Ni som kör enaxlat...

S

Sirocco1

Vad har ni för vikt i skacklarna när någon sitter i rockarden/giggen? Vad brukar vara rekommenderad vikt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som kör enaxlat...

5-10 kilo.

jag har ca 4,5, och i en viss takt i trav så vippar skaklarna lite, och det kan störa hästen så då har jag en rem under magen till skaklaran om den takten infinner sig.

Har du vikt i skaklarna måste du ha en riktig däckel med järn i. En sk giggsele.

Vem är du och vad kör du för häst? *nyfiken*

Typ 5 kg utan "last", kanske 10-12 kg med last.
Har rejäl däckel med båge.

Man mäter exempelvis genom att sätta en tunn stång/pinne/likn. mellan skaklarna och kroka fast en hövåg i denna. (Skaklarna ska då vara på samma höjd över marken som vid körning och kusken ska sitta i)

Rekomenderad vikt är ca 5-10kg som någon sa förut...

Jag har 6,2kg fram i skaklarna när jag kör min shettis (lätt typ, knappt 1 m hög)

Hej!
Tack för svaret!
Men är det inte så att en enaxlad vagn ska vara rätt "viktad" och inte bli tyngre i skackeln fram när man sitter i, snarare lättare?
Jag vet inte om jag var slarvig när jag mätte men jag fick nästan 14 kilos tryck när jag hade en person som satt i. Det måste väl ändå vara för mycket, dvs att giggens tyngdpunkt är lite felplacerad?

Hej!
Tack för svaret!
Kör kallblodstravare och har en ordentlig giggsele, men tycker att de 14 kg jag mätte upp känns väldigt tungt. har för mig att man ska bara ha några kilos tryck när någon sitter i, så jag blev lite fundersam...

Det bör inte vara någon fara med vikten. Du verkar ju ha en bra sele och har en robust hästras. :) Många gånger kan det vara mer irriterande om det är för lätt vikt i skacklarna istället.

Man bör försöka hålla sig mellan 5 -10 kg. Däckeln jämnar inte ut trycket över ryggen som en sadel gör.
Kör man t ex i terräng så blir det betydligt större tryck i "stötarna".

Sök och läs min lilla undersökning i en tidigare tråd av skalmhöjdens inverkan på vikten.

LIA

TACK för ditt svar!! Hittade din gamla tråd också. :bow:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka