Sv: Ni som känner igen olika blomsorter - titta!
Jag tror jag lånar den här tråden för vidare blomfrågor!
Som nybliven hus och trädgårdsägare så är jag naturligtvis nyfiken på allt som finns på vår lilla tomt.
Tanken är att köpa en trädgårdsbok och inhämta mer kunskap så fort som möjligt och uppenbarligen måste jag också lära mig att trimma häcken till vår/sommaren.
Jag har konstaterat att jag har en del humle och de vet jag sen tidigare att man i stort sett behöver riva ned allt nu på höst/tidig vår då de växer upp lika fort sedan igen. Har tydligen också ett antal Clematis (stavning?) och undrar om man bör göra samma med dem? Hur snabbväxande är de?
Jag har också en mängd bilder med lite undringar om vad jag har för växter och hur de bäst skötes och eventuellt ansas.
så om någon vill ge en trädgärdsnovis ett tips på vägen eller gissa om vilka arter detkan tänkas vara så jag kan läsa på blir jag mycket tacksam.
1. Något som klättrar som nu i oktober ser ut såhär:
2-3. Klättrar på en spalje. Verkar vara utblommade blommor som blivit något sorts frökapsel/fruktliknande
4. I en rabatt som i övrigt är rätt tom just nu.
5-6 som ett litet träd (har två 1-2 m höga) ett står i en stor kruka och ett är planterat i en rabatt. Bladen ser ut att ha tagit mycket skada av frosten. Är det "kört" för dem ellerkommer de klara sig. Den i kruka står just nu påvar inglasade veranda som torde vara frostfri.
7. Klättrar också, nära "bomullsbollarna" ovan.
Någon med gröna fingrar som har en aning och ett tips om var/vad jag börjar läsa?