Ni som inte äter gluten

Madick

Trådstartare
Ni som inte äter gluten, har ni några "standard"-grejer ni äter istället för bröd, pasta osv? Vilka är era favoriter?

Jag äter majs- och bönpasta och så äter jag en del fröknäcke samt nötter. Men det finns så bra ersättningsprodukter nu så jag sällan behöver tänka på det när jag själv lagar mat. Mandelmjöl funkar bra att baka med och jag äter ofta marängbotten på tårtor. Potatis, ris och sallad går också bra i stället för pasta

Vill tipsa om Hans och Gretas kanelbullar. De är lika goda som vanliga. Schär-bröd har kortare hållbarhet än vanligt men är ett nästan fullgott alternativ till mjukt bröd. Mix wells våffelmix till pannkakor och våfflor är bra, tyvärr är den ekologiska inte lika bra som den oekologiska men den duger absolut.

Det finns glutenfri öl, och man får passa sig för vissa dressingar (ceasardressing innehåller malt t.ex.) men annars så rullar det på som innan.

Jag äter majs- och bönpasta och så äter jag en del fröknäcke samt nötter. Men det finns så bra ersättningsprodukter nu så jag sällan behöver tänka på det när jag själv lagar mat. Mandelmjöl funkar bra att baka med och jag äter ofta marängbotten på tårtor. Potatis, ris och sallad går också bra i stället för pasta

Vill tipsa om Hans och Gretas kanelbullar. De är lika goda som vanliga. Schär-bröd har kortare hållbarhet än vanligt men är ett nästan fullgott alternativ till mjukt bröd. Mix wells våffelmix till pannkakor och våfflor är bra, tyvärr är den ekologiska inte lika bra som den oekologiska men den duger absolut.

Det finns glutenfri öl, och man får passa sig för vissa dressingar (ceasardressing innehåller malt t.ex.) men annars så rullar det på som innan.
Tack! Det känns ju hoppfullt :-)

Jag äter inte bröd, men när det gäller pasta så är jag mycket förtjust i majspasta. Finns många olika varianter på sådant även i min närmsta butik som jag upplever att har uselt sortiment på det mesta jämfört med andra butiker.

De har även boveteflingor som är jättegoda att ha i tex fil/youghurt istället för "vanliga" flingor. Jag har testat mig igenom ett flertal olika flingor och hittills är det de här jag är mest nöjd med:

07350020130151.jpg_master_axfood_400

För den som inte har något emot kardemumma så kan jag annars rekommendera de här, som egentligen var godare enligt mig, meeen kardemummasmaken stör mig tyvärr:

40830.jpg

Det finns rent allmänt väldigt många "alternativa" mjöl-sorter, där många går att använda där det ska vara mjöl i matlagning. På så sätt behöver det inte bli svårare än att baka vanligt. Risenta har ett flertal olika sorter (majsmjöl, kokosmjöl, bovetemjöl...) Inte alla håller ihop tex bröd lika bra som vetemjöl, men det går att googla lite på olika lösningar och att testa sig fram. När jag gjort glutenfria pannkakor har jag haft majsmjöl och något till, samt mer ägg än vad det är i mitt vanliga recept, då har det gått hur bra som helst.

Tack! Det känns ju hoppfullt :-)
Det ENDA som är jobbigt är att bli bortbjuden till någon som inte är superbra på att laga mat. De har ofta svårt att tänka utanför sin pastaram. Men jag brukar erbjuda mig att hjälpa till att planera alternativa rätter till mig (typ krutonger och sånt funkar dåligt)... Eller vänta. Det var jobbigt när jag reste till London också, blev mycket kött och potatis.

En annan sak jag gärna äter är Risotto. Det är mättande och glutenfritt i de flesta fall.

Ni som inte äter gluten, har ni några "standard"-grejer ni äter istället för bröd, pasta osv? Vilka är era favoriter?
Icas glutenfria pasta är vår favorit här hemma :)

Bröd äter vi nog mest schär eller sempers frysta runda, platta vad de nu heter?
Eller baka själv.

Bästa smuldegen görs på 1,5 dl havregryn, 0,5 dl mandelmjöl, 1 dl majsmjöl, 100 gr smör och två msk socker.

Jag äter glutenfri sås och pasta och glutenfritt knäckebröd på jobbet . Hemma äter jag inte pasta utan byter ut mot grönsaker. Äter inte bröd.

Jag äter inga ersättningsprodukter utan äter annat istället. Fil på morgonen istället för mackor. Sallad och rivna morötter istället för pasta. Coop har påsar med rårivna grönsaker och färdigt blomkålsris. Kanonenkelt!

Provenas bröd är gott och på riktiga mjöler istället för stärkelse och annat konstigt. Bakar en del själv, nillas kitchen har bra recept.
Majspasta är gott, tycker även icke-glutenintoleranta normalt.
Gillar sempers havreknäcke.
Finns otroligt mycket vettiga alternativ numera, enorm skillnad mot för tio år sedan :)

Jag har valt bort mjukt bröd men om jag nu måste äta det så väljer jag fjällkakorna och rostar dem.
Äter gärna bönpasta eller kikärtspasta istället för vanlig glutenfri pasta.
Finns även första glutenfri pasta som smakar helt okej!
Kan tipsa om den färska glutenfria pizzadegen som är mycket mer lätthanterlig än den frysta.
Äter pedagogisk måltid på jobbet och de hade panerat fisk med kikärtsmjöl, var ingen som märkte någon skillnad då det var första gången alla fick glutenfritt. :)
Finns ersättningsprodukter till nästan allt nuförtiden!

Ica har eget glutenfritt gott grovt bröd, det köper vi. Barillas pasta smakar nästan som vanlig pasta. Pannkakor gör jag på rismjöl och mandelmjöl och Sempers glutenfria.

Vi äter glutenfritt hemma pga min sambo. Finns vettig glutenfri pasta, man får prova sig fram lite och se vilka sorter man föredrar.
Vi brukar köpa denna:
1529831128635.webp

Bröd finns ju mängder med alternativ i glutenfria frysboxen på affärerna.

Sen finns det ju massor med mjölmixar och liknande.
Glutenfritt är ganska enkelt. Vi kör även en del mjölkproteinfritt och det är betydligt svårare att ersätta likvärdigt..

Jag äter inte bröd, men när det gäller pasta så är jag mycket förtjust i majspasta. Finns många olika varianter på sådant även i min närmsta butik som jag upplever att har uselt sortiment på det mesta jämfört med andra butiker.

De har även boveteflingor som är jättegoda att ha i tex fil/youghurt istället för "vanliga" flingor. Jag har testat mig igenom ett flertal olika flingor och hittills är det de här jag är mest nöjd med:

07350020130151.jpg_master_axfood_400

För den som inte har något emot kardemumma så kan jag annars rekommendera de här, som egentligen var godare enligt mig, meeen kardemummasmaken stör mig tyvärr:

40830.jpg

Det finns rent allmänt väldigt många "alternativa" mjöl-sorter, där många går att använda där det ska vara mjöl i matlagning. På så sätt behöver det inte bli svårare än att baka vanligt. Risenta har ett flertal olika sorter (majsmjöl, kokosmjöl, bovetemjöl...) Inte alla håller ihop tex bröd lika bra som vetemjöl, men det går att googla lite på olika lösningar och att testa sig fram. När jag gjort glutenfria pannkakor har jag haft majsmjöl och något till, samt mer ägg än vad det är i mitt vanliga recept, då har det gått hur bra som helst.
Majspasta låter intressant! Jag älskar kardemumma så de där ska jag prova!

Jag har valt bort mjukt bröd men om jag nu måste äta det så väljer jag fjällkakorna och rostar dem.
Äter gärna bönpasta eller kikärtspasta istället för vanlig glutenfri pasta.
Finns även första glutenfri pasta som smakar helt okej!
Kan tipsa om den färska glutenfria pizzadegen som är mycket mer lätthanterlig än den frysta.
Äter pedagogisk måltid på jobbet och de hade panerat fisk med kikärtsmjöl, var ingen som märkte någon skillnad då det var första gången alla fick glutenfritt. :)
Finns ersättningsprodukter till nästan allt nuförtiden!
Kikärtsmjöl måste jag kika på! Vi äter en del panerad fisk hemma.

Jag äter inte så mycket substitut. Jag byter istället pasta mot grönsaker, antingen som sallad av olika slag eller rostade/grillade/gjort till mos.

Bröd undviker jag oftast. Men ibland äter jag glutenfritt linfröknäcke.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 314
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
1 018
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 483
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama