ni som hyr ut boxplatser.

CurlySue

Trådstartare
jag har ett stall med 4 boxar, stort lösdrift, många åkrar för hö och många stora hagar.

Förra året hade pappa 38 får och jag 4 häsrar och beter räckte till, nu i år finns inga får kvar och endast mina 3 hästar. Beter är enormt i alla hagar. Känns tråkigt att inte utnytja betet/hagarna till fullo.

Nu slår vi vårat hö och då började jag tänka högt om att kanske hyra ut boxar eller lösdrift, har haft tankarna förut men vet inte om man vågar...

Just nu går mina tre hästar vid stallet men gammeltant ska springa vidare om någon vecka då kommer jag ha två kvar.

Alltså kommer det finnas 2 lediga boxar och en lösdrift massa hösilage och vanligt hö och många tomma hagar...

Nu till frågan, har aldrig hyrt ut förut och undrar om man vågar sig på det?
Har läst runt lite och det verkar finnas många konflikter i ett sådant stall..

Hur går ni till väga när ni hyr ut i era stall och har era hästar där.
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Jag stod i ett stall där ägaren kräver ett personligt 'möte'. Typ fika, där man pratar regler och hästhållning. Känns det ok så träffar den ev nya hyresgästen övriga i stallet och efter kontakt med ev. referenser fattas beslut om personen får flytta in. Lite
Hårt på ett sätt MEN stallet fungerar toppen! Sen skulle jag se till att ta ordentligt betalt. Tänker mig att seriöst folk vet vad det kostar och dessutom har pengar att tack hand om sina djur. Riske. För utebliven betalning minskar ju också.
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Tror det inte är några problem när det gäller så få boxar. Var noga med att berätta hur du tänker ang hästhållning redan när dem är där och kollar. Skriv kontrakt och se till att du hittar inackorderingar som har samma tänk som du.
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Det är ju en del att tänka på när man hyr ut stallplats/bete/lösdriftsplats om man inte känner personerna eller har gjort det förut. Har du tur blir det +++++ och du får nya "hästeri-kompisar" - om du har otur så kan det bli jobbigt eftersom du kommer att ha en del ansvar. Det är inte enklare att arrendera ut mark?
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Jag tycker det är viktigt med tydliga regler
och att man går igenom dom noga och får svar på ev frågor, samt får de skriftligt redan vid första mötet
Så man kan ta ställning till om man tycker det är OK eller ej innan man bestämmer sig och skriver på kontraktet.

Och inte minst att det är stallägaren som bestämmer och ingen annan, på det viset blir det inga disk. utan det som stallägaren säger gäller punkt slut.
Skulle det ändå uppstå konflikter så är det stallägaren som bestämmer hur det ska lösas. (allt går ju inte att förse)

Man betalar i förskott och kan man inte en månad så måste man självklart ta disk med stallägaren = angår ingen annan.
Man betalar alltså för första månaden innan man flyttar in.
(det vanligaste tjafset tycks ju vara pengar, så se till att du har tänkt till kring detta, så du vet hur du ska göra om någon inte kan betala en månad eller om någon säger upp kontraktet i förtid, vill du ha betalt tiden ut eller är det OK?)

och självklart att du som stallägare också väljer dina hyresgäster, de ska ju ha ungefär samma åsikter som du när det gäller hästar
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Hej

Jag har ett stall med fyra boxar.
Hyr ut två av dem.
Jag tycker det fungerar jättebra. Jag har ridsällskap och bonusdottern har fått en kompis i stallet som har en ponny hos oss.
Jag har bara hyrt ut till personer som jag känt till sedan tidigare, så jag visste att de var ok och att de har samma sätt att se på hästhållning som jag.

En stor fördel förutom trevligt sällskap i stallet, är om vi ska åka bort. Då hjälps vi åt i stallet.

Innan de flyttade hit berättade jag vad som ingår i hyran och vad jag gör för service. Och talade också om vad jag förväntar mig av dem.
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Om stallägaren har gjort förarbetet rätt brukar det gå alldeles utmärkt bra med inhyrningar.
Har stallägaren däremot slarvat, ja då finns det risk för att det inte blir bra.


Det är jättebra om du innan du ens annonserar om att du har stallplatser i förväg bestämt dig för hur du vill att det ska vara i stallet.


Tex ska foder och strö ingå? I sånt fall hur mkt?
Ska du sköta hela stallet själv? Eller ska det skötas kollektivt? Hur mkt och vad ska hyresgästen göra?
Vill du ha speciella tider som hyresgästen får vistas i stallet?
Sätt upp tydliga regler om hur du vill att det ska vara i ditt stall.

Gör efterforskningar!
Varför vill den potentielle hyresgästen byta stall?
Be om referenser!
Gör en kreditupplysning, kolla om personen har anmärkningar hos kronofogden.
Se till att skriva ett bra kontrakt.
Ta betalt i FÖRVÄG!

Jag som har min häst inhyrd vill ha tydliga regler om hur det ska vara i stallet, det är när det är otydligt som det brukar kunna bli tjafs osv.
Men för det betyder det ju inte att allt måste vara skrivet i sten, det är ju trevligt om man kan ta upp saker för diskussion och se över om man kan ändra på ngt till det bättre.
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Konflikter blir för att det finns utrymme för det. Är man solklar med hur man vill ha det och väldigt tydlig med det i ett kontrakt så lämnar man inte så mycket utrymme till konflikter.

Viktigt att lägga extra tid på att fundera på om och men ... Så man har klart för sig hur man vill att stallet skall skötas, vilka rutiner som ska gälla och vem som förväntas göra vad.

Man bör ha ett skriftligt avtal om vad som gäller, och där bör allt stå med.

Är det viktigt med ordning och reda bör det till exempelvis stå att medhavd utrustning och tillbehör skall förvaras på hänvisad plats ... Om foder skall ingå bör man fundera på vad som händer om man har olika åsikter om vad som är ett bra foder. För att undervika en möjlig konflikt kan man skriva med att det är det foder som erbjuds som erbjuds och vill man ha annat så kan eget foder och strö kan förvaras på hänvisad plats. Det som är överenskommet innan är svårt att bråka om.

Hade ett jätte bra avtal med en hyresvärd som varit väldigt noga när hon skrev kontrakt. Hon hade en rutinbilaga och allt var tänkt på innan. Men så sprack det i alla fall då hon inte kunde leva upp till sina egna krav. Lika viktigt det om man vill slippa konflikter, tjafs och otrevligheter ... Så fundera på vad man orkar med och hur man vill ha det.

Annars har den stora anledningen till varför det inte fungerat (när det inte fungerat) varit stallägarens brist på struktur och ledarskap. Ska det fungera för alla bör det vara klart innan hur det skall fungera.
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Tack för att ni alla tatt tiden till att svara :bow:

jätte bra att ni verkligen påpekar att stallägaren ska vara tydlig och att ett bra kontrakt ska skrivas och att det ska vara riktigt genomtänkt :)
ska försöka få till ett tydligt kontrakt och även tänka hur jag vill ha det själv.

finns det något yttligare att tänka på?
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Min familj har tre hästar och vi har fyra boxar så försöker hyra ut den fjärde just för sällskapets skull, jag jobbar även på en ridskola som har 9 inackorderingar och visst kan det bli tjafs men är man själv rättvis och har tydligt från början hur man vill ha det i stallet så tycker jag inte att det brukar vara några problem! Hästfolk kan ju ha en del "konstiga idéer" för sig men berättar man från början hur man vill ha det i sitt stall så tycker jag att det mesta ordnar sig, det handlar ju ändå nästan alltid om sunt förnuft och förmågan att kunna förstå att alla tycker och tänker olika :)
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

knapprån (istället för -lån)

Jag sitter också i valet och kvalet om vi ska ha inackordering eller inte och jag undrar lite över hur man vet hur mycket man ska ta betalt. Hade inackordering ett par månader för ett år sedan och jag tror nog att jag tog lite för billigt för lösdrift och daglig tillsyn/täckesbytning/utfodring av häst, 500 kr/månad (mat ingick inte i det priset).
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Vet ju inte var du bor med att dubbla det priset vore inte på ngt sätt extremt. Täckesbyten tycker jag dessutom kan ligga utanför den ordinarie hyran som tilläggstjänst.
 
Sv: ni som hyr ut boxplatser.

Bor utanför Mariestad. Vet inte riktigt hur jag ska ta reda på vad ett bra pris är heller. Täckesbyten och liknande var nog inte tänkt att ingå från början den gången, men det blev så ändå för hästägaren hade massa i skolan och från början kände jag att jag ju ändå var i stallet liksom...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 989
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp