ni som lånat pengar..

B

**BORTTAGEN**

ni som lånat pengar, i storleksordningen kring 100 000, hur ser eran avbetalningsplan ut? Jag vet att det beror pga. ränteläge och avbetalningstid, men vill gärna ha lite exempel. Hur mkt betalar ni på lånet varje månad?

Nirak

Ja, nu vet ju inte jag om du tycker att mitt svar är intressant, jag har inte själv något lån på runt 100 000 spänn, men jag kan lite kalkyler.
Jag är medlem och kund i JAK Medlemsbank som är en räntefri bank, den enda i sitt slag i hela världen. :banana:

Där får du låna till självkostnadspris och det motsvarar ca 2-4 % effektiv ränta.
Om vi antar att du lånar 100 000 kronor på 10 år så betalar du totalt ca 13 500 kronor i ränta.
(Gardering för felräkning, kolla med JAK för säkerhets skull.)
Men, för att idéen ska fungera så måste ju någon låna ut sina pengar räntefritt till dig.
Och det gör spararna i JAK. För att det hela ska gå ihop så kommer du att - samtidigt som du amorterar - göra ett obligatoriskt sparande som motsvarar det du lånar. (Har man sparat i JAK tidigare så sjunker eftersparandet, men i ditt fall så ska du spara lika mycket som du lånar, alltså 100 000 kr.)
Det innebär att det du måste ligga ute med varje månad är:
Amortering 833:- (100 000:-/120 månader.)
Eftersparande 833:- -"-
Lånekostnad 112:50 (13 500/120 månader.)
Summa per månad: 1778:50

Och när du har betalat färdigt lånet så har du 100 000 kr sparade på banken! :cool:
Vill du veta mer om JAK så gå in på deras hemsida: JAK Medlemsbank

:smirk: Mitt lån är räntefritt! :smirk:
Ingen tjänar pengar på att låna ut de till mig.

Det du kan göra är att gå in på de olika bankernas hemsidor. De flesta har kalkylprogram där du kan se exakta månadskostnaden beroende på hur mkt du lånar, ränta och återbetalningstid. Jämför gärna banker med varandra, det kan sänka räntan för din del. Många banker har ju s.k. medlemslån, dvs är du med i ett fackförbund så får du låna utan säkerhet. Har du någon slags säkerhet, så sänker det räntan för dig.

De flesta banker kräver iaf att man ska:
Vara minst 18 år.
Ha en årsinkomst på 1xx.000 kronor eller mer.
Vara fri från betalningsanmärkningar.
Godkännas vid en sedvanlig kreditprövning, dvs du ska inte ha en massa andra krediter och inte ha några betalningsanmärkningar.

Jag vet ju att du studerar, och då är det ju betydligt svårare att få låna pengar tyvärr.

Jag kan iaf tänka mig att om du lånar 100.000 på 10 år så får du nog räkna med runt 1500 kr/månad till en början, sedan blir kostnaden lägre med åren.

Gå in på Wasas el. Folksams hemsida.. där kan man göra kalkyler.
Jag har ett lån i Wasa och ett på banken... skall slå ihop dom och flytta till Folksam.
Jag betalar ca 1200 kr för ett lån på 60.000 kr... på 5 år.
Tror dom flesta tycker att maxtiden på lån för häst är 5 år.
Jag har mina lån på 5 år...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 477
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 278
Senast: Enya
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 414
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar