Ni som har stall utan toalett

Sv: Ni som har stall utan toalett

Man får väl fixa ett hål i golvet någonstans :D
Nej, det är lite knepigt. Jag har, som redan sagt ;) också en lite halvgnällig mage. Med en timmes busstur till stallet hinner det hända mycket.. Nu hade jag i och för sig bara den incidenten jag nämnde i trådstarten.

Det kan vara lite vanskligt att gå inne hos stallägaren också. Det är ju inte alltid h*n är hemma :cool:
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Grymt bra tråd :).
Jag är livrädd att det blir så akut att jag måste göra nr2 i stallet. Finns ingen toalett, jag bor 5mil från stallet. Visst jag har en moster som bor några kilometer från stallet... men är ju inte alltid hon är hemma.
Nr1 gör jag i boxen om det är tomt i stallet annars bakom stallet/ridhuset.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

kl

Oftast stått i toalösa stall. Vid fint väder har jag gått ut i naturen å på vintern lånat kusens box, men spolat efter mig;)

Värre tycker jag det är när man har röda veckan :crazy:

Menskopp är lösningen ;)!

Jag kissar ute om det är plusgrader eller folk i stallet, men är jag ensam i stallet och det är kallt så kissar jag över golvbrunnen. Spolar med en hink vatten.

Nummer två... hmm. Inte hänt än. Hoppas det inte behöver hända. Men jag hade nog i nödfall gjort i skräphinken (används när vi inte behöver ta fram skottkärran vid sopning/snabbmockning). Lagt i spån, done my business, sen gått och tömt den på stacken.

Kissa i boxen tycker jag är lite äckligt, jag känner skillnad på lukten av olika djurslags kiss och människokiss är bland de äckligaste. Tätt följt av kanin. Hästkiss blir inte alls lika äckligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har stall utan toalett

Förlåt men HAHAHAHAHHA !!!
Jag skulle nog aldrig kunna skita i en box xD Innan jag bytte stall hade jag häst hos grannen. Var ändå 1 km att gå för att behöva gå på toa så om jag behövde kissa så satte jag mig på gödselstacken och behövde jag skita fick jag hålla mig xD
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Fy fan vilken kul tråd :rofl:

Lagom roligt för oss som har/haft problem med magen och det bara vrider till! :mad: :laugh: Det är ju bra att kunna skratta åt det här i efterhand, men 3 ggr har jag råkat ut för detta i stall utan toalett (vill helst bara stalla in där det finns toalett numer) :D. En gång var jag så fruktansvärd rädd att jag skulle få en fästing i arslet, men det gick ju bra och jag klarade mig i alla fall! :angel: :D
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

KL

Nu var ju detta en gammal tråd, men förmodar att hur och vad man använder som toalett fortfarande är ett problem.
Lite skrämmande tycker jag att det är när man läser om hur många som använder boxen som egen toalett. Verkar inte som att man är medveten på att om du har druckit kaffe, har ätit choklad, tagit en huvudverkstablett eller annat som visas positivt på ett dopingtest faktiskt finns i din urin och att om hästen på nåt sätt får i sig detta (t ex genom att hästen spiller kraftfoder eller äter hö som råkar ligga där du gjort dina behov) faktiskt finns stor risk att detta kan visas positivt på ett dopingtest för hästen.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Å hur många av oss "vanliga" hästägare råkar någonsin ut för ett dopingtest då?

De flesta med vanliga ridhästar som tävlar råkar aldrig ut för det om det inte är typ nationella tävlingar men det är väldigt få av alla hästar som går dem tävlingarna.
Är väl skillnad om man sysslar med trav dock, de verkar ju ha hysteriska kontroller.

Men för gemeneman är det inget problem.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

:D

Jag har nu stått i stall med toalett i 3 månader men inte varit in där än. Går helt enkelt helst inte på toa någon annanstans än hemma om det inte verkligen är kris.
Förra stallet hade inte toalett. De få gånger jag var där en heldag passade jag på att luncha på mcdonalds några km bort och gick på toa där :p
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Kl

Har stått i många stall utan toalett. Har löst det genom att använda boxen eller lånat stallägarens.
Nu har vi toa i stallet jag står i och det är jag väldigt glad över då min mage krånglar rätt så mycket. Måste jag skita så är det på direkten. Skulle ligga halvdöd om jag behöver hålla mig mer än 10 min eftersom jag får hemskt ont i magen annars. Så visst har jag skitit i min hästs box några ggr. Hellre det än att må riktigt dåligt. Men oftast så har det bara varit att låna stallägarens toa.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Har aldrig haft toa i stallen.
Det blir helt enkelt att låna hästens box.
Gödselstacken ligger utmed vägen, vill ju inte orsaka några olyckor :P
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Å hur många av oss "vanliga" hästägare råkar någonsin ut för ett dopingtest då?

De flesta med vanliga ridhästar som tävlar råkar aldrig ut för det om det inte är typ nationella tävlingar men det är väldigt få av alla hästar som går dem tävlingarna.
Är väl skillnad om man sysslar med trav dock, de verkar ju ha hysteriska kontroller.

Men för gemeneman är det inget problem.

För din information så förekommer dopingtest på alla slags tävlingar, även på lokal nivå. Man gör ca 4000 dopingtest varje år fördelat på olika tävlingar. Man brukar ta på första placering och sen brukar man ta ytterligare 3 stickprover som oftast är övriga placeringar men kan även förekomma på dom som kommer utanför placering. Visst är det inte lika förekommande på lokaltävlingar som på nationella, men det förekommer. Så måste man hålla koll så hästen inte riskerar att visa positivt på dopingtest även om man bara tävlar lokaltävling.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Där jag står nu finns det ett utedass vilket jag är väldigt tacksam för då jag har IBS och min mage kan säga ifrån lite då och då. Förra stället hade inte toa men det låg närmare mitt hem så jag tror jag hade nog hunnit hem om det hade behövts. Jag stod inte där så länge heller.

Jag måste ha toa eller utedass där jag står har jag insett. Utedass är verkligen inget jag gillar..men nöden har ingen lag ibland och då är det skönt att det finns så man kan stänga om sig i alla fall.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Skulle jag aldrig få för mig. I dom stall jag stått i hade jag fått visa upp hela showen för minst en person då dom flesta har legat längst en väg eller nära stallägarens hus så denne hade kunnat se. Gödselstackarna har inte legat skymd utan rätt öppna och det gör den även i nuvarande stallet. På framsidan av stallet helt öppen på gårdsplan. Hade aldrig kunnat med att sätta mig där. Turligt nog har stallet toa så det slipper jag fundera på.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Jag har aldrig haft toalett i de stall jag stått i.

Jag ser till att alltid gå på toa innan jag åker och blir man kissnödig i stallet så går det jättebra att använda boxen..tror ingen har tänkt annat/haft nåt emot det utan det har som varit naturligt :p

Skulle magen rasa så går det nog att göra ifrån sig vid gödselstacken eller om man har tur att låna stallägarens toa om det nu verkligen skulle vara kris..men akuta toabesök har jag aldrig varit med om på mina mer än 10 år i stallar utan toa.

Så för mig är toa verkligen bara en lyxighet, men man skulle ju inte klaga om det fanns men inget måste.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

Försökte hitta en tråd om detta lite udda ämne, men gick bet.

Ni som inte har några "faciliteter" där ni rider eller har era hästar, hur brukar ni göra? Går ni till gödselstacken? Har ni en skogsdunge utan insyn? Sätter ni er bakom ett skjul?

Jag hade lite småkris häromdagen då magen pajade (behöver inte gå in på detaljer). Lyckligtvis var jag ensam i stallet så jag var helt enkelt så fräck att jag gick in i boxen :angel: Men jag kunde inte låta bli att tänka att det var taskigt och ja... oetiskt, på något vis? Det är ju hästens rum, så att säga. Det här var ändå innan jag mockade och oavsett vad hade jag mockat efter mig, men ändå. Är det helt okej, egentligen?

Hästen var ute i hagen, kan tilläggas ! Annars hade jag sprungit till skogs :cool:

Det är väl bara att skaffa en hink,mod större.
Hälla i lite vatten, göra vad man ska och tippa härligheten på gödselstacken....

Vattnet gör att du slipper skrapa ur hinken om du är lös i magen
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

kl.

Jag har alltid tyckt det var rätt märkligt att folk som hyr ut boxar inte ens kan snickra ihop ett enklare utedass. Det är ju en sak att det kan vara alldeles för dyrt att bygga en helt ny toa till de som hyr in sig, men några plankor....och en spann går ju inte på många kronor.

En kompis till mig hade på deras gård kvar utedasset som användes innan "äkta sanitet" blev installerat i mangårdsbyggnaden. Detta var byggt så behändigt som en liten träkur ÖVER en hörna av gödselstacken så att man inte behövde tömma spannar och annat.

Kanske en lösning för många stall?

Enklaste varianten av ett utedass med insynsskydd är ju att slå ner 4 stolpar, ha en skiva lite snett som tak så ev regn rinner av och så spikar man fast pressenning runt om och har tex en gammal matta fastspikad som "draperi" där man får in .
Toastolen löses genom att man skär ut ett hål i sittplattan på en stadig gammal trästol, och så en spann... toarullen hängs behändigt på en spik... och handtvätt kan lösas genom våtservetter.

(Vi har också kvar vårt utedass, det är en liten alkov i ena stallbyggnaden med ingång utifrån gården, bänk och allt finns kvar, men vi har utrymmet till att ösa in div trädgårdsgrejs där...)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har stall utan toalett

Det är säkert inga större problem för många att kunna snickra till nåt enkelt, men tror att det stora problemet är att nån måste ju sköta om tömningen av skiten också:eek:
Tror inte att det är så lätt att nån tar på sig det frivilligt alt att alla i stallet tycker att det är värt kostnaden att hyra in ett företag att göra det.
 
Sv: Ni som har stall utan toalett

När jag var liten stog vi på ett stall med bara ett dass... Spindelnät överallt och spindlar stora som händer... Så det blev skogen! Gödselstacken var där som det var flest människor så...
Men har oftast försökt hålla mig;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 439
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 672
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 322
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 341
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp