Ni som inte har djur, vad gör ni?

Då blir jag helt ensam förutom djuren.
Man kan hitta nya vänner faktiskt. börja med at tkolla efter bukefalister i närområdet..
Var bor du? PM:a om du inte vill skriva här.

Angående vad man gör utan djur så kan jag nog bara se till mina närmaste och försöka besvara.

En är medryttare, hjälper ibland andra med djur, vara tävlingsskötare och är barnvakt.
Kort sagt staller upp så mycket mer för sina vänner tid med.
Hon går också på Pilates, promenerar och tillbringar mycket tid hemma med sambon. betydligt mer än jag gör med maken.

Min bror har två grabbar I 10-15årsåldern varannan vecka. han lägger förutom jobbet mycket tid på dem då. Mycket utomhusaktiviteter.
Utöver det tar han långa cykelrundor. Fixar med sin gamla bil. Umgås med vänner och min mamma som bor nära honom. Hjälper till med mammas Katter om hon är iväg.
Såhär års badar, solar osv.
 
Senast ändrad:
Ja frågan är väl ganska tydlig? Vad sjutton hittar ni på på er fritid?
Jag kommer inom kort att vara helt utan djur. Från sju djur (hästar, katter, hund) till noll och inga. Jag vill inte göra mig av med djuren, dom är mitt allt, men jag orkar inte med att höra från min omgivning mer hur dum, korkad och värdelös jag är som har djur.
För att inte bli helt ensam så måste jag börja leva det liv andra vill att jag ska leva.
Men jag måste ha något att sysselsätta mig med när djuren är borta. Av erfarenhet vet jag att jag och sysslolöshet inte är en bra kombination. Jag måste ha saker att göra från det jag vaknar tills jag stupar i säng, annars blir det inte bra. Jag får inte hinna tänka och känna.

Så, vad gör folk som inte har djur?

Jag blir bestört när jag läser ditt inlägg, det verkar ju inte vara du som verkligen vill göra en livsstilsförändring utan andra som påverkar och du blir fast i någon slags martyrroll. Det låter inte sunt.
Ska vi nu prata om skillnaden mellan att ha djur eller inte så är jag nu hästlös under ett längre tag för första gången på ca 25 år ( jag har fortfarande en katt). Nu har jag stor familj, karriärsjobb samt långvariga renoveringar så jag har alltid fått prioritera bort annat för att få plats för hästeriet ( sedan jag fick barn och hus). Skillnaden idag är att jag rider andras hästar istället för min egen ( en alldeles förträffligt fin valack som står mitt hjärta nära), att jag har bättre ekonomi ( vilket leder till fler resor, mer lyx och snabbare förverkligande av drömmar) och mindre dåligt samvete för att jag inte hinner allt jag vill och därmed inte räcker till fullt ut. Jag vill dock ha egen häst igen men jag kommer att låta det ta lite tid innan det blir verklighet. Eftersom jag kan spara mer är min förhoppning att också kunna köpa den absoluta drömhästen utan att vara låst till en mindre summa,
Vad är den egentliga anledningen till att du vill göra dig av med djuren? Vill du förverkliga dig själv på ett annat sätt? Få mer pengar över? Kunna resa lättare utan att vara orolig över att gå tag på kompetent djurvakt?
 
Kan jag inte bara få svar på frågan vad ni som inte har djur gör på fritiden?
Jag orkar inte argumentera.. Det är nog tungt beslut som det är..
Jag kan svara på det, och efter att min hund hastigt gick bort i höstas, så har mitt liv förvandlats till ett ganska stillasittande liv, trivs inte alls med det. Jag har nog inte förstått tidigare hur aktiv och hur mycket man rör på sig när man har djur (inte katten, vi umgås inne i huset). Varit hundägare i 23 år nånting och därmed väldigt rörlig och igång med diverse aktiviteter. Bara en sån enkel sak som sista korta kisspromenaden, den krävde ju att man rörde på sig, tillsammans med sin vän hunden :)

Nu måste jag fylla tiden med att själv tänka ut vad jag vill göra. Och det måste jag säga, livet är inte alls innehållsrikt längre, inte på samma sätt som med hund i det. Eller häst för den delen.

Jag hade aldrig gjort mig av med mina djur, aldrig, de berikar så mycket mer än vad man tror, och det är ett väldigt tom liv att vara utan dem.

(Visst är jag igång och umgås med vänner, springer och är ute i naturen på egen hand. Så jag sitter inte bara och rullar tummar :) )
 
Måste du verkligen göra dig av med alla....? Är det nått/några av djuren de stör sig mer på än andra? Typ att hästen tar så mycket tid och pengar eller att hunden smutsar ned hemma? Att ha sju djur och göra sig av med alla på en gång måste ju kännas väldigt drastiskt?

För att svara på ursprungsfrågan, jag flyttade och fick göra mig av med katterna,då de inte ville bo i "stan". Fick ta bort ena hunden pga sjukdom och senare även hästen. Flyttade igen och alla timmar i stallet varje dag byttes ut mot tid på tåg tyvärr. Började dock ta hand om en annans häst, det kanske kan vara nått för dig, medryttare? Jag har börjat flugfiska och studera på universitet. :) Så tiden fylls ut med det. :)
 
Ja frågan är väl ganska tydlig? Vad sjutton hittar ni på på er fritid?
Jag kommer inom kort att vara helt utan djur. Från sju djur (hästar, katter, hund) till noll och inga. Jag vill inte göra mig av med djuren, dom är mitt allt, men jag orkar inte med att höra från min omgivning mer hur dum, korkad och värdelös jag är som har djur.
För att inte bli helt ensam så måste jag börja leva det liv andra vill att jag ska leva.
Men jag måste ha något att sysselsätta mig med när djuren är borta. Av erfarenhet vet jag att jag och sysslolöshet inte är en bra kombination. Jag måste ha saker att göra från det jag vaknar tills jag stupar i säng, annars blir det inte bra. Jag får inte hinna tänka och känna.

Så, vad gör folk som inte har djur?

Tror de lagar mat som inte går super fort och de har säkert massa besök som inte får massa päls på sina kläder o städar mycket. Åker på semester o helg resor.
Typ allt de där som man inte, i var fall jag inte lägger såå mycket tid på utan umgås med djuren i stället. Hemma finns det päls maten brukar gå snabbt eller lång kok så man hinner fixa stallet o våra vänner får stå ut med päls i soffan, stolen. Semester? Hum ja det är väldigt sällan det händer att man åker bort
Mvh
Pudlan
 
Tror de lagar mat som inte går super fort och de har säkert massa besök som inte får massa päls på sina kläder o städar mycket. Åker på semester o helg resor.
Typ allt de där som man inte, i var fall jag inte lägger såå mycket tid på utan umgås med djuren i stället. Hemma finns det päls maten brukar gå snabbt eller lång kok så man hinner fixa stallet o våra vänner får stå ut med päls i soffan, stolen. Semester? Hum ja det är väldigt sällan det händer att man åker bort
Mvh
Pudlan

Jag gör inget av ovanstående. Matlagning ska helst gå fort, jag städar definitivt inte mycket och besök får jag bara när folk har tid att komma. Men ändå har jag så mycket att göra att jag faktisk inte skulle ha tid med en häst i dagsläget. Hus med renoveringsbehov samt stor trädgård löser alla fritidsproblem.
 
Jag gör inget av ovanstående. Matlagning ska helst gå fort, jag städar definitivt inte mycket och besök får jag bara när folk har tid att komma. Men ändå har jag så mycket att göra att jag faktisk inte skulle ha tid med en häst i dagsläget. Hus med renoveringsbehov samt stor trädgård löser alla fritidsproblem.

Jag pekade inte ut någon specifik person utan vad mina vänner gör som inte har djur, o de har inga problem med päls eller fällande djur i sina hem.
 
Så, vad gör folk som inte har djur?
De tränar på gym, springer kanske, de umgås med vänner och bekanta, de har tid för andra intressen än bara sina djur.

Hade jag inte haft djur hade jag tränat mig själv mycket mer, jag hade åkt mer skidor på vintern, jag hade gått promenader med vänner och bekanta, jag hade kanske gått en kurs och lärt mig dreja eller gjuta i betong, etc.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 413
Senast: Mabuse
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 625
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp