Jag hyr förvisso inte ut stallplatser - men jag hyr en stallplats så jag kan berätta hur vi har det i vårt stall:
Det är en familj som äger stallet (ligger på deras "gård"), det är en gammal ladugård som är ombyggd till stall. 9 boxar, liten vattenspilta, stor sadelkammare, loge m stora utrymmen, foderförvaring, telefon i stallet, dock inget varmvatten, vattenkoppar. Stallet är ju inte nybyggt som sagt, inte inredningen heller men helt funktionsdugligt o mysigt.
Jättebra hagar, stora o lite kuperade. Vi har 4 st hagar, + 2-3 sommarbeten (som vi själva knappt behöver använda). Hagarna "hemmavid" är inga rasthagar precis i storlek
Fina ridvägar, vi har oxå en liten paddock m belysning o lite hinder. Tillgång till transport o klippmaskin, mot liten hyra. Stallet ligger på landet, har ca 1 mil till ridhus. Inga bussförbindelser (ska va skolbussen då)
Stallhyran ligger på 1000 kr för ponny o 1200 kr för stor häst.
I stallhyran ingår:
*hö, havre o mineraler
*strö (torv)
*4 fodringar/dag alla dagar i veckan
*in/utsläpp alla dagar i veckan
*"utrustning" som rör stallet, dvs hängare, krubbor, spannar, redskap osv betalar stallägaren
*elstaket, ström, vatten o sånt ingår ju oxå
Hästarna får havre inne på morgonen, hö ute. Lunch hö i hagen mitt på dagen. Insläpp ca kl 17 (beror på väder). Då har varje hästägare mockat åt sin häst o lagt in insläppsmaten (hö, havre, mineraler o ev fodertillskott), sen får de havre o hö en gång till ca kl 22.
Vi har uppsatta regler som gäller alla, ex vilka lampor som ska va tända, städning o iordninghållande osv osv.
Är man i stallet säg kl 17 så tar man in hästarna, eller ger dem lunchhö om man är i stallet vid den tiden. Så vi hjälps ju åt en del med sådant.
Det står för tillfället 6 hästar i stallet, varav 2 ägs av familjen o resten är inhyrningar.
Jag tycker hyran är ganska lagom, foder o strö köps in förhållandevis billigt.