Ni som hyr ut stallplatser, hur redovisar ni?

my2004

Trådstartare
Jag har tänkt att bygga ett litet stall och hyra ut 3 boxar. Jag ska ju enligt lag redovisa för dessa tre inhyrda och undrar hur jag ska redovisa dessa. Hur gör ni andra som hyr ut ett fåtal boxar. Driver ni det som en firma eller vad?

Sv: Ni som hyr ut stallplatser, hur redovisar ni?

Jag ringde faktiskt skatteverket senast som i förra veckan ang. just detta. Det var en vän till mig som undrade och jag var också nyfiken.
Till svar fick jag att det räknas som inkomst av hobbyverksamhet och ev ÖVERSKOTT redovisas i din egna deklaration. Alltså, du behöver inte inneha någon f-skatt sedel.
Dina inkomster på inackorderingarna skall alltså, enl skatteverket, överstiga dina utgifter för din egna verksamhet innan du ens behöver ta upp dem i din deklaration.
I det fall jag förhörde mig om gällde det dock en vän som HYR sitt stall och jag vet inte om det är annorlunda regler för någon som bygger eget. Det borde ju räknas som jordbruksfastighet el liknande och då kan det ju vara andra regler som gäller?
Ta och ring skatteupplysningen och hör med dem! De var väldigt hjälpsamma och jag fick bra svar. Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 443
Senast: Görel
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar