Ni som har många hundar...

Viveka

Trådstartare
Vad är anledningen?

- Att ha en reserv, när den första hunden får tas bort av ålderdomssvaghet?
- Att ni är tävlingsinriktade, och vill ha mer än en hund att träna och tävla med?
- Att ni vill prova en annan ras?
- Att ni anser att hundar mår bättre om de får vara med rasfränder?
- Eller något helt annat?

Själv är jag varken för eller emot, mest nyfiken.
Vilka är de största fördelarna och nackdelarna?

Sv: Ni som har många hundar...

Vad räknar du som många?

Jag har helst två hundar, av samma ras och de ser jag inte som tävlingshundar (även om jag tävlar en del med dem också).
Det känns helt enkelt mest rätt så. De får sällskap av någon som "pratar deras språk", de kan springa ihop på ett sätt som jag aldrig kan göra, det känns mer rätt att vara tre i vår lilla flock än bara två...

Att bara ha en hund, som jag har nu, känns bara fel. Faktum är att det känns så otroligt fel att jag avskyr läget som det är nu. Jag avskyr att jag bara har en hund, att det kommer dröja innan jag kan skaffa nästa osv. Motivationen att göra något med hunden blir lägre och jag har i princip konstant dåligt samvete för jag vet hur mycket min hund älskar att ha sällskap av en hundkompis.

Förut hade jag bara en hund. Det kändes bra, bara som "ja det hade väl varit lite kul om man kunde ha en till". Sedan, när jag skaffat två, då är det pest och pina att bara ha en igen.

Jag har tre hundar. Minst 2 kommer alltid att bo här då sambon och jag båda är hundintresserade och har varsin hund att träna/tävla. Den äldsta vill inte träna eller hitta på något speciellt så han är vår sällskapshund. Han funkade inte till det vi hade hoppats på när vi köpte honom så ganska snabbt köpte vi hund nummer 2 och hund nummer 3. Sedan tycker jag att det är härligt med tre hundat här hemma, jag har svårt att tänka mig att ha bara en hund efter att ha haft 3. Sedan anser jag att åtminstone mina hundar får ut mycket av varandra. De passar väldigt bra ihop och har väldigt roligt ihop.

Jag har 2 nu. En gammal som varit med sen 8 veckor och varit mitt allt och min yngre som är min tävlingshund. Vill helst bara ha 1 eftersom jag har dåligt samvete mot den som får göra minst.

Mina hundar har lekkamrater så även när tiden kommer då jag bara står med en så kommer han ändå få sällskap av andra fyrfotingar kontinuerligt. Min malle bryr sig dessutom väldigt lite om andra hundar, det är bara jag som gäller för honom. Han har en hoffetik som han gärna leker med, resten är ointressanta. Han har Mao väldigt lite utbyte med andra än mig.

Lättare att hitta passning och lättare att ha med dig bara 1 också. Nu umgås jag förvisso bara med hundmänniskor så dom bitarna är förvisso inget större problem.

Vi har 2, jagar med våra hundar och den gamle behövde en efterträdare eftersom han börjar bli till åren. Gubben är 10år nu och den lilla är 2,5. Gamlingen är ute och jagar just nu:laugh: och den lilla var med i morse.
Vi kommer skaffa 1 till när den gamle inte finns med oss längre. Då blir det ännu en jakthund eftersom vi nyligen fick reda på att den lilla har HD grad D... Så vi vet inte hur länge hon klarar av att jaga. Idag har hon inga men av det, fast man vet ju inte om och när det kommer.
Troligtvis blir det en tredje också, kommer antagligen bli en Staffe som jag ska ha till lydnad och utställningar.
(jag har jätteproblem med värk och orkar nog inte med jobbet att ta fram ännu en jakthund så det får bli nåt annat i fortsättningen)

Vi har inga barn som tar tid utan lägger vår tid på hundarna istället. Och vi båda njuter av att ha 4benta vänner! :love:

/LL

Vi har 2.
Dels ville vi ha den rasen som vi utökade med, vi bor på gård och tycker om att omge oss av djur. Ute och rör oss mycket, tränar lite osv.
Sedan tycker jag att hundar mår bättre av att vara fler.

Jag skulle gärna ha 3 eller 4 :angel: När jag bor på min stora herrgård i framtiden, med stora marker, då så:idea:

Jag och min man har just nu tre hundar (en 6 mån dvärgschnauzer, en 3 årig aussie och en 5 årig DS). Aussien är min tävlingshund, DS valpen är min mans tränings/kommande tävlingshund och 5 åringen är en aktiv sällskapshund som min man tävlar lite i rallylydnad och agility.

Inom 2 år kommer vi ha utökat med 1, ev två hundar till (ska ta en kull på min tik 2013/2014 och ska ev ha en DS till runt 2014).

Några av anledningarna till att jag har flera hundar:

- Jag älskar hundar, hundträning, promenader, utställningar, tävling... allt som har med hundar att göra :love:
- Hundarna får sin egna flock och får väldigt mycket utbyte av varann
- Jag behöver flera hundar att träna och tävla med, och att tävlingshundarna kommer med ett bra årsspann emellan sig så att man har hunnit meritera upp en när man börjar inlärning/valpträning med den nya, men att den äldre tävlingshunden inte hunnit bli FÖR gammal. Samma för min man (även om han inte har riktigt lika höga mål som mig inom hundträningen ;) )
- Jag mår så mycket bättre när jag har hundar runt omkring mig

Bara man har tiden och intresset att ge alla hundar den uppmärksamhet och den aktivering de behöver, så ser jag inte några problem med att ha många hundar.

jag och min sambo har tre hundar av sällskapsvarianten. en pensionerad avelstik som vi fick "på köpet" när vi köpte mellantiken som valp, och en egenuppfödd tik med mellantiken som mamma. både jag och min sambo önskar oss en eller två till, men av praktiska skäl är det inte lämpligt i nuläget.
vi tränar inte något speciellt, ställer ut med gott resultat och leker och promenerar, lite småtrix och så. drömmer om att kunna ta en valpkull var eller varannat år, vilket innebär utökning av flocken efterhand... mitt mål är att vara erkänt framgångsrik och välkänd uppfödare av rasen på 15-20 års sikt.
behöver "bara" övertyga min sambo om att fler valpar är en bra idé :D

Jag har 3 stycken, men bara 2 hemma. Alla är av samma ras, 18 månader, 9 år och 10,5 år.

Vi har haft minst 2 hundar sedan jag var 10 år, som mest 4 stycken. Jag skulle ha riktigt svårt att ha bara en, just för att de får ut så mycket av att vara med varandra. Största anledningen till att ha 2-3 är för att jag vill ha minst en jaktbar hund, men samtidigt ha några år mellan. De två som är så nära i ålder, där fick jag den ena som 4-åring så aldrig två unghundar samtidigt, inte av min ras iaf.

Jag har två hundar nu, och har så gott som alltid haft två då jag tycker att de har så mycket utbyte av varandra, och även varandras sällskap de få gånger de är ensamma hemma.

En har jag haft sedan valptiden (8 veckor) och den andra "kom på köpet" i en samborelation och blev kvar vid separation. Då hade jag även tredje hund som gick bort för ganska exakt två år sedan.

Om en vecka hämtar jag en valp, som är tänkt som "påläggskalv". Cockern är lite av en servicehund för mig i dagsläget och den nya valpen få ta över den biten så småningom är det tänkt.

Vi åkte för att köpa en valp men det blev två - en till mig och en till maken.
Dom har så kul tillsammans och jag är fullt övertygad om att dom även har nytta av varandra - fysiskt och psykiskt.

Jag har även tidigare haft två hundar samtidigt och kan inte se något annat negativt än att det kostar dubbelt.

Koppelpromenaderna är väl det största problemet...

Vi hade oftast två hundar i familjen när jag var yngre, och visst saknar jag det, för hundarna hade mycket glädje av varandra, särskilt att få springa med någon som höll samma fart. Mina två senaste hundar har dock varit ensamhundar, och jag tycker nog att jag har fått en betydligt djupare kontakt med dessa. (Fast kanske är det inbillning, och kanske beror det på rasen).

Under en rätt lång period tog jag hand om mina släktingars två hundar under förmiddagarna, eftersom de jobbade heltid, och tillsammans med min egen hund tyckte jag ibland att det blev i mesta laget att hålla reda på. Även om alla hundarna var lydiga och två av dem oftast gick lösa, finns det ju ställen där man måste ha dem i koppel, och man har ju trots allt bara två händer.

Och när min nuvarande hund var valp, och jag skulle ha henne kopplad ihop med de två gamlingarna, blev det rätt odrägligt. Hon hoppade på dem, bet i koppel och öron och trasslade in sig i kopplen. Även då var de oftast lösa, men just när jag behövde koppla upp dem blev det rätt kaotiskt.

Jag ser ibland folk med upp till 5 småhundar myllrande runt fötterna i koppel, och fattar inte hur de står ut i längden.

Har nära vänner som har 7 hundar .. ( själva har vi bara 2 ).
Anledningen ... Jaa , lite olika skäl för varje hund.
Några är "tagit-hand-om-hundar" iallafall , kan bli så om man är veterinär assistent , kan jag tänka mej :)
Men de har också inköpta hundar för drag , 4 stycken så det räcker till alla på familjestunderna ute i snö , elr cykelturer.

Sv: Koppelpromenaderna är väl det största problemet...

Dom med många hundar som snurrar sig i varandras koppel förbereder sig bara för ett pensionärsliv med knyppling som hobby.

Jag har en egen i dagsläget och brukar även ta hand om min uppfödares ena tik så fort hon åker bort. Så fort den tiken börjat löpa ska hon paras och jag ska köpa en valp.
Anledningen till att jag vill ha två är dels för min hunds skull. Jag ser hur glad hon är när uppfödarens tik är här och hon har sällskap av en hundkompis.
Sen är det också för att jag har ett enormt intresse för hundträning och jag kan inte riktigt tillgodose den biten med bara en hund. :angel:
Plus att jag och sambon vill ha varsin hund att gulla med i soffan på kvällarna. :D

Sv: Koppelpromenaderna är väl det största problemet...

Vi har två hundar eftersom vi har olika intressen med våra hundar, jag vill ha en mer förig hund att träna och gärna tävla med och sambon vill ha en hund att jaga med.
Men det kanske råkar bli två till när vi inte har barnvagn längre, är redan bestämt att vi ska ha en stövare eller grythund och jag börjar få briard abstinens...

Sedan så märks det på hundarna att de är mycket trevligare individer när de är två tycker jag, stövaren är lugnare t.ex. Det syns faktiskt att de saknade varandra där när vi blev tvungna och ha dem i separata hundgårdar.

Vi har två labradortikar. De är båda tanter nu och pensionerade från jakten. Dock fortfarande utmärkta sällskapshundar.

Varför vi köpte tvåan vet jag än idag inte. Hon kan "inte gå igenom Saharas öken utan att stöta emot", som Emils pappa sa. Hon är klumpig, hon gör ont (trampar på en, går in i en och skallar en) och bjuder man in henne till gos, så välter hon omkull en. Dock har hon ett ENORMT kärleksfullt hjärta, så jag kanske inte helt ångrar mig. Hon har även varit framgångsrik i älgjakt (typiskt för en labbe :p NOT!)

En fördel med två labradorer är när de försöker med den där bedjande "jag-svälter-blicken" Jag tycker det är svårare att ignorera en ensam hund än två. Mao, det har varit lättare att vara konsekvent när man har två hunder. För mig iaf.

Vi har haft två hundar i många år, dels för att de ska ha sällskap, dels för att ha en kvar när vi fått ta bort en.

Just nu har vi tre...en isländsk fårhund och två dvärgpudel. Den "extra" pudeln kom till oss för att han behövde ett nytt hem, och han var så sööööt.:o

Islänningen hade gärna varit ensamhund. Han tycker de där små ulliga bjäbbiga sakerna är ganska onödiga konkurrenter om matte. Annars har alla våra hundar gillat sällskap!

Vi har två hundar, en 3 årig Rhodesian Ridgeback och en 3 årig Australian Shepherd.

Ridgebacken har vi haft sedan hon var 6 månader. Vi har också haft en annan ridgeback som tyvärr inte blev så gammal. Ett tag efter att valpen gick bort skaffade vi aussien som omplacering.

Jag tycker huset kändes väldigt tomt under den tiden vi bara hade den treåriga Ridgebacken. Speciellt eftersom hon inte riktigt passar för de aktiviteter jag har utvecklat ett stort intresse för.

Just nu är de här två alldeles lagom. Skulle inte hinna med ytterligare en hund med tanke på hur mycket tid jag lägger på aussien.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 541
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
600
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31