna till campus och vara med på deras föreläsningar om vi vill, men inget krav.
Termin 1 hade vi 1 veckas (4 dagar) fältstudier på en slumpmässig avdelning på ett sjukhus. Nu under T2 har jag precis avslutat 7 veckor (3 dagar i veckan) praktik på ett äldreboende.
Mer framöver i programmet kommer praktiken ske mest på olika typer av avdelningar på sjukhusen och så kommer vi kunna önska själva om placering (populärt är ambulansen).
Jag trivs så bra med att plugga på distans. Jag slipper slösa med tid att åka fram och tillbaka till skolan. Jag kan lägga upp mitt plugg hur jag vill och plugga vilka tider jag vill, jag kan jobba extra och vara hemma med mina barn.
Men det gäller så klart att man har disciplin