Ni som kan det där

Sv: Ni som kan det där

28 delat på 4.7 blir = 5.95. Alltså en helt okej kvot för en vanlig vuxen häst. :)

Jaha...och VAD för siffror ligger inom ramen för en helt ok kvot?

Riktlinjen är att det ska vara 6gram smältbart råprotein per MJ (alltså en kvot kring 6). Det är vad de flesta hästar behöver har forskningen kommit fram till.
Vissa hästar kan klara sig på mindre (utan att tappa muskler) t ex neråt 5 medans andra behöver uppemot 8 i kvot (ofta svårfödda hästar).
Växande, dräktiga och digivande behöver högre kvoter beroende på var de befinner sig i sin ålder/månad.
I Sverige räknar man proteinbehov på detta sättet (gram protein per MJ-behov). I många andra länder räknar de per kg häst istället - det har HelenaHandberg här på forumet beskrivit flera ggr. Tror att underhållsbehovet är 6gram per kg häst då. Men vet inte hur man beräknar för arbetstillägg osv då. Dock brukar HelenaH påpeka att det är ett mer konkret sätt att räkna fram det faktiska proteinbehovet och att vi ofta hänger upp oss för mycket på att kvoten ska vara rätt (egentligen är väl detta med kvoträknande en slags "genväg" till att beräkna proteinbehov, det är inte alltid den till punkt o pricka måste vara kring 6, proteinbehovet per kg häst kan ändå vara uppfyllt).

Så om ts är 84 måste jag blanda in den? Eller blir smrp 45/kg foder och mj 7,1 ev 7,2 en kvot på 6,3. Är det rätt?

Så om ts är 84 måste jag blanda in den? Eller blir smrp 45/kg foder och mj 7,1 ev 7,2 en kvot på 6,3. Är det rätt?

Nej det har ingenting med ts-halten att göra. Man vill bara veta hur många gram protein det är per MJ för att se om balansen (kvoten) är lagom. Du får fram samma siffra (kvot) om du räknar fram den fårn värdena per kg TS. ;)

Ja det blir 6.3 i det nämnda grovfodret.

Tack, tack. Då har jag lärt mig något nytt idag också. Alltså ett lämpligt sporthästhö, efter vad jag kan förstå.

Tack, tack. Då har jag lärt mig något nytt idag också. Alltså ett lämpligt sporthästhö, efter vad jag kan förstå.

Sport o sport - alla hästar, oavsett prestation, ska ha en kvot kring 6 minst. Även hästar som lunkar i hagen. (men som sagt är det individuellt - en del klarar sig på något mindre, andra behöver högre)

Av värdena i övrigt i ditt hö så är det inte idealiskt för svårfödda hästar eftersom energin (MJ) är bara kring 7. Till dom vill man ha högre MJ per kg! För att de ska klara hullet bättre. Men det GÅR att använda till dom också, man får bara försöka få i dom MASSOR! ;)

Skitbra! Jag själv ska bara komplettera ett oerhört bra hö som min fångis rullar fram på sex kilo om dagen av. Han ska få av det här till lunch och jag ska dra på så att han får mer att tugga på.

Höet ska vara till våra fångisar i stallet. Den andra tål inte det kraftiga höet som jag använder till min. Eftersom de går tillsammans i en hage måste båda två få samma till lunch för att inte stoet ska äta upp min gubbes.

Båda hästarna har mycket lätt arbete.

Min fånggubbe har inga problem att få i sig MASSOR! Han går fram som en slåttermaskin i höhögarna.

Min fånggubbe har inga problem att få i sig MASSOR! Han går fram som en slåttermaskin i höhögarna.

Nej nej, jag vet att många (de flesta?) hästar äter gärna väldigt mycket grovfoder och framför allt dessa lättfödda hästar som ju näringsmässigt skulle klara sig på några enstaka kilon. ;) Till dom är ju ditt hö kanon! (man kan knappast få lägre energi per kg i HÖ)

Och även till normalfödda hästar med normal aptit (bara bra att man kan ge mer!).

Men till svårfödda hästar som dessutom är kräsna och inte vill tugga i sig mer än några få kilon, fast de skulle behöva oändliga mängder, vill man ju så klart ha så mycket energi per kg som möjligt.

Ja, det skulle absolut inte gå till gamleman. Han äter av vårt superkraftiga hö. Att få i honom mer än cirkus fyra kilo av hö är svårt. Vår dåligt tröskade halm går dock i en hel del och dessutom får han Krafft Groov så lyckligtvis har han tagit upp sig i hull ordentligt i höst. Kan kanske också bero på att gräset verkade hålla sig näringsrikt i höst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka