Sv: Ni som har problem med torra sommarhovar...
Delvis kl.
Vad brukar ni smörja med ni som smörjer? Det jag har hört ska vara bäst är olivolja eller allra helst lanolin, dvs ullfett. Insåg en gång hur enormt bra ullfett verkligen är, efter att ha grejat med ull behövde jag inte smörja mina torra händer på 14 dagar! Synd bara att det luktar så förskräckligt illa annars hade det varit super att smöja in hela sig med
Givetvis spelar foderstat roll, lika stor roll som hovvården gör för med en dålig hovvård så kan man förstöra även de bästa hovar och samma sak med en taskig foderstat.
Det bästa är givetvis att ge hästen optimal förutsättning i alla lägen genom att se till att magen är i balans och bra hovvård, då kan man mota/få bort många problem men givetvis kan man aldrig få bort genetiska defekter.
Våra hästar har tack och lov väldigt bra hovar, på sommaren när det är torrt brukar jag hälla ut vattenbaljan inne i hagen för att få en liten "sjö" (inte gegga alltså) som de står i den stunden de dricker och lika viktigt är det ju att hovarna verkligen får torka upp om det är väldigt blött.
Jag har märkt väldigt positiva effekter av att de står på torv, det verkar som om det hjälper till att hålla fukten i hovarna bättre än halm. Eller så kanske det är för att torven suger upp urinen så fort att de aldrig står i urin som ju blir fallet oavsett hur mycket halm eller spån man har.
Spån har jag bara dåliga erfarenheter av, det verkar som om det torkar ut hovarna istället.
Någon som har andra eller liknande erfarenheter?
Jag tycker att det är jätteintressant hur mycket man faktiskt kan göra eftersom två av våra hästar hade urdålig hovkvalite när vi köpte dem.
Efter ett halvår- ett år hade/har de superbra hovar. Den ena fanns det inte längre någon andledning att ha skodd, hon gick från att ha sprickor upp i hela hovarna till stenhårda hovar och den andre gick från att tappa skor i parti och minut och bli så öm vid tappsko att hon blev halt till att tappa enbart när det verkligen fanns orsak och då dra sömmen rakt ut och springa vidare som om inget hade hänt med en hel hov
Tidigare gick hoven sönder mycket och slets enormt på bara några timmar.