Ni som inte har djur, vad gör ni?

Tränar (cykel, gym, annat i perioder), fotar, redigerar bilder, läser fristående universitetskurser, spenderar tid framför datorn (forum, blogg, konverserar med vänner som bor långt bort), läser intressanta artiklar/böcker, följer någon serie, spelar TV-spel, bakar, pysslar (pärlplattor, smycken), målar/tecknar, umgås med vänner (gärna i kombination med utövande av gemensamt intresse). Det är ju egentligen bara fantasin som sätter gränserna.

Men. Jag skulle aldrig i livet göra mig av med något djur för att någon annan vill det. Folk som tycker att jag ska göra mig av med dom är sånna som inte känner mig tillräckligt bra för att veta hur mycket gott dom ger mig. Jag har idag tre katter, har tidigare även haft två hästar (sålda på eget initiativ p.g.a. mina egna skador). En vän som beter sig så kommer aldrig bli nöjd, det kommer klagas på nästa hobby också. Jag vill leva mitt eget liv enligt mina egna val, och det ska andra inte lägga sig i hur som helst.
Nya, vettiga, vänner kan man hitta lite varstans. Som genom att anmäla sig till en kurs med hunden eller hästen, åka på buketräff, lägga ut en vänner-sökes-annons i en lämplig facebookgrupp. Sätt ditt eget mående först, för felet ligger inte hos dig när någon annan mår dåligt p.g.a. att du har djur.
 
För att jag inte orkar mer. Jag orkar inte höra andras gnatande om hur kass jag är. Jag vet att jag är en värdelös skit som inte orkar mer. Men jag slipper iallafall höra allas gnäll..
Det kommer du att få höra iallafall, människor har en "underbar" förmåga att hitta fel även där inga finns enligt dom själva. Håll fast vid djuren och skippa människorna är mitt råd för med såna "vänner" behöver du inga fiender och ensam lär du bli iallafall. Be gnälltrutarna att hålla käft eller dra åt helvete på ren svenska så ska du se att dom kommer att omvärdera både dig och sig själva, det gjorde jag en gång och det funkade.

Till lags för alla kan ingen vara.
 
Jag hade aldrig gjort mig av med alla djuren för att någon annan ville det. Däremot om jag själv skulle känna att jag inte hinner med "fritiden" på grund av en massa djur, hade jag nog försökt minska ner antalet. Om djuren fick mig att få dåligt samvete över att jag inte hinner med andra saker jag behöver göra, eller hinner med att ge varje djur tillräckligt med uppmärksamhet så hade även det gjort att jag valt att minska ner antalet djur. Nu har jag inga djur för tillfället men jag valde att lämna tillbaka min foderhäst i november på grund av att jag höll på att gå in i väggen och jag kunde inte uppbringa energi över huvud taget att ens rida ut en kort vända. Det var inte snällt mot henne och jag mådde dåligt över att jag inte orkade hålla igång henne.

Som så många andra säger, gnällspikar kommer fortsätta klaga bara att dom byter ämne att klaga på. Om du mår dåligt redan nu, varför ha kvar folk som inte få dig att må bra? Jag är mycket hellre ensam än med folk som inte gör mig glad.
Hur många djur har du i dagsläget?
 
Jag sällar mig till skaran som aldrig i hela havet hade gjort mig av med några djur för att andra tycker det. Jag hade bitit ifrån, för folk ska ge f-n i att lägga sig i.

Men nu är det ju så att jag inte har några djur för tillfället, så jag kan ju svara på din fråga om vad jag gör på fritiden.

Jag har en väldigt stor trädgård som slukar tid. Dessutom har jag ett hus som jag behöver renovera. Det är två saker som tar det mesta av min fritid. Jag har en medryttarhäst också som jag rider ett par gånger i veckan. Får jag ytterligare någon tidslucka över (eller om jag bara tar mig den tiden) så sticker jag gärna ut i skogen. Jag hade gärna velat träna lite kampsport också, men det hinner jag dessvärre inte med.
 
Jag skulle nog börja forska, har några idéer jag skulle vilja titta närmare på, men kan inte få göra det på arbetstid just nu. Ev också försöka skriva den där boken jag vela skriva sedan tonåren. Börja träna tillsammans med min syster, bli mer involverad i mina systersöner. Hjälpa till med flyktingar eller läxläsning på t ex Röda korset. Resa mera. Lära mig laga mat "på riktigt". Och förmodligen titta alldeles för mycket på TV...

Men jag slipper egentligen fundera, då mina närmaste sagt att det är självklart att jag ska fortsätta ha hund, även om det inte fungerar med nuvarande så när hon fått ett bra hem kommer valpplanerna att börja.

Jag tycker inte (som många andra) att det är självklart att utesluta människor för att de har andra åsikter, utan om du vill ha djur så klargör att du inte är intresserad av att höra negativa kommentarer kring det utan ni kan prata om annat.
Du kan också fråga vad exakt de har emot att du har djur för att kunna bemöta dem sakligt? Är det att du har mindre tid för dessa människor eller är det något annat de stör sig på? (Du behöver såklart inte redogöra för det här).
 
Senast ändrad:
Jag blir nyfiken på hur din omgivning motiverar att du skulle få det bättre utan djur, om du vill berätta.
Skulle det gå att kompromissa, att behålla t ex en katt.

Att inte kunna vara sysslolös ibland låter inte hälsosamt, du skulle nog behöva gå till botten med det.

Annars är mitt tips att träna, eller skaffa en ny hobby.
 
svar på trådstarten

Det kommer alltid finnas människor som gnäller och det enda du kan göra är att följa dig själv

Ditt liv, ditt val, dina konsekvenser

När du har tagit dig dit, så om du verkligen vill detta så fyll dagarna med sånt du gillar.

Jag har fått välja bort djur pga en allergisk son. Fyller dagarna med jobb, städa, tvätta, laga mat, vara taxi, umgås med barnen, läsa, baka, sy, simma, promenera, träffa vänner, titta på film, lite av allt helt enkelt. Lycka till och du försök sluta lyssna på andra och börja lyssna på dig själv!
 
Ja frågan är väl ganska tydlig? Vad sjutton hittar ni på på er fritid?
Jag kommer inom kort att vara helt utan djur. Från sju djur (hästar, katter, hund) till noll och inga. Jag vill inte göra mig av med djuren, dom är mitt allt, men jag orkar inte med att höra från min omgivning mer hur dum, korkad och värdelös jag är som har djur.
För att inte bli helt ensam så måste jag börja leva det liv andra vill att jag ska leva.
Men jag måste ha något att sysselsätta mig med när djuren är borta. Av erfarenhet vet jag att jag och sysslolöshet inte är en bra kombination. Jag måste ha saker att göra från det jag vaknar tills jag stupar i säng, annars blir det inte bra. Jag får inte hinna tänka och känna.

Så, vad gör folk.
som inte har djur?
Jag har börjat göra saker jag inte haft möjlighet tidigare. Penningmässigt men främst tidsmässigt.
Simma, gå på till exempel stadsvandring i egna staden, besöka olika kulturevenemang, testade på Självförsvar och så har jag tagit upp ett gammat intresse; dans. ( I höstas blev det 4-6 dagar/vecka....)Tänkte även börja kolla på fotografering.
Jag kostar på mig lite massage, fotvård och annat. Tidigare gick alla pengar till hästarna så nu tycker jag att jag kan slösa lite på mig själv.

Nu har jag ju valt detta själv (till viss del beroende på mina händer också) men jag har dock haft häst i 38 år så det var en rejäl omställning. Att dessutom sälja uppfödningen var svårt.
 
Ja frågan är väl ganska tydlig? Vad sjutton hittar ni på på er fritid?
Jag kommer inom kort att vara helt utan djur. Från sju djur (hästar, katter, hund) till noll och inga. Jag vill inte göra mig av med djuren, dom är mitt allt, men jag orkar inte med att höra från min omgivning mer hur dum, korkad och värdelös jag är som har djur.
För att inte bli helt ensam så måste jag börja leva det liv andra vill att jag ska leva.
Men jag måste ha något att sysselsätta mig med när djuren är borta. Av erfarenhet vet jag att jag och sysslolöshet inte är en bra kombination. Jag måste ha saker att göra från det jag vaknar tills jag stupar i säng, annars blir det inte bra. Jag får inte hinna tänka och känna.

Så, vad gör folk som inte har djur?

Pysslar med handarbeten eller så är vi ute och vandrar.
 
Nu har jag nyligen köpt en handfull med får, men innan det varit utan djur i flera år. Så skönt tyckte jag! Visst grät jag när jag sålde min häst, men blev ganska snabbt fullt i tidsluckorna igen.

Jag började träna gym, började orientera, var mer med vänner, pyssla (skulle gärna köpa en sån där målarbok för vuxna!), påta i trädgården, dricka kaffe och lyssna på fåglarna, läsa bok, dansa, min sambo har en katt (jag räknar henne inte som min, jag är inte mycket för katter men hon va här före mig så hon är väl okej :p ), men när hon blir gammal så vill jag inte ersätta henne, då ska jag vara glad att det INTE är hårtussar överallt i huset där jag vill sitta, baka är roligt och gott, skulle vilja börja med ännu någon sport till också.
Men nu har jag en bebis som tar upp det mesta av min tid... Så nu hinner jag inte så mycket längre. Påtar i trädgården och träffar kompisar är det jag prioriterar nu.
 
Jag hade ett djuruppehåll i några år.

Gymmet, umgås med vänner, trädgård, hemmet, resor, bilen. Cykla

Det finns massor av sysselsättning. Sambon har mc, båt, tränar på gym är aktiv med sin sons träning på trampolin och jag försöker kombinera detta med hästeriet just nu inte alltid det lättaste.

Hoppas du har det lite lättare nu. Det är inte lätt att göra sig av med djuren. Du kan inte behålla något? Tänker på om du har hund och kan fortsätta på brukshundsklubben med t.ex agility eller något?
 
De gånger jag varit djurlös har varit hemska, visst har jag haft mycket att göra ändå som att överträna, gå olika kurser, röja på krogen, resa, men att komma hem varje dag utan en liten katt som önskar mig välkommen har bara varit tomhet. De åren jag hade kille som var kattallergiker var jobbigt och bland det första jag gjorde efter det tog slut var att skaffa katter igen. :)
 
Nu har jag visserligen en innekatt men han är ganska antisocial :p Min hundabstinens är riktigt svår just nu. Men ingen i min familj vill att jag skaffar hund eller fler djur, så att vi har typ samma problem på sätt och vis. Min mormor är absolut värst, hon hatar alla djur och skulle hoppa jämfota av lycka om jag gjorde mig av med min katt, (när jag tog in en till katt förra året skällde hon ut min mamma för att det var hennes fel att jag hade två katter :confused:) överlag väldigt negativ person. Men tillika kött och blod, kommer inte att bryta med henne på grund av hennes åsikt. Är man vuxen och betalar själv för sina djur så bör andras åsikter inte spela någon roll. Samma personer kommer klanka ner på ens vikt, hårfärg, heminredning och så vidare när djuren är borta (det gör min mormor redan nu, vikt och heminredning i alla fall).

Det jag gör för att få tiden att gå är att samla på pelargoner, både som i att köpa nya spännande sorter och som i att gå runt ute i bostadsområden i trakten och leta efter snygga pelargoner att ta sticklingar på, lite som växtlig fildelning och genbank i ett! Pokémon GO kan man ju också syssla med om man vill komma ut och röra på sig och möta nya människor på samma gång. Internet har mycket att bjuda på, jag spelar till exempel Dogdayzz och är aktiv på Reddit. Ritar och fotograferar och är inne mycket i olika forum och chatrooms. Man får helt enkelt tiden att gå framåt på något sätt.
 
Jag har fått veta att mina närmaste har mått dåligt för att jag har djur lika länge som jag haft djur.
Och för att de ska må bra måste du göra dig av med djuren och må dåligt? Jag skulle dumpat alla dessa "vänner", men ser att du valt annorlunda.

Det går att göra lite vad som helst när man är djurlös, testa saker som du kanske velat prova ett tag? För egen del gillar jag att surfa, paddla kanot, vandra, tälta, baka, träna, inreda, måla/teckna, skriva, fotografera, osv. Men det finns ju saker att hitta på i all oändlighet. Försök att inte fastna i soffträsket bara, utan var ute och rör på dig eller hitta på något kreativt att göra.
 
Nu har jag fortfarande hund (endast sällskap, tränar inget särskilt med henne eller så), men att gå från att ha häst till att vara hästlös var en stor herregud vad ska jag göra med all min tid! Men som många andra skrivit så vänjer man sig och tiden fylls på något magiskt sätt upp. Utan häst hade jag ork att börja simma regelbundet, jag började umgås med vänner mer, åka iväg på olika event, började volontärarbeta, blev bättre på att ta itu med disken i tid (:angel:...). Jag har mer pengar att röra mig med och ju mer man tittar runt desto mer roliga saker upptäcker man. Jag har provat en rad olika sporter och dylikt bara för att jag kan och var/är nyfiken. Näst på tur står saker som klättring, squash och någon form av yoga som jag inte testat tidigare.
Helst hade jag ju velat att min häst hade levat för evigt så jag inte behövde vara utan henne, men det funkar ju inte så och jag är glad att livet har så många andra fantastiska saker att erbjuda.

Eftersom du nu bestämt dig för att vara utan djur (även om jag känner stor tvekan inför varför), ge dig en tid att sörja, det behöver man när man förändrar en så stor del av sitt liv. Jag sörjde min häst länge. Men bit efter bit hittar man andra glädjeämnen och jag är alldeles säker på att du kommer utveckla andra sidor hos dig själv i din nya situation. Och blir saknaden efter djur sedan för stor, så finns det många som behöver nytt hem.
 
Håller med flera andra här att med såna "vänner" behöver man inga fiender och jag hade personligen sett mig om efter nytt umgänge.

Men jag är djurlös och tiden flyter på ändå. Första tiden jag var utan häst kände jag precis så "vad ska jag göra med all tid??!" Men så hittar man nya grejer, nya hobbys som man fyller sin tid med. Jag lagar en hel del mat från grunden. Innan jag jobbade med det bakade jag en del. Sen dansar jag pole dance och går på yoga. Har i perioder löptränat, gått på gym. Sen reser jag en hel del, så pass att djur inte är aktuellt för mig just nu, för det skulle jag inte ha råd med och jag skulle heller inte ha hjärta att lämna iväg ett djur så ofta för att kunna resa och resorna tillför mitt liv mycket. Annars målar jag, tittar på film och serier, umgås med vänner och familj och pysslar hemma med trädgård eller gör om hemma.
 
Jag kan inte föreställa mig ett liv utan djur då jag haft djur hela livet.
Hade jag inte haft möjlighet att ha djur så hade jag garanterat skaffat medryttarhäst eller liknande.

Vad gör andra människor utan djur? Dom festar mer än vad jag gör och drar iväg på spontana resor.
Men jag reser själv mycket med hund och hästar, festa kan jag också göra ibland men har inte riktigt det intresset.
Djur är inget hinder, det är ett stort plus och mitt liv. Tråkiga vänner du har!
Sök vänner som delar ditt intresse istället.
 
Kan jag inte bara få svar på frågan vad ni som inte har djur gör på fritiden?
Jag orkar inte argumentera.. Det är nog tungt beslut som det är..
Skaffade barn. Håller en väldigt sysselsatt. ;)

Annars, trädgård, trädgård, trädgård :love: och så lite inredning, dvs måla, tapetsera, sy kuddar och gardiner. Går på keramikkurs också.

Skulle aldrig ha varken tid eller råd med någon häst längre.
Väldigt effektivt också med allt det andra, för jag saknar inte ens hästlivet. :p
Senast idag funderade jag över det och tyckte själv att det var lite konstigt. O_o
 
Nej det kommer jag inte göra..Jag kommer bli ett vrak, men då slipper iallafall alla omkring mig reta sig på att jag har djur. Andra påstår att dom mår dåligt, och har bestämt sig för att jag mår dåligt, för att jag har djur. Jag mår hellre dåligt själv än att folk jag bryr mig om ska må dåligt. Jag har fått veta att mina närmaste har mått dåligt för att jag har djur lika länge som jag haft djur. Det är med andra ord i 26 år.
Du är ruggigt fel ute om du tanker göra det för att någon tycker att det är fel att ha djur.
Be dem dra dit pepparn växer i stället.
Känns som det måste ligga något mer bakom i så fall.
har du dålig ekonomi så de anser att du skuldsätter dig pga djuren?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 413
Senast: Mabuse
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 625
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp