Ni som inte får plats med skötbordet i badrummet

K

Kamikazepiloten

som mig :p

Hur har ni löst det hela?
Om ni har haft skötbordet någon annanstans, hur har ni löst vattenfrågan?

Sv: Ni som inte får plats med skötbordet i badrummet

Vi har en skötbädd som kan flyttas, men som även kan ligga inne på vår tvättmaskin ( toppmatad ).
Vi har dock fäst karborreremsor under så bädden ska ligga still.

Sett några som har en anordning som man kan lägga över spjälsängen?

Ska du ha bebis :) ?

Har aldrig haft skötbordet i badrummet, utan i hallen utanför. På båda våningarna. Har använt en liten balja, typ gammal glassburk, med varmvatten i. När barnen var riktigt små då. Så snart de blev större och mindre känsliga i rumpan körde jag med vanliga våtservetter varvat med vanligt vatten. Och så snart de står upp får de stå på toelettstolen och jag tvättar dom ståendes, använder ljummet vatten och lactacyd.

Vi har en skötväska som vi använder. Får ta med en burk med vatten dit jag är eller helt enkelt byta i köket där det finns plats. Till grabben har vi alltid använt våtservetter sen han var 6månader ungefär.

När vi var ute med husvagnen hade jag en vattenflaska med vatten och olja som jag använde för att tvätta rent. Rasmus tål inte våtservetter och det var perfekt.

Hur ser det ut i ert kök? Går det kanske att köpa en skötbäddsmadrass och lägga vid diskhon och i något skåp ha blöjor, servetter och salvor. Brukar ju vara bra ljus i kök. Men har man besök kanske man inte vill byta monsterbajsblöjan i köket ;)

Kan tillägga att vi inte skulle fått plats heller, men vi hade IKEA´s byrå med skötdel ovanpå. Bara att fälla ut när man skulle ha den, och fälla ihop när man var färdig.

Jag har från start med alla tre barnen använt färdiga tvättservetter/-lappar. Tycker inte om de man blöter själv. Dock funkar inte alla märken, natusan t ex får både jag o maken duktiga nysattacker av...

Vi har en skötbädd ovanpå tvättmaskinen. Annars hade vi fått ha en bädd att slänga upp på vår säng eller nåt, med en bunke vatten. Vi har ganska trångt och inte plats för ett skötbord någonstans.

När vi var små byttes nog de flesta på en handduk på sängen. :)
Mamma säger att i Finland fanns inga tvättlappar eller våtservetter, våra rumpor sköljdes under kranen när bajsblöjorna byttes. Så gör jag med Valle en gång per dag ungefär och klappar sen torr med handduk.

Vi har ett Ikea-skötbord (Leksvik) i matdelen av köket, tar en bytta med vatten dit och har nu också börjat använda våtservetter när det bara är lite att torka.

Vi har alltid haft det i badrummet, men jag har aldrig använt mig av vatten. Våtservetter ända från början!

Vilka våtservetter ska man välja, det är ju en skaplig djungel ?

Parfymfria i alla fall!
Just nu har vi Huggies och de är bra. Lite tjockare än andra och får med sig mycket när man torkar. De är dessutom lätta att ta ut en i taget, dvs du får inte hela paketet om du använder en hand bara.

Vi testade allt vi hittade och inga fungerade på Rasmus, han fick stora röda vätskande blåsor.

Huggies skriver jag upp på listan, är deras blöjor också bra ? :)

Natusan parfymfri ( tack bananabambi )

Senast ändrad:

Natusan parfymfri kör jag med. Eller gjorde.

Vill ha tjocka servetter, som är lite oljiga. Annars är det jättesvårt att få med bajset, är servetten tunn skrynklar den ihop sig hela tiden och är den inte oljig glider den ovanpå bajset.

Vi köpte ett uppblåsbart skötbord som vi klistrat fast ovanpå torktumlaren. Det funkar jättebra och sen har vi satt upp några hyllor ovanför där vi har blöjor och våtservetter.

Vi har också lagt en handduk över skötbordet så den lille gossen ligger bekvämt. Har funkat hur bra som helst, det är sällan man behöver vatten men det har vi i så fall nära till eftersom torktumlaren ju står i tvättstugan.

Jag hade skötbordet i sovrummet intill badrummet.
Tog och blötte skumtvättlappar i badrummet och tog med till skötbordet när jag ändå gick dit. Fungerade bra för mig.

Råkade använda våtserveter några dagar när mina skummisar var slut, och Ronja blev helt trasig i rumpan.
Så nu har jag bara våtisar i skötväskan till de tillfällen då det inte finns vatten att tillgå.

Senast ändrad:

Huggies blöjor sitter riktigt uselt på Sebbe i alla fall. Våtservetterna är dock bra.
Liberos våtservetter har varit allra bäst, men jag kan tyvärr inte hitta dom någonstans längre :(

Sen gillar jag faktiskt Coop's också, dom är riktigt bra. Natusan avskyr jag lukten på, den är väldigt speciell.

Deras blöjor är perfekt att ha som dagblöja, den är mkt tunnare än t.ex. libero och blir ju snabbare kissig. Vi använde libero hela tiden när Rasmus var liten för de var det enda som funkade, sen börja vi försöktigt med huggis på dagen och nu har han huggis eller icas blöjor på dagen och libero på natten.
Pampers reagerade han exakt som med våtservetter, sen har jag inte testat några fler.

kl

Vi har köpt ett skötbord med trådbackar som vi ställt i badrummet, så vi har alltså plats för ett. Men om man har dåligt med plats är väl ett vägghängt skötbord ett bra alternativ? Eller ett sånt där som man kan lägga på spjälsängen kanske? Eller bara en uppblåsbar bädd som man kan lägga lite här och var. Vatten kan man ju (som många skrivit) ta med i en bunke eller så sköljer man bebisen under rinnande vatten.

Vi skaffade en uppblåsbar bädd innan vi köpte skötbordet (trodde inte att det skulle bli något skötbord). Vi får väl se vad som kommer användas mest. Jag tycker dock att skötbordet är suveränt, för man får plats med alla grejer och bebiskläder och så!

//Julia

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 273
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka