Ni som klipper/rakar hästen på sommaren, hur klipper ni?

M

MissNegativ

Ska klippa hästen eftersom han aldrig tappar vinterpälsen. Testat täcka extra och ge salt (som han vägrar äta).
Hur klipper ni hästarna på sommaren? Helklippning, huvudet, benen? Han går med flugtäcke annars eftersom flugorna å de är ju såå irriterande, kommer det skava?

Sv: Ni som klipper/rakar hästen på sommaren, hur klipper ni?

Om de har svårt att släppa vinterpälsen är extra tillskott av B-vitamin bra. Börja ge direkt när fällningen börjar nästa vår och fortsätt tills all päls e släppt. Är hästen kollad för mask? Mask kan också påverka fällningen.

Jag skulle bara klippa det jag absolut behövde ur svettningssynpunkt. Resten skulle jag lämna som insektsskydd. Ser förmodligen ganska knasigt ut, men jag tycker inte att det är snällt att klippa nu.

Jag har helklippt våran ponny, klippte ner ca 10 cm på benen men ej huvudet....

Han svettades bara han stod still i princip, och iom att han är väldigt aktiv i hagen så blev han ganska svettig dagligen.

//Domino_s

kollat och han har inge mask och nu går han på bete som har vart "kobete" så länge ja kan komma ihåg. b-vitamin fick han i våras, ingen skillnad så tror det bara är att kasta pengarna i sjön vad gäller b-vit.

En häst som inte tappar sin vinterpäls är det något som inte stämmer med. Det bästa är nog att försöka ta reda på orsaken istället för att behandla symptomen med klippning.
Börja med att fråga dig om han haft problem tidigare med att fälla ut eller om de tär första sommaren som pälsen sitter kvar?
Även åldern på hästen kan spela in.

hästar kan ha tjock sommarpäls även om dom fäller som dom ska. jag klipper min gammling en gång på sommaren eftersom hans sommarpäls är så tjock att han svettas i stall och hage. klipper hela hästen forutom ansiktet.

oavsett om hästen fäller av eller ej, så tycker jag man ska klippa för att hästen ska må bra. sen ska man givetvis försöka hitta orsaken till att hästen inte fäller! men tills man gör det så mår hästen mkt bättre om den får bli klippt.

Jag klipper min gamling för hon har så tjock sommarpäls nu för tiden, det blir en sorts spårklippning. Inte snyggt men funktionellt. Hon svettas när hon går i hagen annars och det är inte schysst mot hästen!

Min häst fällde sin "vinterpäls" (klipptes sent i höstas) men sen när han började gå ute utan täcke i våras satte han rätt mycket päls. Så jag klippte hon för en månad sen. Hela hästen.

En häst som inte tappar sin vinterpäls är det något som inte stämmer med. Det bästa är nog att försöka ta reda på orsaken istället för att behandla symptomen med klippning.
Börja med att fråga dig om han haft problem tidigare med att fälla ut eller om de tär första sommaren som pälsen sitter kvar?
Även åldern på hästen kan spela in.

Det måste inte vara något fel på den som inte fäller tidigt. Jag vet inte vad detta är för ras i fråga men mina islandshästar fäller alltid sent. Den ena blev klar med fällningen precis för en vecka sedan och den andra, som blev klar i slutet av maj, har redan börjat fälla sommarpäls för att göra sig redo för att sätta ny vinterpäls :laugh: För ett par år sedan fällde hon tidigt på våren, tyckte att det var kallt så hon satte vinterpäls igen innan sommaren, hann fälla av den och fick sätta ny innan vintern. Ja, det måste blivit konstigt med flytten från Island... men nu har hon vart här i 6 år så man tycker hon borde kommit i fas, men icke!

Jag brukar dock aldrig klippa dem. De verkar inte störa dem att ha långt hår kvar under magen eller så, så det får vara kvar även om de ser fula och skabbiga ut en period..

Klippte hästen i tisdags, han vägrade att släppa pälsen trots tillskott. Klippte allt utom huvud och ben.
Hästen är 23 år.

Min häst har ganska tjock och tät päls även på sommaren, så har till och från blivit klippning även sommartid då hon svettas som en gnu annars! Helklippning, halva huvud, hela ben!

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 704
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 657
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka