Ni som kan...

Viggen

Trådstartare
Fick ett sms av bonden vi köper hö av : Smältbart råprotein 7.5, Energi 9 mega joule per Kg foder.. Och det betyder?:crazy:

Sv: Ni som kan...

Kolla upp om det stod fel, hö med 7,5 smb råprotein går knappt att använda (hade själv det en period och det var svårt att lösa!)

Är det bara 7,5 protein så blir det att ge myyyyycket tillskott.

Så här ska det vara: 7.5 kg TS, Smb råprotein 38 per kg foder,Energi 7,6 mj per kg foder:smirk:

Så här ska det vara: 7.5 kg TS, Smb råprotein 38 per kg foder,Energi 7,6 mj per kg foder:smirk:

7.5kg TS?? *fniss* Nu blev det nog fel igen. Det måste vara 75% TS? Alltså är det ett hösilage (allt under 84% är hösilage).

38g smb rp är betydligt bättre! ;) 7.6MJ är också helt normalt. Kvoten i det hösilaget är 5. (önskvärt är attd en ska vara minst kring 6 men 5 är okej - du får ge t ex lite lusern bara för att få upp kvoten)

TS 7.5 per kg foder

Nej det GÅR inte att säga 7.5KG TS per kg foder. Torrsubstansen anger man i procent och 7.5% kan det inte vara heller!!

Du måste ha blandat ihop värdena ELLER så har bonden skrivit fel.

För att vara HÖ måste det vara minst 84% TS. Men 75% känns som hö! (bara att det inte får kallas för det)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka