Ni som klipper era Islandshästar!

millan30_228

Trådstartare
Undrar hur ofta ni klipper dom? När klipper ni första gången på hösten och sista gången innan sommaren? Har en valack på 4 1/2 år som vintervilar nu. Kommer att sätta igång honom i början av februari igen. Funderar på att klippa honom. Han blir dels så svettig vid ridning samt att han kliade sig vid pälsfällning förra året. Är det försent att klippa honom i februari? Tjejen som hade honom innan mig klippte innan pälsfällning. Tacksam för svar. Mvh Camilla

Sv: Ni som klipper era Islandshästar!

Min pålle har vilat i nov-dec, klippte honom sista veckan i sept så nu har det ju växt ut igen. Ska klippa honom nästa helg igen, och jag tror du kan klippa honom i början av feb om han inte börjat fälla :)

Tack för ditt svar. :) Jag ska satsa på att klippa honom så snart som möjligt.

Jag har klippt tre gånger denna säsongen - början av september, mitten/slutet av oktober och slutet av december. Räknar med att det inte blir någon mer klippning. Min häst brukar börja fälla i början av februari, och jag vill ha lite marginal tills dess för att inte få "klippränder" i sommarpälsen.

klippte min i början av okt, pälsen var då fortfarande under "utväxtnad" ;) så jag trimmade till honom sen i slutet av okt innan tävlingen. Sen klippte jag honom igen i början av dec. Nu har det växt ut rätt bra, för vintern kom hit till blekinge igår. Ska klippa honom en sista gång i febuari. Kanske blir det någon gång i januari med. få se.

Tack för svaret! Hur klipper du din häst? Hela hästen eller bara framme på bogen och halsen?

klipper "hela", sparar huvudet, benen och en bit under sadeln. (Han går ute året om för det mesta)

klipper "hela", sparar huvudet, benen och en bit under sadeln. (Han går ute året om för det mesta)

Har du alltid täcke ute på honom även när det inte är så kallt?
Det är ungefär så jag kommer att klippa min häst nu i veckan! :p

Vi brukar klippa våra 1a gången i okt/nov och sen ibland en 2a gång i jan typ,brukar helklippa. brukar gå utan tæcken om det ær fint væder och inte blåser och så :D

KL.
Ási klipptes första gången i september om jag minns rätt.
Andra gången han klipptes var när jag var på praktik i dalarna under oktober.
Tredje gången var i december.
Det växer som ogräs :eek:

Bara du klipper hästen innan han börjar fälla vinterpälsen så spelar det ingen roll vilken månad du gör det.
Min 4½åring kommer in från vilan om ca 2v, då ryker päls på honom också.

Tack för alla svar!

Min kille fäller så sent. Det är nog därför som han kliar sig vid fällning. Han är sen med fällningen inte för att han på något sätt har någon brist eller något. Han är glansig och välmående. Han får aldrig så där lång tjock päls som en del hästar utan mer som ett halvblods vinterpäls om dom går utan täcken. Hans päls är inte så lång men han fäller senare än dom andra hästarna.

Ska klippa honom nästa vecka. Kan ju komma med bildresultat. :p

klipper en gång i månadsskiftet till oktober/november. klipper då halv hals eller vad man kan kalla det... ;)

Jag brukar få lite förhinder när jag ska klippa andra gången. Första gången klipper jag när jag känner att pälsen "tar emot".

Så andra gången har blivit när de ser ut som småpunkare:p Men jag klipper när det känns bra, att pälsen är för lång och att det passar.

Har du alltid täcke ute på honom även när det inte är så kallt?
Det är ungefär så jag kommer att klippa min häst nu i veckan! :p

ja nu har han alltid täcke på dig, men sen varierar jag med hur tjocka täckerna är med hur varmt det är ute. sen när våren kommer försöker jag få honom gå utan täcke på soldagarna för att luftas och att få känna "nakenfriheten":rofl:

Nu är min Gandur klippt. Så här blev resultatet :p

DSCI0013.jpg

DSCI0014.jpg

Snyggt! Inte lika randig som min :angel: (klippte med ko-skär...)

Tack, tycker också att han blev jättesnygg :love:
Men min granne får ta åt sig äran, han hjälpte mig.
Men han sa att ibland får man klippa lite till om två veckor om dom blir randiga. Håren kan liksom resa sig sa han :)

Hursom helst smidigt med en klippt häst :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18