Ni som jobbar som personlig assistent...

_Zacke_

Trådstartare
... Vad tjänar ni? Erfarenhet? Utbildning?

Har jobbat i vården i 6år och är van vid "dåliga" löner. Har nu tagit tjänstledigt för att prova andra jobb och då bland annat personlig assistent. Men höll på att sätta teet i halsen när jag bläddra igenom posten och såg min timlön på anställningsavtalet :eek: insåg att mitt andra jobb som usk i kommunen är grymt välbetalt i jämförelse...

Nu jobbar jag iof inte kvar som personlig assistent, slutade för ett halvår sedan men jag hade då 126 kr/ timmen.

... Vad tjänar ni? Erfarenhet? Utbildning?

Har jobbat i vården i 6år och är van vid "dåliga" löner. Har nu tagit tjänstledigt för att prova andra jobb och då bland annat personlig assistent. Men höll på att sätta teet i halsen när jag bläddra igenom posten och såg min timlön på anställningsavtalet :eek: insåg att mitt andra jobb som usk i kommunen är grymt välbetalt i jämförelse...
Jag brukar ligga på runt 140:-/timmen. Men jag är utbildad och har nästan tio års erfarenhet. Men yrket är verkligen inte välbetalt. Plus att de privata företagen måste ju gå med vinst, så där försvinner en stor del av ersättningen från FK :grin:

Jag brukar ligga på runt 140:-/timmen. Men jag är utbildad och har nästan tio års erfarenhet. Men yrket är verkligen inte välbetalt. Plus att de privata företagen måste ju gå med vinst, så där försvinner en stor del av ersättningen från FK :grin:
Men 140 är ju betydligt mer än vad jag hade iaf, men jobbar du för kommunen? Jag jobbade för ett privat bolag kanske det gör sån stor skillnad.

Utbildad till vad? Jag är ju undersköterska och har ju 6års erfarenhet av vård och omsorg dock inte just personlig assistent.

Känns väldigt tråkigt då det känns som ett bra jobb förövrigt och det känns som jag kommer trivas bra. Men är knappt värt det för den låga lönen + att jag har resväg :down: mycket tråkigt.
Har även börjat på timme som stödassistent på ett LSS-boende(som jag inte heller har tidigare erfarenhet av) med betydligt högre lön.

Utbildad till vad? Jag är ju undersköterska och har ju 6års erfarenhet av vård och omsorg dock inte just personlig assistent.

Känns väldigt tråkigt då det känns som ett bra jobb förövrigt och det känns som jag kommer trivas bra. Men är knappt värt det för den låga lönen + att jag har resväg :down: mycket tråkigt.
Har även börjat på timme som stödassistent på ett LSS-boende(som jag inte heller har tidigare erfarenhet av) med betydligt högre lön.
Usk. 8 års erfarenhet av assistans, varav hälften med riktigt svårt sjuka och döende barn.

Men 140 är ju betydligt mer än vad jag hade iaf, men jobbar du för kommunen? Jag jobbade för ett privat bolag kanske det gör sån stor skillnad.
har endast arbetat privat. Men har ovanlig och mycket erfarenhet, så jag har haft ganska hög lön de sista åren pga det. Innan dess var den kass.

Måste bara fråga. Hur kan lönen vara en överraskning? Det står ju på anställningsavtalet och är väl en av de saker som är på plats innan man påbörjar anställningen?

Nej har fått gå brevid-dagar inplanerade innan jag fått anställningsavtalet. Har inte varit så noga med att kolla upp lönen då jag tar det jobb jag får i nuläget för att prova så mycket olika som möjligt under min tjänstledighet. Men trodde aldrig att lönen kunde vara SÅ låg, och det var synd eftersom jag tror jag skulle trivas bra där. Som timanställd binder man ju inte upp sig utan kan ju sluta när man vill.

Nej har fått gå brevid-dagar inplanerade innan jag fått anställningsavtalet. Har inte varit så noga med att kolla upp lönen då jag tar det jobb jag får i nuläget för att prova så mycket olika som möjligt under min tjänstledighet. Men trodde aldrig att lönen kunde vara SÅ låg, och det var synd eftersom jag tror jag skulle trivas bra där. Som timanställd binder man ju inte upp sig utan kan ju sluta när man vill.

Du får väl ta en löneförhandling? Och se om det går att få upp lönen. Men det verkar inte vara helt onormalt att lönen ligger runt 120 kr/timme.

Jag tjänar 135:- / h som pers ass.
Ingen utbildning och inte nog erfarenhet för att det ska synas på lönen.
Har bra ob på helgerna. Med semesterersättning och ob blir det drygt 200:-/h

Jag tjänar 135:- / h som pers ass.
Ingen utbildning och inte nog erfarenhet för att det ska synas på lönen.
Har bra ob på helgerna. Med semesterersättning och ob blir det drygt 200:-/h

Oj, det är bättre än vad jag har på mitt kontorsjobb. Hm... Skulle kanske vara ett jobb att fundera på ändå. :)

Jag har förstått att man får stå på sig lite. Många hade runt 125 kr när jag började som vikare gör ett par år sedan. Sa att jag inte tar det för mindre än 132 och det fick jag.
Nytt bolag nu och 138 kr.

När jag började 2011 hade jag 97 kr/tim när jag slutade 2015 hade den ökat till hela 112 kr/tim. Privat bolag, jag hade ingen erfarenhet alls inom vård/personlig assistent.

Hade det endast som extrajobb sista tre åren och jobbade främst helger så då var det ändå hyfsad timlön om man plusade på ob.

Jag tror att kollektivavtalet ger en grundlön på 110 kr/h för assistenter. Jag kunde tyvärr inte googla upp någon vettig källa på den siffran, men jag vet att i mitt anställningsavtal står det 110 kr/h i grundlön och de sa att den siffran kommer från kollektivavtalet.
Sen har jag förhandlat upp lönen hyfsat ändå. Det är ett privat bolag, och de har marginaler att betala betydligt mer än 110 kr/h.

Jag har 139kr, då brukaren behöver assistent 24/7 blir det ju en del ob, jobbar vv dag och vv kväll , sen två helgdygn i månaden. Jag brukar få ut mellan 19 och 22.000kr efter skatt.

Ingen utbildning, inte ens gått klart gymnasiet. Privat bolag där jag varit i 8 år.

Jag jobbar på lite olika ställen men gemensamt är barn/ungdomar med olika problematik, min grundlön hos min primära brukare (privat bolag) är hisnande 118kr/timmen (kan vara 122 också!). Sen lite OB eftersom vi jobbar kvällar och helger. Sämst är ändå att vi var sovande jour med riktigt usla möjligheter att sova, vilket gör att vi princip är vakna och jobbar för 20kr/timmen eller något. :grin:

På mitt nattjobb (vak på boende inom kommunen) har jag typ 134kr/timmen plus OB så det är ju lite annorlunda mot assistentjobbet men ändå rätt likt.

Väldigt olika jobb och olika belastning på de olika ställena så lönen känns inte alltid helt rimlig hos min primära brukare.

Erfarenhetsmässigt har jag en del strökurser, några sommarjobb och ideella åtaganden som tydligen varit vettiga, men ingen riktig vårdutbildning och ingen egentlig arbetslivserfarenhet från detta innan jag började jobba för 2,5 år sedan (dock annan utbildning och erfarenhet)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 253
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 976
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar... 18 19 20
Svar
386
· Visningar
24 702
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur