Ni som har problem med torra sommarhovar...

axel

Trådstartare
Smörj nu o se skillnaden till sommaren.

Sträng kyla o torr snö ger ingen fukt till hovarna, utan de frystorkar.

Ville bara påminna:cool:

Sv: Ni som har problem med torra sommarhovar...

Min hasts hovar har alltid vart bra mycket blotare pa vintern an sommaren.
Varje gang hasten gar in smalter sno och is och hovarna blir fuktiga.

Aven vid arbete sa blir hovarna fuktiga.
Samt nar det toar ute.

Jag tycker det ar stor skillnad mot sommarens lang torra perioder.
Da behover man verkligen tillfora fukt om hasten har skora hovar.

AHA, bra påminnelse!

Vad tycker ni är bäst att smörja med??

Har en unghäst som tyvärr inte begåvats med världens bästa hovar, vore ju bra att förebygga lite. Hon går även på lösdrift så hovarna är ju frystorkade hela tiden.......

Vatten torkar ut hovarna och det är därför som dom mår bättre vintertid. Juli är årets blötaste månad och då mår hovarna som sämst. Undrar när denna kunskap ska trilla ner i huvudet på svenska hästägare, utomlands så vet alla att vatten är uttorkande. Man blir blöt av vatten men när det sedan dunstar så torkar det ut mer än innan. Det är bara att kolla hur ni mår efter en dusch? Är huden torrare eller fetare? Om ni har torrt hår, ställer ni er i duschen en halvtimme då? Det finns väl igen som skulle komma på tanken att sätta händerna under kranen om dom är torra? Behöver man tillsätta fukt så är det i form av fett eller olja annars så funkar det inte.

Tack för påminnelsen! Jag tänkte på det för någon vecka sen :)

Vad rekommenderar du att smörja med? Hovfett?

Jag använder fett o sätter på det en bra stund innan de går ut- annars gnids det nog bort av den sträva snön. Det ligger oxå då mest bara på ytan när det är kallt- fettet blir hårt.

Sen jag började med detta behöver jag knappt smörja sommartid o inga sprickbildningar.

Hmm, jag smörjer aldrig sommartid eller vintertid och har aldrig haft problem med sprickor... Har en gång fått lära mig att börjar man smörja så får man snällt fortsätta.

Ja precis och dåliga hovar både suger upp för mycket och släpper ut för mycket.

axel:
Bra påminnelse hörru, och jag som redan börjat glömde det idag förstås :angel: Kom jag på nu...

Behöver man tillsätta fukt så är det i form av fett eller olja annars så funkar det inte.

Jag antar nästan att du menar att oljan/fettet gör så att vattnet som vad jag har förstått kommer inifrån, stannar kvar i hoven?
det finns väl ingen fukt dvs vatten i oljan?

Detta med hovar är inte lätt. :crazy:

Fett och olja är inte fukt. Det optimala är att blöta hovarna och SEN olja/fetta för att få vattnet att stanna kvar i hoven. Men det krävs vatten också.

Fett och olja är inte fukt. Det optimala är att blöta hovarna och SEN olja/fetta för att få vattnet att stanna kvar i hoven. Men det krävs vatten också.

Eller också så räcker det med det vatten som redan finns i hoven dvs det som kommer inifrån.

Jag tror mer på en korrekt foderstat än att smörja hovarna med något.
Brister resulterar lätt i dåliga hovar.

Fett och olja är fukt! Om du har torra händer, sköljer du dom i vatten då för att tillsätta fukt? Om man ställer en hov i en hink vatten så blir hoven naturligtvis blöt men den blir även spröd. Om man har en stenhård hov som behöver verkas så kan man med fördel ställa den i vatten så blir den lättare att skära i när den torkar. Spröda hovar är ofta torra, då behöver man tillsätta fukt som många vet men att sätta hoven i vatten blir motsatt effekt även fast den blir blöt. Att sedan se till att hästen har en bra foderstat, bra miljö och mycket rörelse är ju det primära men ibland så kanske inte det räcker och då kan man bli tvungen att smörja hoven med någon typ av fett eller olja.

Var detta till mig?
Har inte kommenterat mer än att en korrekt foderstat är A o O.
Har hästen brister så är det väl bättre att åtgärda dom än att smörja hovarna?

Fast det där är ju inte riktigt sant.
Jag har nämligen ansiktslotion med 0% fett i! och den återFUKTAR väldigt bra!
Det är skillnad på att återfukta och återfetta, och oxå därför många får problem med läpparna på vintern, man återfettar bara och därav får man smörja så gott som helatiden.

Så jag tycker man ska välja produkt efter behov!

Jag tex använder ansiktskräm helt utan fett då jag har fått problem med fet hy på "äldre" dagar.

Nu vill jag inte prova den krämen på hästarna då den lilla tuben kostar typ 270 kr om jag inte minns fel, och det lär ju gå åt en del...

Aldrig haft problem med spruckna hovar heller.

När det gäller hudvårdsprodukter så vet du inte vad det innehåller. Jag kan garantera att det inte är vatten som är den undergörande ingrediensen i din smörja och skulle det vara det så är det väldigt dyrt vatten.

Jag tror mer på en korrekt foderstat än att smörja hovarna med något.
Brister resulterar lätt i dåliga hovar.

Det där var en lite märklig kommentar i tråden, eller hur?

Den handlar om att förebygga att hovar torkar ut. Hästar har genetiskt olika hovkvalitet det kan du inte fodra bort. Och tråden var till dem som behöver tänka på det här.
Naturligtvis kan brister ge dåliga hovar men det är verkligen inte den vanligaste anledningen till torra hovar.;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025