Ni som känner igen olika blomsorter - titta!

Idas

Trådstartare
Jag skulle behöva veta vad detta är för blommor, de är antagligen väldigt vanliga. Jag har hittat de längs vägkanten/ i mindre skogsdunge. De är pressade, därför den konstiga formen.

1.
29578884.jpg

29578882.jpg

2.
29578892.jpg

29578887.jpg

Sv: Ni som känner igen olika blomsorter - titta!

Jag får den första till gulsporre.

Gulsporre verkar rätt! Tack!

Ja saken är den att jag har glömt :angel: Men jag har för mig att den liknade blåklocka lite ja, och att den var ganska lång. Men den har taggiga blad vilket blåklocka inte har!

Hässleklocka (Campanula latifolia L.) eller nässelklocka (Campanula trachelium L.) kommer från samma släkt som blåklockan (Campanula rotundifolia L.) och båda har taggiga blad, men jag misstänker att du har en hässleklocka, pga bladens form som ska vara "lansettlika"

Hässleklocka:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/campa/camplat.html
Nässleklocka:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/campa/camptra.html
Blåklocka:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/campa/camprot.html

Virtuella floran är min favorit om jag har några funderingar kring växter.

lycka till
/M

Tack för svaren ang den blåa blomman. Jag tror dock inte att det är en hässleklocka eftersom de verkar ha flera blommor på en stjälk och det var bara en blomma på den här!

Klurigt!

Jag kanske ser fel men jag räknar till åtminstonne 2 klockor + när de har blommat ett tag tappar den klovkorna allt eftersom... men klurigt är det som sagt. Testa och kolla igenom Campanula i virituella floran om du hittar någon klocka som stämmer med den du har hemma
/M

Jag tror jag lånar den här tråden för vidare blomfrågor!

Som nybliven hus och trädgårdsägare så är jag naturligtvis nyfiken på allt som finns på vår lilla tomt.
Tanken är att köpa en trädgårdsbok och inhämta mer kunskap så fort som möjligt och uppenbarligen måste jag också lära mig att trimma häcken till vår/sommaren.

Jag har konstaterat att jag har en del humle och de vet jag sen tidigare att man i stort sett behöver riva ned allt nu på höst/tidig vår då de växer upp lika fort sedan igen. Har tydligen också ett antal Clematis (stavning?) och undrar om man bör göra samma med dem? Hur snabbväxande är de?
Jag har också en mängd bilder med lite undringar om vad jag har för växter och hur de bäst skötes och eventuellt ansas.
så om någon vill ge en trädgärdsnovis ett tips på vägen eller gissa om vilka arter detkan tänkas vara så jag kan läsa på blir jag mycket tacksam.

1. Något som klättrar som nu i oktober ser ut såhär:
29622685.jpg

2-3. Klättrar på en spalje. Verkar vara utblommade blommor som blivit något sorts frökapsel/fruktliknande
29622659.jpg

29622663.jpg

4. I en rabatt som i övrigt är rätt tom just nu.
29622666.jpg

5-6 som ett litet träd (har två 1-2 m höga) ett står i en stor kruka och ett är planterat i en rabatt. Bladen ser ut att ha tagit mycket skada av frosten. Är det "kört" för dem ellerkommer de klara sig. Den i kruka står just nu påvar inglasade veranda som torde vara frostfri.
29622678.jpg

29622675.jpg

7. Klättrar också, nära "bomullsbollarna" ovan.
29622682.jpg

Någon med gröna fingrar som har en aning och ett tips om var/vad jag börjar läsa?

Den sista känner jag igen, det måste vara en kaprifol, luktar underbart under de varma sommarnätterna. :love:

2-3. Klättrar på en spalje. Verkar vara utblommade blommor som blivit något sorts frökapsel/fruktliknande
29622659.jpg

29622663.jpg

Detta funderade jag på om inte det kan vara (slinger)krasse? Växtsättet tycker jag är likt och fröna, men jag är tveksam till att blommorna sitter så där i klasar, de brukar komma en och en, i alla fall på den jag har... De luktar för övrigt också jättegott och både bladen och blommorna smakar finfint i sallader och liknande. Har man tur är de perenna också. :)

Åh! Tack, då har jag något att börja kolla upp! Så kul med trädgård:).

5-6 kan vara Änglatrumpet, googla och kolla, svårt med den bilden.

Den första är definitivt en Clematis, har den gula blommor skulle jag tro att det är en Gullclematis. Och den sista är Kaprifol som redan nämnts.

Åh, tack för tipsen, jag gissade också på änglatrumpet så det ska kollas upp. Då ska den bort så inga katter eller barn får det i sig eftersom den är giftig!

Ja, det verkar vara änglatrumpet. De får faktiskt åka till soptippen i helgen!

Jag lyckades hitta en liten liten blomma på "kaprifolen" (dåliga bilder men kanske ger någon hjälp?). Varit mycket frost senaste dagarna så den är nog lite ledsen av det också:
29637550.jpg

29637548.jpg

Och så en fråga till (om ni står ut). Långa rangliga stjälkar, kanske kan klänga lite på annat, men inte alls lika storväxtoch klättrig som den storväxta Clematisen som skymtar bakom:
29637555.jpg

29637551.jpg

Jag tror varken ungar eller katter har något intresse av änglatrumpeten, så det är synd på en sån vacker blomma att den ska slängas på tippen! :eek: Min brukar få övervintra i badrummet och sen komma ut igen när frostrisken är över. Katterna har aldrig haft ngt intresse av den.

Blomman du fotade i senaste inlägget överst är kaprifol, blomman under kan ev vara en höstanemon.

Min katt tuggar på alla växter och änglatrumpeten är faktiskt så pass giftig att man kan bli relativt dålig av att bara "pilla" eller slicka på den.
Så nä de åker ut, om du inte kommer hit och hämtar dem typ idag;).

Liknande trådar

Hemmet Jag har ofta med mig 1-2 mackor till stallet och snart börjar det bli för varmt att bara ha med dem i en vanlig matlåda. Jag har... 2
Svar
23
· Visningar
943
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar