Ni som kastrerat era tikar

Aningsfull

Trådstartare
Vad har ni märkt för skillnad på tiken efteråt?

Funderar på att kastrera dvärgpinschern. Hon ska ändå aldrig gå i avel och onekligen vore det ju skönt att slippa löpen (när man har hanhund också) men framför allt den efterföljande skendräktigheten.

Sen har jag väl någon liten förhoppning om att en del av myrorna som hon har både i huvudet och i brallorna kanske skulle ta och lugna ner sig. Men det kanske bara funkar så på hanhundar som kastreras? :angel:

dela med er av era erfarenheter. :idea:

Sv: Ni som kastrerat era tikar

Jag älskade min hund som hon var och tänkte inte kastrera henne... men jag har henne lös utanför huset hela dagarna och det finns ett helt gäng med hanhundar runtomkring, så efter två löp (då jag låst in både min och andras hundar för de brydde sej inte) så bestämde jag att det var nog.

Hon har inte ändrats ett dugg. Det är 6 månader sen jag gjorde det nu och det ända som hänt är att hon blivit lite lugnare, eller mindre orolig. När vi går på promenad eller upp på fältet är hon samma spralliga, kaninjagande toka!

Definitivt värt det om man inte ska ha valpar tycker jag, och eliminerar också risken för livmoderscancer. Om jag har en tik till ska jag definitivt göra om det. Och en hane också för den delen, men det har jag alltid vetat, att hanar är bättre utan kulor hihi :D

/fd kastreringsmotståndare....

Selma kastrerades i februari tror jag det var. Hon är precis som vanligt, eller rättare sagt precis så som hon var när hon varken löpte eller var skendräktig. :)

Jag har också hört det där med rädslor men jag vet inte hur vanligt det är..

Jag är iaf jätteglad att jag valde att kastrera Selma, trots att det känns som en stor och läskig operation. Hade hon inte haft så jobbiga löp/skendräktigheter hade jag inte vågat ta risken. Fast samtidigt är det ju större chans att hunden klarar det bra om den opereras när den är ung och pigg än när den är gammal och sjuk i livmodersinflammation.

Det jag har hört är att de skulle börja reagera på sådant de inte brytt sig om tidigare, bli rädda för höga ljud t.ex.

Men jag vet ingen som har råkat ut för det, har bara hört att det kan hända så jag vet egentligen ingenting om det. Det enda liknande jag har hört om var en hanhund som åt rimadyl efter kastrering och var rädd för lite allt möjligt tills han inte fick medicinen längre.

Ingen skillnad alls, ser det enbart som positivt.
Päls och matintag är samma som innan.

Min förra (släthårig) fick något ulligare päls efteråt, och hade lite lättare för att lägga på hullet.
Pälsen var inte så mycket att göra åt, men hon ställdes inte ut så det spelade inte så stor roll. Bytte även foder för att kunna hålla uppe volymen mat något så när.
Annars bara fördelar.

Min trixie blev kastrerad för ungefär ett år sedan, hon var på väg att få livmoderinfammation så vi hade inte mkt att välja på..
Hon återhämtade sig snabbt, efter bara nån dag var hon pigg och glad igen.
Hon har blivit mycket gladare och mer lekfull, hon är åtta år men har blivit mycket yngre till sättet! :)
Enda nackdelen är att hon har blivit fixerad vid mat och lättare går upp i vikt.
Ingreppet är ett av de vanligaste, på veterinärkliniken där jag jobbar utför veterinärerna kastrationer i stort sett dagligen!

Jaha... har jag inte hört innan. Och inte märkt på min heller.

Min har inte gått upp ett dugg sen kastreringen men det kan bero på att det finns så många kaniner som hon måste hålla reda på (jobbigt när de inte håller sej i sina hålor... :)). Hon är inte speciellt intresserad av mat heller, fast det har hon aldrig varit.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 491
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 770
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 676
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar