Ni som har problem med torra sommarhovar...

Sv: Ni som har problem med torra sommarhovar...

Den handlar om att förebygga att hovar torkar ut. Hästar har genetiskt olika hovkvalitet det kan du inte fodra bort. Och tråden var till dem som behöver tänka på det här.
Naturligtvis kan brister ge dåliga hovar men det är verkligen inte den vanligaste anledningen till torra hovar.;)

Hur kan du vara så säker på det?

Jag har väl inte sagt nåt om att vatten skulle vara bättre.

Det jag "protesterade" emot är att du tyckte att man bara skulle fetta in hovarna, och att det var det enda som funkade.

Jo jag vet vad som är i min "smörja" det står på innehållsförteckningen :p
Den ingrediensen som det är mest av är vatten, men jag tvivlar på att det är den mest verksamma, den är nog mest där för att det ska bli lätt att smörja in ;)

Tja det skulle bli en lång utläggning om jag skrev det;)

Erfarenhet bla. Fråga en kunnig hovslagare eller veterinär om du undrar.

Det var ju också ett svar i en diskussion. :confused:

Jag ville veta varför du tyckte så och ser ingen anledning till att fråga ngn annan.

Jag tror mer på en korrekt foderstat än att smörja hovarna med något.
Brister resulterar lätt i dåliga hovar.

Hovkapseln har en naturlig fuktbarriär som består av fett och vaxer. Denna hindrar yttre fukt från att tränga in i hoven samtidigt som den hindrar inre fukt från att tränga ut. På detta sätt bibehåller hovkapseln sin naturliga fukthalt. Hovkapseln får förmodligen all den fukt den behöver inifrån.

För att bibehålla ett fungerande fuktskydd i hoven behöver hästen essentiella fettsyror i foderstaten. Smörjer man in hovkapseln med fett och annan smörja är det stor risk att man förstör det naturliga fuktskyddet.

Numera finns det faktiskt forskning på hur fett fungerar på hovar.
Det där är gammal skåpmat- att hoven blir "beroende av" fett om man väl har börjat- att man förstör det s.k glasyrlagret- som har blivit ett STORT missförstånd via översättning för 100 år sen.

Jag får väl ta att inga som helst yttre omständigheter påverkar- OM man har rätt kost.:p

Om du har några tips på hur man "fodrar bort" fullblodshovar så vill jag gärna veta hur.

Därför att det ÄR så...kort sagt. Inte något tyckande att förklara. Varför tror du INTE att hovkvalitet kan vara genetisk till viss del när så mycket annat är det:confused: Fattar inte varför du ens tvivlar på det:confused: Hästar har olika anlag för kraftig eller tunn päls, man och svans, precis som vårt hår och våra naglar varierar. Vad är ditt problem :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Hovkapseln har en naturlig fuktbarriär som består av fett och vaxer. Denna hindrar yttre fukt från att tränga in i hoven samtidigt som den hindrar inre fukt från att tränga ut. På detta sätt bibehåller hovkapseln sin naturliga fukthalt. Hovkapseln får förmodligen all den fukt den behöver inifrån.

För att bibehålla ett fungerande fuktskydd i hoven behöver hästen essentiella fettsyror i foderstaten. Smörjer man in hovkapseln med fett och annan smörja är det stor risk att man förstör det naturliga fuktskyddet.

Mycket gammalt precis som axel sa. Så är det inte. Man hjälper hovar att reglera fuktigheten när hästens egen hov har svårare för det. Och det handlar inte bara om foder utan som sagt, även genetiskt. Men naturligtvis ska hästar inte ha brister som orsakar dåliga hovar. Men de föds också med olika anlag vad gäller hovarna, som allt annat.....

Min pålles hovar är torra på sommaren OCH vintern...:(
Är "sunkiga" nu i bak.

Jag är ju upplärd i det där med att man "förstör" glasyrlagret- en benämning som inte finns i övriga världen.

Har sen 10 år tillbaka fått ändra mig, men dock bara smort på sommaren- som att försöka lindra symptomen. Smörjer nu på vintern o får inga sprickor alls. Brukar mest uppträda vid sömhålen.
När hoven är frystorkad blir hornet poröst lagom till sommaren o mer vatten tar sig in o torkar ut än mer. På hösten blir den övermättad.

Vad smörjer du med?

Jag använder 2 saker till hovarna - tjära om de är blöta i fårorna (sällan) och torsklevertran för att hålla hovarna smidiga enligt hovslagares rekomendationer (han tycker inget annat fungerat tillfredsställande). Och man märkte stor skillnad på våra hästars hovar i somras när det blivit smorda ett tag (kanske 1 år?) g/vecka. På sommaren kan det dock ofta bli 2 ggr/vecka när det är snustorrt.

Eller juste, illgrönt hovfett från Ekol kvällen innan tävling oxå, det ger en fin mörk yta men jag tror det är skit att använda regelbundet ;)

Jag använder fodertran eller olivolja. Tycker också att det blir väldigt mycket bättre av det på hästar som behöver viss hjälp med att reglera fuktigheten. Inga stora dramatiska ändringar ang torrhet, sprickor eller mjukhet, utan de håller sig i samma skick året runt nu.

Jag levde också länge kvar i vissa vanföreställningar som kommer fram här, ang smörjande som negativt. Vilket alltså är helt fel.

F ö ang sköra hovar och påverka med foder osv, så har jag från mycket duktig vet att man inte kan påverka genetiskt dålig kvalitet "inifrån"...

Ursprungligen postat av Anettejt
Jag tror mer på en korrekt foderstat än att smörja hovarna med något.
Brister resulterar lätt i dåliga hovar.

svar på detta av flashlight
Det där var en lite märklig kommentar i tråden, eller hur?

Den handlar om att förebygga att hovar torkar ut. Hästar har genetiskt olika hovkvalitet det kan du inte fodra bort. Och tråden var till dem som behöver tänka på det här.
Naturligtvis kan brister ge dåliga hovar men det är verkligen inte den vanligaste anledningen till torra hovar

Hur kan du vara så säker på det?

Därför att det ÄR så...kort sagt. Inte något tyckande att förklara. Varför tror du INTE att hovkvalitet kan vara genetisk till viss del när så mycket annat är det:confused: Fattar inte varför du ens tvivlar på det:confused: Hästar har olika anlag för kraftig eller tunn päls, man och svans, precis som vårt hår och våra naglar varierar. Vad är ditt problem :confused:

Jag uttryckte mig kanske otydligt men du har tidigare i tråden skrivit att dålig hovkvalitet i första hand beror på anlag och i andra hand på utfodringen. Det var det jag ifrågasatte. Det är klart att generna antagligen spelar en visss roll men jag tror nog att utfodringen är minst lika viktig. Jag undrar verkligen om en häst kan ha sådana gener så att hovkvaliten blir dålig även om den får en bra foderstat. Jag tror i alla fall att det är ganska så ovanligt. Men det gör inte du se mitt citat ovan.

Juli är årets blötaste månad

Så det är Därför vi ofta har ELDNINGSförbud i juli? för att det är så blött? (inte pågrund av högtryck och torka då ?)

Jag skulle tippa på att den blötaste månaden året är någongång på hösten,vintern eller våren iallafall i dom södra delarna av landet.

Jag uttryckte mig kanske otydligt men du har tidigare i tråden skrivit att dålig hovkvalitet i första hand beror på anlag och i andra hand på utfodringen. .

Nej det har jag inte skrivit ang vad som är första och andra hand. Det beror väl på. Men att som anettejt i stort sett avfärda tråden med att det alltid handlar om foder visar bara på viss okunnighet. Båda skälen finns givetvis. Man kan inte avfärda en tråd som denna med att det handlar om foder. I många fall handlar det INTE om foder. Hur vanligt det är med det ena eller det andra vet jag inte, det beror bla på avel, uppfödning mm och vad man lägger vikt vid.

Men att som anettejt i stort sett avfärda tråden med att det alltid handlar om foder visar bara på viss okunnighet.
Var skrev jag det? Att se över om hästen ev kan ha brister och i första hand se till att hästen har en korrekt foderstat till det, är alltså okunnighet?
Tolka för fan inte in saker jag aldrig har skrivet!

Min hovslagare/vet säger raka motsatsen som du.
Så jag tar gärna en källa på din/a kunniga hovslagare/vet.

@Nasseman, du är välkommen hit o titta på min hästs fullblodshovar.
Vilken torr/blöt månad som helst spelar ingen roll.

Nu pratar du om en helt annan sorts fullblod- en ARAB som är känd för sin hovkvalité.
Fullblod... brukar vara engelska fullblod- som är mer kända för motsatsen.

jag håller med dig, visst spelar gener roll men foderstaten kan göra ett hav av skillnad. båda på tillväxt och kvalite. dom hovslagare jag har haft har varit av samma åsikt.

jag smörjer aldrig med något fett eller olja. sen hur nån häst kan lyckas få torra hovar i det här klimatet förstår jag inte, det är ju vått året om i princip, dvs hästarna får mjuka och blöta hovar istället för torra och sprickiga. då kan jag använda keratex hoof hardener, just för att skydda hovarna mot all fukt från marken. men inget fett.

jag tror inte heller man kan jämför HUD med HOV. det är ju inte samma sak. mina naglar blir iaf väldigt sköra och bräckliga om jag har händerna mkt i vatten. huden däremot blir torr. så sluta jämföra päron och äpplen.;)

Skriver det igen- det FINNS forskning!!!!
Jämför med naglar om det känns bättre.:p

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025