Ni som kör utan mellanvägg...

MalinJ

Trådstartare
Bakbom eller inte? För- och nackdelar? Köpte ett sto i höstas, säljaren körde hit henne och jag har inte varit iväg med henne sen hon kom hit men trodde inte transportering skulle vara några problem eftersom hon varit tävlad och borde vara van.

Så skulle jag köra henne till seminstationen och märkte vid lastningen att det inte riktigt var så enkelt.:crazy: Hon var ovillig att gå på, kastade sig sen bakåt när hon var inne och när vi väl kommit iväg stod hon och slog så det small under nästan hela resan. Funderar på om hon blir lugnare om hon får stå bredare men min mellanvägg är inte ställbar så alternativet är att köra helt utan mellanvägg. Har tyvärr ingen hel bakbom så i så fall får jag köra utan.

Funderar också om hon får mer utrymme till att slå om hon står utan - mer kraft i sparkarna och kanske större skaderisk på så vis... Har lite ångest inför hemresan och vill gärna höra erfarenheter från er som varit i liknande situationer.

Sv: Ni som kör utan mellanvägg...

Jag skulle tagit bort mellanväggen helt, du får väl köra helt utan bom då. Försök att lastträna henne lite då och då, så går det lättare nästa gång.

Jo när hon kommer hem kan man ju lastträna henne men just nu står hon på seminstationen så det är i första hand hemresan därifrån jag bekymrar mig över.

Ställ mellanväggen till sidan om det går. Så det blir bredare för bakbenen. Den transporten vi hyrde förr kunde man sätta fast mellanväggen med ett "snöre" så den stog kvar .Eller ta bort mellan väggen helt. Var bara beredd när ni lastar ur att hästen är loss innan ni öppnar bak. Glöm inte att stå på sidan när ni fäller ner lämmen. Inte bakom som man lätt gör. Min gamla häst rev transporetn om man inte breddade för hennes bakben. Men med bra plats gick det super bra att köra henne i transporeten. Klart att hem resan kommer att gå bra!

Vi kör utan mellanvägg och bakbom.
Utan mellanvägg för att hästarna vill ha det så, och det är ju dom som åker i transporten.
Utan bakbom för att den för oss inte fyller någon uppgift.

LIA

Ta bort mellanväggen helt. Jag brukar köra utan vägg och bom. Jag har inte riktigt förstått syftet med att bara ställa väggen lite åt sidan, kan någon förklara ? Är det inte lika bra att ta bort den helt då ?

Jag inser att jag nog är lite nojjig men man har hört så många transporthistorier där det gått illa så man ser det värsta framför sig hela tiden. "Tänk om hon hänger sig mot baklämmen, tänk om fästena går sönder osv, osv"

Jag kör inte mina hästar så ofta, det brukar bara bli när man ska få hem en ny häst, när stona ska på betäckning på våren och så till premiering på hösten och jag är lika orolig varje gång. Förutom med dom hästar jag vet står lugnt och fint hela vägen och går att lasta utan problem.:o:crazy:

Jo i så fall tar jag bort mellanväggen helt - den går inte att fästa i väggen och det finns heller ingen anledning att ha den kvar precis som du säger.

Skulle nog också välja att antingen flytta mellanväggen helt åt sidan eller ta bort den helt. Det är en hel del hästar som tycker bättre om det, har dock aldrig behövt göra så själv.

Det läskiga med att inte ha någon bakbom är om hästen skulle slänga sig bakåt antingen när man fäller upp luckan eller när man fäller ner den. Har en kompis vars mamma fick ett riktigt köttsår längs hela låret pga av luckan när hästen slängde sig.

Vet inte riktigt hur det hände och hur de lastade/lastade ur, men tror inte hästen var så väldigt mycket lasttränad. Tidigare hade det varit mycket problem. Men är man bara medveten om vad som kan hända och inte står i vägen, så ska det väl gå bra. Plus att man lasttränar mycket förstås:)

*kl*
Jag tycker ju att bakbommen har den funktionen att man säkert kan öppna luckan utan att få en bakåtrusande häst i famnen.Så jag vill helst ha bakbom i alla lägen.Men jag har kört utan också om jag måste.

En del hästar trivs bäst med mellanväggen åt sidan så det är ju individuellt hur mkt plats/stöd osv de vill ha.

jag föredrar att ställa mellanväggen åt sidan. även om det inte finns något fäste för den så brukar det gå att knyta fast i t.ex. fästet för bommen om man är lite klurig. de flesta hästar jag har träffat åker bättre om dom står smalt fram (och får lite stöd av väggen där) och kan bredda bakbenen för att hålla balansen.

nuvarande hästen litar jag inte på att han står stilla när man lastar ur, så där har vi plockat bort väggen helt istället ,för att kunna ha en lång bakbom (går inte att kombinera vägg åt sidan och lång bom, och vi har ingen 3/4-bom), han åker bra men det känns som om han skulle stå bättre om han hade något stöd i form av en snedställd mellanvägg.

visst kan hästen få mer kraft i sparkarna omd en står brett, men de jag har träffat som slagit när de åkt smalt har gjort det för att de inte haft balans/fått panik, och i princip slutat helt så fort man gett dem utrymme.
om du är orolig för att inte ha bom bakom - det borde inte kosta så värst många kronor att köpa till en lång bakbom, tycker jag...

Kl
Jag funderar på om man inte har bakbom eller vägg, kör man med hästen lös i transporten då? Vore inte det det bästa egentligen? jag vet att i USA brukar man köra hästarna lösa, varför gör vi inte det i Sverige egentligen? För/nackdelar?

Jag kör utan mellanvägg då hästen trivs bäst så. Helst vill jag ha bakbom av säkerhetsskäl (främst vid urlastning) men finns det ingen så kör jag utan.

Mellanvägg åt sidan, med bakbom. Jag tycker man ska ha bakbom. Även den allra snällaste, vanaste och coolaste häst KAN bli skrämd och KAN råka knuffa/sparka på luckan precis när du ska öppna. Även om du står vid sidan av så blir det en rejäl smäll om luckan far i backen, hästen kan bli skrämd om inte annat.

Kattennizze: I vanliga hästtransporter bör/(får?) man inte ha vuxna hästar lösa, om de far runt/står för snett/på fel håll kan tyngdpunkten förskjutas på ett farligt sätt, släpet välta mm. Vanliga transporter är inte gjorda för att hästen står baklänges, då N-värdet där lastens tyngpunkt ska ligga ligger en bit framför främre axlen. UME har en modell där du kan köra hästen baklänges.
De i USA du tänker på har kanske sådana där större boskapstrailers eller något.

Mellanväggen åt sidan, alltid med bakbom. Dels behövs bommen för släpets stabilitet, dels så är den en mkt bra säkerhetsdetalj (då även den allra snällaste häst kan kasta sig bakåt). Och jag har haft en häst som lyckades sparka upp låset på baklämmen på ena sidan under färd (Tävlingshäst som var väldigt transportvan, lastade sig själv, stod som ett ljus under transport och alltid väntade på kommando innan han började backa vid urlastning. Av någon anledning drabbades han av panik i släpet den gången på väg hem från träning)

Jag kör helst utan mellanvägg med mina hästar, dock använder jag bom bakom då jag säkert kan stänga och öppna bak!!!

KL

Kör utan mellanvägg men alltid bakbom. det är en säkerhets aspekt som inte går att argumentera emot, att man själv kan fälla luckan utan att hästen förekommer en och backar ut, alternativt hästen lär sig att när luckan fälls så kastar man sig ut.

TS: om det är en lugn häst och det bara är fråga om en gång så kan du säkert köra utan bakbom.
Om det är en häst som har tendens att kasta sig bakåt, så överväg inte att köra utan bakbom om du vill ha fortsatt lätt transport och urlastning av den i framtiden. för varje gång en sån häst lyckas kasta sig och komma ut förstärks dess impuls att göra så. tillslut räcker det med att den hör att man öppnar hakarna på bakluckan : )

Bakbom är en säkerhetsaspekt som det inte finns ngra argument för varför det skulle vara onödigt!

håller med, det är mkt farlig att köra utan bakbom. den finns där av en anledning.... om det är kris så ta ett kraftigt rep eller en kedja. även den snällaste häst kan bli skrämd och kasta sig bakåt.

jag kör mina med mellanväggen åt sidan. då får dom stöd fram men kan bredda bak. har även mjuk mellanvägg så om dom skulle ville stå brett med frambenen går det också.:p har hellång bakbom.

lång bakbom är oftast inte standard, så man får fråga om att få med det. går även att beställa separat om man har en äldre transport.

Ta bort mellanväggen helt. Jag brukar köra utan vägg och bom. Jag har inte riktigt förstått syftet med att bara ställa väggen lite åt sidan, kan någon förklara ? Är det inte lika bra att ta bort den helt då ?

Fördelen med att ha mellanväggen kvar och ställa den åt sidan är att hästen inte kan röra sig så mycket med framdelen.

Jag kör min dam utan mellanvägg, men funderar på att stoppa tillbaks mellanväggen just pga av att hon inte står stilla. Hon vill gärna stå diagonalt i trailern, och det är Ok utom när hon byter plats och slänger sig från sida till sida... Fick en snygg sladd i vintras pga detta.

/Lizzie

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 969
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka