Ni som har Skott Rädda hundar!!

Charlottee

Trådstartare
Nu börjar den härliga tiden för oss.. med skotträdda jyckar!

Min vovve är extremt skott rädd (vart utsatt för smällar som valp), och jag mår så dåligt när hon mår dåligt..:( Hon reagerar på gevärskott, raketer, åska jaa till och med flygplan i början.. men det har jag med träning lyckas få bort..det mesta iaf, ängslan finns kvar.

Min moster är hundpsykolog och har hjälpt mig en del, bland annat har jag fått en cd-skiva med åska,smällar osv på, hehe, min lilla vovve står ca 1 dm från högtalaren och lägger huvudet på sned och lyssnar noga utan att vara det MINSTA RÄDD!!?:crazy:
Hon reagerar endast om det kommer utefrån och då tittar hon mot himmeln.Vovven har ett underbart temperament på alla sätt och vis men att hon är så skotträdd tär på en ibland. Hon har sprungit på stora vägen två ggr, nära en tredje gång, och allt i panik för skotten.

Har hon hört en smäll på ett visst ställe kan det ta flera veckor innan vi kan gå där igen HELT AVSLAPPNAT!!:eek:

Vad gör man?

/Orolig matte
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Det är ju bra att ni tränat med cd skivan även om det inte gav riktig önskad effekt. Prova att spela den i en bil och promenera utanför.
Ha ni möjlighet att var "ute på landet" så är det ju bättre
Annars är det väl lite lugnande som gäller på nyår:crazy: Nåt annat kan jag inte tipsa om
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Tack för ditt svar!!

Jaa vi bor på landet nu som tur är! Har dock även bott mer centralt och det var ett riktigt helv*te när det börja krypa sig mot jul och nyår kan jag säga.:cool:
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Min hund fick lugnande på nyår, hon var helt panikslagen annars.... Sen är det bra att spela hög musik hemma så hör dom inte smällen så tydligt!! Min ena katt är också skotträdd, inte roligt för djuren såhär års.. :(
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

har du provat med en D.A.P? en dosa att sätta i uttaget, spray eller tabletter. det utsöndrar feromoner ("doftämne") som verkar lugnande. får hon sån panik hade jag också gett lugnande, det finns några varianter att välja på, men det kan din vet hjälpa dig med.
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

har du provat med en D.A.P? en dosa att sätta i uttaget, spray eller tabletter. det utsöndrar feromoner ("doftämne") som verkar lugnande. får hon sån panik hade jag också gett lugnande, det finns några varianter att välja på, men det kan din vet hjälpa dig med.

Jag har inte prövat D.A.P men hört talas om det och min moster har nu rekomenderat det, så jag ska göra ett försök detta nyår. Men vad gör man när jägare skjuter i skogen då? Där finns inget D.A.P? Eller håller det i sig "i" hunden så att säga?:confused:

Lugnande har jag även funderat på, MEN hon kan väl inte äta det jämt eftersom jägare skjuter mer än på bara nyår..:crazy:

Tack för era svar och tips dock!!:bow:
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Jag har testar D.A.P dosan i år, har satt i den i början av veckan för det tar ett tag innan den börjar verka helt.

Min hund är ganska lugn inne, om hon har ett märgben eller nåt att tugga på, men ute blir det panik - särskilt för de där tjutande sakerna.
Har testat att köra lite lågt ljud på datorn och då går smällandet bra, men när tjutandet kommer blir hon fundersam.
Ska bli spännande att se om jag märker nån skillnad av dosan i nyår!
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Jag har testar D.A.P dosan i år, har satt i den i början av veckan för det tar ett tag innan den börjar verka helt.

Min hund är ganska lugn inne, om hon har ett märgben eller nåt att tugga på, men ute blir det panik - särskilt för de där tjutande sakerna.
Har testat att köra lite lågt ljud på datorn och då går smällandet bra, men när tjutandet kommer blir hon fundersam.
Ska bli spännande att se om jag märker nån skillnad av dosan i nyår!


Om jag inte hinner skaffa D.A.P detta nyår (vi bor långt ut på landet där det är relativt lungt ändå) så snälla kan du PM:a mig och berätta hur det funka för din hund??:bump: Jag skulle vilja använda mig av den och även då i skogen så hon kan få springa lös igen oftare!

Tack för ditt svar!!
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

våran älsdta är skotträdd.. för ca 3 år sen var de nån unge som sköt en mindre raket fel så den slungades iväg å for över hennes rygg men några meters mellan rum... det var på kvällen och det var mörkt..

efter det var hon rädd för att gå ut när det var mörkt...
så fort något small fick hon panik och skulle gräva sig in under soffan..
vi är ute på landet när smälltiderna är igång och när det smäller ute har vi tv:n eller radion på högt å pratar å myser med henne.. nu ca 4 år efteråt.. tar hon det hela rätt lungt men hon är fortfarande vaksam å lite rädd.. men hon får inte panik längre!
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

våran älsdta är skotträdd.. för ca 3 år sen var de nån unge som sköt en mindre raket fel så den slungades iväg å for över hennes rygg men några meters mellan rum... det var på kvällen och det var mörkt..

efter det var hon rädd för att gå ut när det var mörkt...
så fort något small fick hon panik och skulle gräva sig in under soffan..
vi är ute på landet när smälltiderna är igång och när det smäller ute har vi tv:n eller radion på högt å pratar å myser med henne.. nu ca 4 år efteråt.. tar hon det hela rätt lungt men hon är fortfarande vaksam å lite rädd.. men hon får inte panik längre!


Hmm, jag känner igen det där!!:cool:

Som jag skrev längre upp så kastade ett par attans sn*rungar småsmällare mot min hund när hon endast var ett knappt halvår.
Och sedan är det HEL kört.
Men som sagt känner igen det där med att "försöka gräva sig under saker och ting i panik"..:(

Vad skönt att det blivit lite bättre för er nu iaf! Vissa hundar kan man träna bort rädslan på, andra går ALDRIG, det är min åsikt, MEN det går väl alltid att förbättra.;) Min hoppas jag går att förbättra...
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Det är jätteviktigt att du inte daltar med hunden heller när den blir rädd eller själv blir nervö. Hundar känner så väl av andras stress och ängslan och om du sitter och tycker synd om det märker hon av det även om du tror att du inte visar det. Strunta i ljuden! Låtsas som att du inte hör dem. Det är det enda som har funkat på min hund, nu kan jag gå ut och gå med honom och visst han stannar ofta och söker kontakt med mig och ska ha bekräftelse på sin rädsla..men jag promenerar bara vidare och låtsas som inget, då brukar han själv försöka "spela tuff" och låtsas som inget heller..men man märker att hn är nervös ändå. Han har dock blivit såå mycket bättre sen vi slutade bry oss om det. Nyår däremot är det ju extremt. Då är han och andra hunden inlåsta så dom inte kan se elller höra fyrverkerierna.
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Det är jätteviktigt att du inte daltar med hunden heller när den blir rädd eller själv blir nervö. Hundar känner så väl av andras stress och ängslan och om du sitter och tycker synd om det märker hon av det även om du tror att du inte visar det. Strunta i ljuden! Låtsas som att du inte hör dem. Det är det enda som har funkat på min hund, nu kan jag gå ut och gå med honom och visst han stannar ofta och söker kontakt med mig och ska ha bekräftelse på sin rädsla..men jag promenerar bara vidare och låtsas som inget, då brukar han själv försöka "spela tuff" och låtsas som inget heller..men man märker att hn är nervös ändå. Han har dock blivit såå mycket bättre sen vi slutade bry oss om det. Nyår däremot är det ju extremt. Då är han och andra hunden inlåsta så dom inte kan se elller höra fyrverkerierna.

Jag har också prövat detta att inte bry sig och promenera vidare, och tex gäspa lite som en "lugnande signal", då min hund stannar upp och söker ögon kontakt, men det finns tillfällen då hon blir så panikslagen att hon inte ens kollar på mig utan flyr i panik!:eek: Och då är det väldigt SVÅRT att låtsas som inget hänt, har fullt sjå att hålla i hunden som river på marken. Hon blir blockad. Vi nåt tillfälle när hon blivit rejält rädd har hon även fått snudd på andnöd. SÅ detta är SVÅRT.
På nyår kommer hon också vara inne och få lyssna på tv samt musik på HÖG volym. Jag ska även nu testa D.A.P.

Tack för ditt svar!!
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Hmm, jag känner igen det där!!:cool:

Som jag skrev längre upp så kastade ett par attans sn*rungar småsmällare mot min hund när hon endast var ett knappt halvår.
Och sedan är det HEL kört.
Men som sagt känner igen det där med att "försöka gräva sig under saker och ting i panik"..:(

Vad skönt att det blivit lite bättre för er nu iaf! Vissa hundar kan man träna bort rädslan på, andra går ALDRIG, det är min åsikt, MEN det går väl alltid att förbättra.;) Min hoppas jag går att förbättra...

våran blev ju rädd för att vara ute i mörkter.. det "Botade" vi genom att vara ute och leka med henne när det var mörkt! vi såg till att hon hade buskul när det var mörkt och vi var ute.. tillslut märke hon att mörkret var inte farligt.

rädslan tränade vi bort genom att när det smällde mycket ta ner henne i källaren å på men rätt hög volym på tv och radio.. det för att lindra paniken..
men om det smällde mitt på dan som det ofta gör i dessa tider såg vi till att hon aldrig var ensam.. antingen var hon med de andra hundarna men vi försökte vara med henne hela tiden så hon visste var vi var och hade möjligheten att komma till oss så fort hon kännde sig rädd.. det stödet gjorde susen och se har det bara försvunnit av sig själv..

hoppas det går bra för din hund också! det är ett H*lvete för dom idom här tiderna!
det är ju svårt när dom är så unga som din var... allt sätter in sig så hårt då.. våran var ju 4 år när det hände så det kanske är därför det gick så lätt att träna bort..
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Tack Rouise för att du delar med dig av dina tips! Jag behöver ALLA tips jag kan få! Dom är guld värda!!:bow:

Min vovve blev också mörkrädd men det försvann ganska fort med träning.. :p men hon var nog inte SÅ mörkrädd som din vovve.
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Har en hund som är skotträdd jag med. På nyår så brukar vi stänga in henne i skrubben och ha en radio stå på utanför, då håller hon sig relativt lugn. Men ute är det värre, man vet knappt vart man ska gå någonstanns när det smäller överallt hela dagen före :crazy:

Vart kan man få tag i D.A.P ??
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Har en hund som är skotträdd jag med. På nyår så brukar vi stänga in henne i skrubben och ha en radio stå på utanför, då håller hon sig relativt lugn. Men ute är det värre, man vet knappt vart man ska gå någonstanns när det smäller överallt hela dagen före :crazy:

Vart kan man få tag i D.A.P ??


Ja det är gudans jobbigt!!:cool:

Jag har själv inte köpt D.A.P. ännu! Men jag jag tror att du kan få tag i det hos dom flesta veterinär stationer!?! Kanske även finns någon hemsida på nätet.. Jag ska spåna runt lite mer om just D.A.P. kan återkomma sedan. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 004
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min flickvän har en liten strävhårig terrier tik som är 8 år nu. Hon är en omplaceringshund och har en bakgrund med många år av...
Svar
2
· Visningar
2 063
Senast: Pernilla77
·
Hundhälsa Vår (min mammas) hund är skotträdd, och min mor tycker att det blir värre och värre varje nyår. Vad gör man? När hon var yngre...
2
Svar
36
· Visningar
7 182
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Jag har en 4årig hund som är rädd när åskan går. Han reagerar genom att vandra runt och genom att skrapa med tassarna på dörrar, kvittar...
Svar
13
· Visningar
11 629
Senast: Malin87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp