Ni som har Talinum xx-avkommor...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 176
K

klabbarparn

Ni som har avkommor efter Talinum xx, hur höga är era hästar?
Trodde att min skulle bli ca 165 cm, men nu är han 4,5 år och nästan 168 cm... Funderar lite på hur mycket till han kommer växa :crazy:
Har hört att Talinum ger stora avkommor...

Sv: Ni som har Talinum xx-avkommor...

Jag hade en Talinum-avkomma (vandrade vidare för en vecka sedan).

Han var väldigt liten som föl/ unghäst, men landade på 166 som 5-åring. Dock mycket manke med jättebra halsansättning. Han var i övrigt långbent, men med mycket kompakt kropp (drog 135 i täcken).

Har en underbar avkomma efter TalinumXX och vet inte exakt hur hög han är men inte mer än 160cm iallafall. hans mor är ganska hög så att han har blivit mindre är väl ren flax. Han är mycket kompakt och har en maffig dressyr nacke. Hästen är praktiskt taget född i form!

Jag hade en Talinum-avkomma (vandrade vidare för en vecka sedan).

Han var väldigt liten som föl/ unghäst, men landade på 166 som 5-åring. Dock mycket manke med jättebra halsansättning. Han var i övrigt långbent, men med mycket kompakt kropp (drog 135 i täcken).
Det känner jag till :smirk: min har oxå väääldigt långa ben och kompakt kropp.

Har en underbar avkomma efter TalinumXX och vet inte exakt hur hög han är men inte mer än 160cm iallafall. hans mor är ganska hög så att han har blivit mindre är väl ren flax. Han är mycket kompakt och har en maffig dressyr nacke. Hästen är praktiskt taget född i form!
Låter härligt! :D Har du nåt kort på den? Skulle va kul att se!

Javisst har jag bilder, frågan är bara hur jag klistrar in dom idetta inlägg. hum! Någon som vet, borde gå att läsa sig till om inte annat.
I´ll be back!

Javisst har jag bilder, frågan är bara hur jag klistrar in dom idetta inlägg. hum! Någon som vet, borde gå att läsa sig till om inte annat.
I´ll be back!
Skulle gärna hjälpa dej men jag vet knappt hur jag själv gör... ;) Men försök! Jag vill se!!
Jag ska snart ta lite nya kort på min oxå, har inte fotat honom sen i somras...

Din fux är mer lik Talinum och min Tellius är lik sin mamma "Niquette", hon har en otroligt grov nacke. jag ska ta ett kort på henne när jag får tillfälle och skicka dig.
Har du sett Talinum? jag har sett flera videofilmer på honom.

/M

Din fux är mer lik Talinum och min Tellius är lik sin mamma "Niquette", hon har en otroligt grov nacke. jag ska ta ett kort på henne när jag får tillfälle och skicka dig.
Har du sett Talinum? jag har sett flera videofilmer på honom.

/M
Åh det vore jättekul o se! Jag har bara sett en bild på Talinum från en gammal affisch som jag har med flyingehingstar på. Men jag ser utifrån den bilden att min är ganska lik honom. Man undrar ju om han kommer bli lika grov.:crazy: Talinum är ju rätt rejäl för att va fullblod.
Hur rörde han sej på videorna du såg?

Kul! Han va olik min... Vad heter mamman?
Min är fux med skjuten stjärn... Ifall du vill se så finns han på bild på min profil, och även på lilla bilden till vänster här :)

Min var också fux med liten stjärn. Har nu snokat upp ett föl undan ett Talinumsto som jag är bra sugen på att köpa. Också fux med liten stjärn. Det verkar vara ett dominant anlag :angel:

Jag har tyvärr mest sett videofilmer från hans löp och som alla vet så springer han ju som en gud. Nu är jag inte "fan" av galopp och trav då jag tycker det är en form av kvalificerat djurplågeri men det hör inte hit. jag har oxå sett när han springer i hagen lös och han är ju en otroligt vacker och maffig hingst med härliga rörelser men så grov är han inte fast det beror lá på vad man jämför med kanske.

Hur ser benställningarna ut på era avkommor?
Tellius ser ut som om han inte skulle funka överhuvudtaget, han är bockbent och har framhovar som är helt otroligt snedställda. Detta kan ju vara ärftligt men jag tror oxå andra faktorer spelar in såsom, kost, hovvård,träning och hur han låg i fostersäcken.

Tellius kom aldrig till träning (galopp) "ferdinand" ville inte springa men jag lovar er att han kan springa men han är en mycket intelligent och känslig häst och blir mer stimulerad av frihetsdressyr och övningar där man arbetar från mark och han har inga problem med sina ben men de ser knasiga ut. Vore intressant att veta om det är fler avkommor med lustiga ben.

M

Min har lite konstig benställning på vänster fram. Vet inte vad det kallas men det ser ut lite som om han böjer benet lite framåt, om du förstår hur jag menar...
Det är inte så mkt som tur är. Hovarna däremot har han t.o.m fått beröm för av både hovslagaren o veterinären. Han har tydligen ovanligt bra hovar för att va fullblod.... :smirk:

Min var också fux med liten stjärn. Har nu snokat upp ett föl undan ett Talinumsto som jag är bra sugen på att köpa. Också fux med liten stjärn. Det verkar vara ett dominant anlag :angel:

Om du är sugen på en Talinumavkomma så ska jag troligen låna ut min :angel:.

Sune är ca 160cm och bilder finns på honom under min profil.

Tellius har bra hovkvalitet så han går utan skor men hovformen är helt ur balans, ska försöka att lägga in lite bilder men det är ju sånt hejdlöst tråkigt väder att ta kort i.
Ska leta rätt på ngt äldre kort taget från undersidan hoven så får ni se. Jag tror att man ska kunna balansera upp hovarna men det kommer att ta tid för senor, ben och ligament ska ju hinna med.
Jag skyndar långsamt.....

Här kommer lite bilder som är ca 1år gamla.

En bild är på undersidan av ena framhoven, här kan man tydligt se att ena sida är mera utfluten en den andra.
http://www.mirjabengtsson.se/VF hov.JPG-for-web-normal.jpg

På den andra bilden syns den konstiga benställningen på vänster framben.
http://www.mirjabengtsson.se/200710 skev.JPG-for-web-normal.jpg
Sista bilden är en helbild tagen på senhösten då han börjar få en underbart härlig vinterpäls.
http://www.mirjabengtsson.se/Tellius 11 06.JPG-for-web-normal.jpg
Mina hästar går i lösdrift och 3ha vinterhage med fri tillgång av hö.

Trevlig Helg
.mirjabengtsson.

Vad kul...

Jag har en Talinum avkomma. En valack född 2001. Han är ca 165 hög. Väldigt grov, extremt lättfödd också :d Något överbyggd (tyvärr). Kraftig hals men lite kort. Högställd/kompakt i modellen. Han har en underbar chokladbrun färg men nu på vintern ser han ut som en björn.

Han är världens snällaste lilla ängel som älskar att gosa och mysa. Lite lat och bekväm och hård i huvudet. Det går inte att tvinga honom till nånting, då sätter han emot allt. Istället får man berömma och ta honom med list. Lite hingstig, kanse för att han kastrerades som 4a åring och för att han är väldigt hög i rang.

Han har aldrig gått på bana och knappast tränats för galopp. Han blev inriden men sen insåg de att han inte hade drivet nog så då blev han ridhäst. Hans förra ägare ville hoppa högt men han har inte riktigt tempot. Vi har honom som dressyrhäst eftersom han är så otroligt snygg. Inte världens bästa trav men hoppas hoppas den kan bli bättre.

Jag har aldrig sett bild på Talinum. Vet ni var man kan hitta det?

Liknande trådar

Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
913
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 655
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 980
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka