Ni som inte har djur, vad gör ni?

Hemligast

Trådstartare
Ja frågan är väl ganska tydlig? Vad sjutton hittar ni på på er fritid?
Jag kommer inom kort att vara helt utan djur. Från sju djur (hästar, katter, hund) till noll och inga. Jag vill inte göra mig av med djuren, dom är mitt allt, men jag orkar inte med att höra från min omgivning mer hur dum, korkad och värdelös jag är som har djur.
För att inte bli helt ensam så måste jag börja leva det liv andra vill att jag ska leva.
Men jag måste ha något att sysselsätta mig med när djuren är borta. Av erfarenhet vet jag att jag och sysslolöshet inte är en bra kombination. Jag måste ha saker att göra från det jag vaknar tills jag stupar i säng, annars blir det inte bra. Jag får inte hinna tänka och känna.

Så, vad gör folk som inte har djur?
 
Ja frågan är väl ganska tydlig? Vad sjutton hittar ni på på er fritid?
Jag kommer inom kort att vara helt utan djur. Från sju djur (hästar, katter, hund) till noll och inga. Jag vill inte göra mig av med djuren, dom är mitt allt, men jag orkar inte med att höra från min omgivning mer hur dum, korkad och värdelös jag är som har djur.
För att inte bli helt ensam så måste jag börja leva det liv andra vill att jag ska leva.
Men jag måste ha något att sysselsätta mig med när djuren är borta. Av erfarenhet vet jag att jag och sysslolöshet inte är en bra kombination. Jag måste ha saker att göra från det jag vaknar tills jag stupar i säng, annars blir det inte bra. Jag får inte hinna tänka och känna.

Så, vad gör folk som inte har djur?

Tja, jag hade haft att göra men något bra liv hade jag inte haft.. Har kossor, hästar, katter, höns och en synnerligen aktiv hund.
Har fullt upp. Har också hus, hem, trädgård, mina hobbies (dockhus, miniatyrer, fotografering) som just nu ligger lite halvt på hyllan för jag har inte ork och tid.

Hade ALDRIG gjort mig av med djuren för att någon annan tycker det..
Sedan känner jag spontant när du skriver "får inte hinna tänka och känna", hur mår du och kommer du verkligen må bättre utan dina djur? I allra mesta välmening!
 
Tja, jag hade haft att göra men något bra liv hade jag inte haft.. Har kossor, hästar, katter, höns och en synnerligen aktiv hund.
Har fullt upp. Har också hus, hem, trädgård, mina hobbies (dockhus, miniatyrer, fotografering) som just nu ligger lite halvt på hyllan för jag har inte ork och tid.

Hade ALDRIG gjort mig av med djuren för att någon annan tycker det..
Sedan känner jag spontant när du skriver "får inte hinna tänka och känna", hur mår du och kommer du verkligen må bättre utan dina djur? I allra mesta välmening!

Nej det kommer jag inte göra..Jag kommer bli ett vrak, men då slipper iallafall alla omkring mig reta sig på att jag har djur. Andra påstår att dom mår dåligt, och har bestämt sig för att jag mår dåligt, för att jag har djur. Jag mår hellre dåligt själv än att folk jag bryr mig om ska må dåligt. Jag har fått veta att mina närmaste har mått dåligt för att jag har djur lika länge som jag haft djur. Det är med andra ord i 26 år.
 
@Hemligast: Jag skulle aldrig säga åt någon hur denne ska leva sitt liv men i ditt fall skulle jag iaf funderat på att göra mig av de människorna som tycker det istället för att göra mig av djuren :meh:

Säger någon åt mig att jag är dum och korkad (oavsett anledning) försvinner denne raskt ur mitt liv, det kvittar om det är en släkting eller ej. De får naturligtvis tycka som de vill med de behöver inte vokalisera sina åsikter i min närvaro.

Ensamhet är inget att vara rädd för. Mina sociala kontakter är mest här på Buke och andra ställen på nätet. Jag har tänkt att engagera mig lite mer i byn här för att få lite mer samvaro men nivån jag har nu är inget som jag mår illa av. Dessutom kan man ju engagera sig i många djurrelaterade sammanhang och få en social kontakt där. Att vidga sitt kontaktsökande kan ge förvånansvärda resultat (om det är mer social samvaro man vill ha).

Det är Buke-träff här 9-10 juli, vill du komma? Jag bor i en by utanför Falun.
 
Då blir jag helt ensam förutom djuren.

Och? Det går att skapa nya kontakter även om man är vuxen. Det finns så många människor som lever sitt liv på andras villkor och inte mår bra. Bättre att antingen säga upp bekantskapen med människor som drar ner en eller sätta ner foten och säga till på skarpen att du inte tolererar kritik av ditt sätt att leva. Sedan är det upp till dem om de vill hålla sig till det eller åka ut.

Vill du verkligen ha människor i ditt liv som endast stannar i det om de får kritisera ditt sätt att leva?
 
Kan jag inte bara få svar på frågan vad ni som inte har djur gör på fritiden?
Jag orkar inte argumentera.. Det är nog tungt beslut som det är..
 
Jag har tyvärr inget bra svar att ge. En dag hade jag medryttare på hästen för att jag trodde jag skulle åka och hämta hunden på klinik. Hunden blev kvar och jag kunde inte ta mig till stallet för att rida, det blev en vidrig dag där jag var ute och gick massor på egen hand. Då hade jag ändå katterna hemma.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig! Känner du att du måste göra dig av med djuren får du väl kolla vad som finns i hobbyväg att göra i din närhet. Du kanske kan gå med i någon förening eller liknande?
 
Jag skulle hellre leva med mina djur, utan människor, än tvärtom. Mina djur gör att jag orkar med mitt liv i övrigt. Att komma hem till ett tomt hem är för mig helt otänkbart.

Detsamma gäller för mig. Får jag lov att iväg på jobb en längre tid och inte kan ta med mig katterna fixar jag det på något sätt (betalar för kattvakt osv). Kom jag hem till ett tomt hus skulle jag faktiskt dö. När pappa gått bort och jag kom hem från jobbet i Norge var Missia den första som jag mötte när jag svängde in på gården.
 
Ja frågan är väl ganska tydlig? Vad sjutton hittar ni på på er fritid?
Jag kommer inom kort att vara helt utan djur. Från sju djur (hästar, katter, hund) till noll och inga. Jag vill inte göra mig av med djuren, dom är mitt allt, men jag orkar inte med att höra från min omgivning mer hur dum, korkad och värdelös jag är som har djur.
För att inte bli helt ensam så måste jag börja leva det liv andra vill att jag ska leva.
Men jag måste ha något att sysselsätta mig med när djuren är borta. Av erfarenhet vet jag att jag och sysslolöshet inte är en bra kombination. Jag måste ha saker att göra från det jag vaknar tills jag stupar i säng, annars blir det inte bra. Jag får inte hinna tänka och känna.

Så, vad gör folk som inte har djur?

Nu svarar jag bara på huvudfrågan utan att lägga mig resten av inlägget..

Om jag inte hade haft djur hade jag lagt ner mera tid på hemmet, framförallt städning men också inredning, letat och åkt runt på loppisar och renoverat lite möbler. Jag hade också tränat, gjort utflykter till spännande ställen, surfat, suppat, mountainbikat i skogen, cyklat, lärt mig klättra och bestiga berg, löpt offroad, campat, skaffat motorcykel. Jag hade också velat planetera lite grönsaker, kanske skaffat växthus, sytt lite kläder.

Jag har massa saker jag skulle vilja göra!
 
Kan jag inte bara få svar på frågan vad ni som inte har djur gör på fritiden?
Jag orkar inte argumentera.. Det är nog tungt beslut som det är..

Jag är lite trevande själv i vad jag ska göra då jag lät min hund somna in för snart två veckor sedan. Jag är dock mammaledig och har en ettåring som håller mig sysselsatt.
Annars så har jag en stor trädgård med flera rabatter som jag försöker hålla någorlunda fria från ogräs. Jag odlar grönsaker. Jag gjuter saker i betong, tex skålar, rabarberblad. Jag syr, bakar och hittar på projekt för att fixa till huset. Går på loppisar och hittar saker som jag ibland målar och fixar till.
En hel del tid spenderas på buke, hemnet, tradera och annat slösurfande.
Sen är det ju allt det tråkiga, städa, tvätta, laga mat, handla. Jag lyckas få dagarna att gå. Ibland är det lite tråkigt men då tillåter jag mig att ha en sån dag och tittar alltför mycket på tv, eller så hittar jag på något att göra :)
 
Mer matlagning hade jag också sysslat med! Letat intressanta recept och ingredienser och planerat och fixat. Kanske bakat mitt egna bröd. Skaffat ett litet torp att renovera på. Tagit hand om min kropp och utseende, kanske börjat meditera/yoga. Gått på magdanskurs eller lärt mig ett nytt språk. Skrivit en bok. Dammat av min gamla systemkamera och börja fotografera naturen/vilda djur. Jobbat extra och åkt ensam på restresor till spännande länder och kanske vandrat.

Nu börjar jag komma på så många saker jag vill göra att jag nog måste sluta jobba också :D
 
pga mitt barn fick allergi och astma är jag utan djur. Trodde innan det skulle innebära att "dega ihop" och fastna i tv-soffan ätandes godis men så har det inte alls blivit. Var inte svårt att fylla fritiden och helt ärligt så är ju ekonomin mycket bättre också utan djur. Och så mycket mindre oro och bekymmer också utan djur att ha ansvar för.

TVn är inte igång varje månad hemma heller så den blev inget substitut för hästlivet/djuren. Och så här bra kondition har jag aldrig förr haft i mitt vuxna liv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 413
Senast: Mabuse
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 625
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp