Ni som hyr ut boxplats

I

Ingalillo

Vad har ni för rutiner i ert stall? Vad kostar det och vad ingår? Skulle vilja veta lite vad ni har för filosofi när ni sköter hästarna.
Står i ett super-stall, och funderar på om alla stall är så här bra.
Berätta.

// Ingalill

Jag hyr förvisso inte ut stallplatser - men jag hyr en stallplats så jag kan berätta hur vi har det i vårt stall:

Det är en familj som äger stallet (ligger på deras "gård"), det är en gammal ladugård som är ombyggd till stall. 9 boxar, liten vattenspilta, stor sadelkammare, loge m stora utrymmen, foderförvaring, telefon i stallet, dock inget varmvatten, vattenkoppar. Stallet är ju inte nybyggt som sagt, inte inredningen heller men helt funktionsdugligt o mysigt.
Jättebra hagar, stora o lite kuperade. Vi har 4 st hagar, + 2-3 sommarbeten (som vi själva knappt behöver använda). Hagarna "hemmavid" är inga rasthagar precis i storlek :)
Fina ridvägar, vi har oxå en liten paddock m belysning o lite hinder. Tillgång till transport o klippmaskin, mot liten hyra. Stallet ligger på landet, har ca 1 mil till ridhus. Inga bussförbindelser (ska va skolbussen då) ;)

Stallhyran ligger på 1000 kr för ponny o 1200 kr för stor häst.

I stallhyran ingår:
*hö, havre o mineraler
*strö (torv)
*4 fodringar/dag alla dagar i veckan
*in/utsläpp alla dagar i veckan
*"utrustning" som rör stallet, dvs hängare, krubbor, spannar, redskap osv betalar stallägaren
*elstaket, ström, vatten o sånt ingår ju oxå

Hästarna får havre inne på morgonen, hö ute. Lunch hö i hagen mitt på dagen. Insläpp ca kl 17 (beror på väder). Då har varje hästägare mockat åt sin häst o lagt in insläppsmaten (hö, havre, mineraler o ev fodertillskott), sen får de havre o hö en gång till ca kl 22.

Vi har uppsatta regler som gäller alla, ex vilka lampor som ska va tända, städning o iordninghållande osv osv.
Är man i stallet säg kl 17 så tar man in hästarna, eller ger dem lunchhö om man är i stallet vid den tiden. Så vi hjälps ju åt en del med sådant.

Det står för tillfället 6 hästar i stallet, varav 2 ägs av familjen o resten är inhyrningar.

Jag tycker hyran är ganska lagom, foder o strö köps in förhållandevis billigt.

Jag hyr inte heller ut boxar men kan svara hur det är i mitt stall.

Ett rett så nybggt stall (4 år?) med 8 boxar och en gammal del i en gammal ladugård med 3 boxar.
Ljust o fint, bra luft, vattenbox med varmt vatten, varm sadelkammare, torkrum, varm selkammare med varmvatten och fika rum med kylskåp m.m
Fina hagar. Aldrig leriga. INte dom störtsa men inte några sketans rasthagar. Inga beten. Ridbana ½ timme skrittväg en rakbana och många fina rig/körvägar. 1-1,5 mil till ridhus.
Finns ute på landet med dåliga bussförbindelser så bil är nästan ett måste.
Jag betalar 1600 kr. I det ingår.

* Hösilage/hö fri tillgång
* Havre/korn fri tillgång
* Halm till strö fri tillgång
* In/ut alla dagar i veckan
* Fodring 4 g/dag
* Täckesbytning och lindor av innan utsläpp
Spån får vi köpa själv om vi vill ha för 40 kr balen.

Självklart hjälps vi åt att ta in/ut om man är där då. Lika så med fodringar.

Stallägaren är bonde, bor på gården och odlar sitt hö/hösilage själv. Havren, kornet och halmen köper han in.
Han har själv 3 hästar där.

JAg tycker att jag har det väldigt bra. Med tanke på vad jag förr betalade och för vad.
Jag tänker inte flytta i första taget.

Hejsan!
Vi hyr ett stall på tre boxar utav en familj.
Vill vi så får vi hyra ut 2 av boxarna till andra hästägare men de gör vi inte :)

Stallet är egentligen en avskild del i en gammal lagård men det är ombyggt till stall för 6 år sen.
Jag kan väl inte påstå att det ät överdrevit lyxigt men det funkar.
Vi har inget vatten i stallet men på sommarn kan man hämta i en brunn 100m bort. På vintern är det lite nesligare för så får man gå till ett stall i närheten(ca: 300-400m bort) där det går att hömta vatten till hästarna.
Vi har ingen loge eller så utan hö och halm förvaras i lagården brevid.
Sen har vi en sadelkammare på 2x2 m som är uppvärmd.

Hagarna ligger ca: 200m från stallet om de är verkligen inget att skryta med :o
Vi har bara en hage som är 40x30 m. Sen går det en stor väg 500m från hagen vilket inte kanske är så kul..Iallafall så har vi en annan sommarhage som är stoooor :p

Hyran ligger på 2000kr/månad och då ingår bara boxarna(kallhyra) plus hagen(ej sommarhagen dock).
Sen får vi köpa hösilage av familjen förr 1.6 kr/kg och halm för 0.8kr/kg.

Nackdelarna är att bussen stannar 1 km där ifrån och att det kan bli lite ensamt då det bara är jag och ungarna i stallet. Sen så måste jag ta alla fodringar och in/utsläpp själv vilket också kan va jobbigt eftersom jag jobbar 75%..men mannen får ställa upp :angel:

Men funderar på att byta stall ju när man hör hur ni har det!! :rofl:

MvH Sessab

tadk för era svar. Hoppas att det är fler som har lust att svara.
// Ingalill

Jag hyr inte ut boxplats men jag känner folk som gör det och har själv letat boxplats.
Jag vet ett litet stall på landet (där jag bor) med 5 boxar.
De har ridavstånd till padock det kan rida i för ca 100kr/år
Stallavgiften är 500kr (kallhyra) då ingår boxplats, och "hagplats". De som har hästarna där brukar turas om att ta ut och in hästarna morgon och kväll samt utfodra.

Sedan vet jag ett mindre stall som tar 1200kr, då ingår boxplats,strö,hö och havre + in och utsläpp till hagar.

Sara

Vi har ett litet stall där vi hyr ut en box.
Varm sadelkammare finns, ej varmvatten eller vattenkoppar, stora skogshagar, bete alldeles vid stallet på sommaren med vattenkoppar, ca 6 km till närmsta ridhus, långa fina underhållna rid/kör-vägar mm.
Det som ingår i hyran är spån, hö (egen analyserad skörd), fodring 5 ggr/dag, utsläpp och insläpp alla dagar, täckesbyten samt mockning och hästskötsel när hästägaren får förhinder.
Hyran ligger på 1500/månad, 500/månad på sommarn.

Det funkar kanon med hyresvärden vi har nu, kunde inte hittat bättre, men tyvärr flyttar hon från stan nästa vinter.

Det viktigaste med hyresvärden är att man kommer bra överens och har någolunda samma syn på hästhållning, samt att det är en trevlig häst att ha och göra med.

Jag tar 600 kr per box. Sommar som vinter. Då ingår: varmt- och kallt vatten, uppvärmd och låst sadelkammare, upplyst ridbana med hopphinder (nya sockerbitar från i höstas), rundkorall för tex markövning eller longering, stora hagar, vattenkoppar i boxen utom i logen, där får man ta in hinkar, bra för tex hosthästar, in- och utsläpp, 4 ggr matning, inga helgpass eller så. Ja så ingår förstås elaggregat och tråd etc.Utevistelse 12 timmar per dag/vintertid. På sommaren så betalar jag en bonde som kommer och konstgödslar sommarhagarna. Jag får även betala en bonde som kommer att hämta gödselhögen Vi köper in bra hösilage för 1.25 kr/kg. Billig halm, mull och sågspån. En kille kommer och leverar säckar med morötter för 50 kr/säcken. Hästarn står högst 3 st i samma hage. Billigt och bra. Lite för billigt för mig tycker jag. Men det går inga bussar hit tyvärr. Annars hade jag nog kunnat ta ut lite mer för allt vi sliter min dotter och jag. :smirk:

Hyr ut boxplats för 2000/mån då ingår: hö (analyserat), halm, vilken kraft man vill ha, longervolt och tillgång till ridvolt. 3 fodringar/dag + mockning alla dagar. Hästarna går i stora hagar och på sommaren har vi bete. Uppvärmd sadelkammare, täckesbyten in och utsläpp.

Vi har inga vattenkoppar och ingen spolspilta. Ridhus är det ca 3 km till.

Jag har eget stalll, tre boxar, och jag hyr ut den tredje boxen när rätt inackordering dyker upp (företrädelsevis konvalescent eller unghäst).

Jag tar 1750 kr/månad för fullskötsel. Och då är det verkligen fullskötsel. Det som ingår är:

Strö (spån)
Fri tillgång på analyserat grovfoder eller begränsad giva utefter vad äg vill.
Det kraftfoder som behövs för just den hästen.
Insläpp, utsläpp, täckesbyten etc
Daglig rykt/borstning (valfritt) och visitation
Hovslagare var sjunde vecka (verkning)
Vitaminer, avmaskning (så slipper jag krångel med att en häst inte avmaskas med de andra för äg glömt köpa maskmedel etc)
Aktivering (promenade etc)
Sårvård m.m.
Mockning & fodring.

Har kallstall, högt i tak, lika bra luft som utomhus. Öppna boxar utan galler. Lugn miljö i stallet, fri tillgång på stråfoder eller fem fodringar/dag. 1-5 kraftfoderfodringar. Utevistelse i stora kuperade hagar med skog i alla hagar. Elstängsel (elrep) med tre trådar.

Jag vill inte ha en inackordering som 'springer i stallet' och bor dessutom väldigt offside, så hitills hyr jag inte ut 'normalt' men skulle rätt person dyka upp så visst, och då blir ju priset ett annat och beroende på skötselnivå.

Rutinerna är:

Utsläpp 07 - 08
Fri tillgång på mat i hagen. Om inte fri tillg så fodring 07, 11, 15, 20 och 24.
Intag 20 - 21 (officiellt aldrig senare än 19.45 pga nya reglerna ang ligghall *s*)
Nattning 00.00 (midnatt)

Kraftfoder de mål som behövs, just nu med bara mina fodras krafft de två sista fodringarna. Vatten i hink både inne och ute. Under vintertid erbjuds de vatten i hagen vid lunch och på e.m.

Men göta petter, har du inget liv ;) :rofl: Det låter ju som rena hälsohemmet. Tänk om alla var som du :eek:

// Ingalill

Varit sjukskriven på heltid rätt länge och pluggar nu, men med Schemat från paradiset så jag är hemma för det mesta.

Fast även när jag är borta heltid så fodras det fem gånger per dag (automatisk lunchfodring) om de inte har fri tillgång´- vilket jag försöker ha, men det passar ju inte små trinda ponnyer t ex. Vilket jag lyckligtvis inte har några själv dock *s*

Och jo, det är rätt mycket hälsohem, och de stortrivs de små fyrbeningarna =)

Jag hyr en box i ett litet stall (3 boxar). Betalar 400:-/mån. I det ingår in/utsläpp, täckesbyten och fodringar. Fina, stora hagar!! Självklart hjälps vi åt om hon (stallägaren) inte kan. Allt foder och strö måste köpas till, ibland köper vi ihop, men oftast inte. Funkar fint!

Min familj har ett litet stall där vi brukar hyra ut boxar. Vi gör det dock inte nu, eftersom vi har tänkt bygga ut till fyra boxar först. När detta är klart kommer det vara fyra boxar i stallet (som är en renoverade ladugård) på 10-12 kvm och en sadelkammare på ca 12 kvm. Just nu har vi tre boxar på 10-12 kvm och en liten uppvärmd sadelkammare på 3,5 kvm. Hagarna är stora, både vinter- och sommarhage. Till nästa år ska vi ta eget hö som ska ingå i hyran och vi får även en till sommarhage. Vi ska även skaffa spån som ska ingå i hyran.

Vi har tillgång till två ridbanor, en 20x40m och en 20x60m. Planer på ridhus finns också. Bussförbindelserna är goda(2 ggr i halvtimmen), trots att det ligger på landet.

Just nu tar vi 500 :- och i det ingår:
* Utsläpp/täckesbytning/lindor av/fodring på morgornar
* Fodring 5 ggr/dag
* Ev. insläpp/täckesbytning (beroende på när inackorderingarna är där)
* Kvällsfodring

Så sköter vi vårt stall...

http://geocities.com/stallvira2003/

Jag hyr ut en boxplats.
Rutiner: Morgon/utsläpp: 06,00, lunch: 12,00, Middag: 16,00, Insläpp: 19,00, Kväll: 22,00.
Jag sköter utsläppen 5 dar i veckan, samt middag o kväll alla dagar. Insläppen gör vi tillsammans. Innackorderingen sköter utsläppen 2 dar i veckan, alla lunchfodringar samt åka på tippen o kasta säckarna med gödsel.

Fin hage med hästkompis o fina ridvägar.

För det betalar dom 300 kr i månaden. Då ingår inget foder eller strö eller dyl. :)

Jag har ett litet stall med 2 boxar och 2 spiltor. Spiltorna tar jag 250:- st och boxarna 500:- st/månaden. Jag tar hand om morgonfodring och utsläpp, resten delar vi på, man står för allt foder och strö själva.

6:00 Krafftfoder, utsläpp + hö i hagen
8:00 Hö
12:00 Hö
16:00 Hö
19:00 Insläpp, krafft + hö
20:00 Natt

Loggan

i det stallet jag står inackorderad i ser de ut såhär

*Stora boxar
*Vattenkopp
*Låst, varm sadekammare, med ett litet skåp, sadelhängare och tränshängare.
*7 kg hösilage, eller 8 kg om man blandar med hö ingår.
*3 kg havre och korn. Finns plats för extrafoder i skåp utanför sadelkammaren.
*Omklädningsrum med låsbara skåp.
*Kaklad toalett mitt i stallet.
*Spolspilta
*Breda stallgångar
*Fikarum med kyl och frys, micro spis, soffor, bord och TV.
*Telefon som vi får ringa fritt ifrån (ej mobil).
*Många hagar i olika stl.
*Ridhus 60x20 (i vår blir paddocken 60x25 klar)
*En massa hinder
*Alla fodringar, in o utsläpp ingår (rullande schema på helger, så vi har ett padd var tredje helg). Släpps ut vid nio tiden, kommer in runt två.
*150 m till tåget.

3550:-/mån.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar