Ni som har köpt till en utvändig sadelkammare

Rie

Trådstartare
till ert Safirsläp. Hur har ni gjort? Tar man bort hela frontplyfan och ersätter med sadelkammaren eller sätter man fast sadelkammaren i plyfan?

Sv: Ni som har köpt till en utvändig sadelkammare

Jag har varken det ena eller det andra än.
Funderar på att köpen sådan så småningom, med fronturlastning och sadelkammare.
Såg en annons på en Safir -07 utan sadelkammare och funderade på om det skulle vara besvärligt/dyrt att sätta dit i efterhand.

Att köpa en sadelkammare att montera i efterhand är ganska dyrt om du ska köpa ett nytt sadelskåp men har du tur så kan man ibland hitta dom begagnade dock sällsynt förekommande begagnat :(

Om du köper ett släp och vill sätta på sadelkammare i efterhand skulle jag köpa den varianten som du sätter på utsidan av den främre väggen och öppnar utifrån.
De som är orginal till safir som man måste ta ut sadeln inifrån är jättekrångliga tycker jag.
Jag var inne på en sån först men ångrade mig snabbt när det var så bökigt att komma till.
Men de avtagbara sadelskåpen passar på startrailer med framtill som tur är :)

Ok, så att de man köper till är öppningsbara utifrån och de fabriksinsatta öppnas inifrån.

Vad kostar ett nytt skåp som man sätter dit i efterhand? Begagnat?

Och vad väger de? Där lägger man ju till en del som gör att lastvikten minskas.

Du kan välja vad du vill ha både från fabrik och om du vill komplettera efteråt, så det är smaksak för dig vilken sort du vill ha :)

Dock så rekommenderar jag ändå det som man kan öppna utifrån inte alls lika trångt och krångligt då som de andra..
Men det gör du ju som du vill :)

En ny sadelkammare kostar ca 8000kr (båda modellerna) och ett begagnat ligger på ca 2500-4000kr

Det som man kan öppna utifrån har jag och det är avtagbart och väger inte många kg alls MAX 10kg men jag tror det väger mindre för det är löjligt lätt att ta upp och ned.
De fasta vet jag inte vad de väger men torde väl ligga runt 8-10kg de med.

Tack för svaret. Då är i alla fall skåpets tyngd inget man behöver oroa sig för.

Ett sadelskåp som öppnas utifrån är att föredra om man skall montera det själv, dessutom så kan man ta bort det om man vill.
Har du ett fastmonterat där dörren öppnas innefrån så måste man demontera frontväggen, montera gångjärn lås mm. För att montera sadelskåpet så krävs det att taket lossas då den övre biten sticks in under taket för att sedan skruvas fast. Så sadelskåpet som öppnas innefrån är bökigt att sätta dit, där rekommenderar jag en Auktoriserad THULE verkstad att göra jobbet för att garantier mm ska gälla.

En enkel variant är som sagt det man öppnar utifrån, enkelt att hänga på och ta av.

Låter toppen med avtagbar variant.
Det andra börjar jag inte med.

Liknande trådar

Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
798
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka