Ni som har inackorderingsstall.

D

Daydream

Hur ser ni på er verksamhet? Själv hyr jag in min häst till en ganska rejäl summa men jag är sällan nöjd med servicen. Har haft hästen i tre olika stall och vissa saker verkar generellt svårt att få "ordning" på.
Utevistelsen:
Innan jag bytt stall har jag mkt noga förhört mig om hur mkt hästarna får gå ute. Jag vill att min häst ska vara ute mkt. Väljer stall där ägaren anser det självklart att hästarna ska vara ute i "ur och skur" för att sedan tvingas se min häst stå inne alltför ofta... I fint väder som regn.
Mockning:
Köper eget spån och säger till om att de gärna kan ta ut för mkt än för lite ur boxen. Sedan är ändå spånet brunt och luktar piss!
Betalning:
Varför är det så svårt att få betala via pg eller bank nr? Jag vill inte behöva köra allt svart. Det känns så jobbigt att inte kunna ha riktig "koll" och det är verkligen en osäkerhetsfaktor att ge pengar i "näven" plus att det är bökigt.

Det är jättejobbigt när det "aldrig" fungerar för man är ju i så dåligt förhandlingsläge. Visst man kan ju flytta men det är ju så tråkigt för hästen plus ett jäkla bök och sedan verkar ju de flesta ställen ändå likadana. Har hästen i en större stad.
Visst man kan säga "köp stall om du bara klagar". Men alla kan ju inte ha eget stall, tyvärr...
Jag betalar gärna för hästen men vill då också ha den service som man kommit överens om.
Är vi som hyr in våra hästar bara till för att klås på pengar?
Känner mig SÅ uppgiven när det gäller det här att jag ibland nästan funderar på att sälja hästen. :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har inackorderingsstall.

Håller med dej helt o fullt!
Alltid är det något som inte stämmer! Leta efter stall där ingen flyttar, det är ju antagligen ett tecken på att det är bra! Eller hitta ett litet stall där du är nästan ensam, då väger dina ord tyngre än vad de gör tilsammans med 20 andras.

Själv har jag lånat ut hästen tills jag fått byggt mitt eget stall!

Mvh Diamonia

Jag har ett stall på totalt 7 boxar. Helt nyrenoverat med all tänkbar lyx dock ej allt färdigt = inget vatten i spolspiltan ännu, ska komma innan vintern.
Här står tre inackoderingar och vi har diskuterat alla regler innan de flyttade in...
Jag är väldigt mån om stämmningen i stallet att alla trivs med alla. Är man irriterad över något är det lätt det blir så stor grej när man är många och det pratas en massa.
Ang. utevistelse tycker jag att du ska ta up det med stallägaren men kolla först så att det inte är någon engångsförseelse, alla behöver ju sovmorgon ibland (inom rimlig tid givetvis, hästarna kan ju inte stå inne halva dan för det)
Mockning är svårt...Jag har svårt att acceptera andras sätt ifall det är för slarvigt så jag förstår dig, försök ta up det igen och visa hur du vill ha gjort det.
Är här något tjafs är det mest jag som gnäller att det krattas för dåligt tex. :o
Vi har stallmöte med jämna intervaller så alla får säga sitt.
Det är nog större problem i stora stall när det är många om ordet så mitt råd är att leta efter mindre stall om du inte får någon lösning genom att säga hur du känner det.
Lycka Till Mvh Rosenlund

OJ, denna diskussion har jag haft många gånger...hade to m bestämt mig för att inte köpa häst igen efter ett uppehåll förrän jag hade byggt eget stall. Men drömhästen dök upp och nu står man där igen. För tillfället står jag i ett kollektivstall, vilket kanske är bättre eftersom man har större skyldigheter/möjligheter att påverka själv hur man vill ha det.
Men jag har även stått inackorderad, har funkat bättre eller sämre men oftast inte helt ok. Ofta är problemet att ägaren har svårt att tala om helt och hållet hur den vill ha det men ändå blir sur när man i dens ögon gör fel eller kräver något man tror att man varit överrens om. Det bästa är ju att skriva ett kontrakt med varje detalj specificerad, då har man ju ett papper att peka på när det blir meningsskiljaktigheter. En kommentar jag fått ett par gånger är att det minsann är stallägarens stall och den kan göra som den vill, och visst, men då kanske man för det första inte ska ta emot inackorderingar och för det andra ska man göra det helt klart rån början.
Vad gäller stallhyran håller jag helt med, jag handlar sällan med kontanter cohd et är ett himla bök med dessa pengar.

Jag håller verkligen med dig! Jag tycker det är ursvårt att hitta ett bra stall, men nu har jag äntligen gjort det! Oftast tycker jag precis som du att man får inte det man kommit överens om.

jag tycker nog att det fungerar bra både i nuvarande stall och det förra men det klart helt friktionsfritt har det inte varit

"Är vi som hyr in våra hästar bara till för att klås på pengar?"

Min inhyrning betalar inte en krona, så vi klår nog ingen på pengar i alla fall. Hon behöver endast betala för sin hästs foder och strö.
Alltså inget för el, vatten, slitage etc.. Vilket kanske är dumt då det är dyrt att ha stall.

Så nog fungerar det olika på olika ställen.

Jag har tidigare haft min häst inackorderad (där jag även jobbade)och nu när jag tänker tillbaka på hur det var så slås jag av tanken på vad det klagades!
Alltid var det något som var fel, var det inte hagarna så var det fodret eller personalen. Aldrig var någon helt nöjd.

Nu när jag vet vad det kostar att driva ett stall så kan jag tycka att stallhyran jag betalade då(2200 kr/månad) var enormt billigt!
Samt att man slapp allt arbete som det innebär att sköta underhållet.

Visst ska man säga till när det inte fungerar men kanske ska man tänka sig för lite och inte gnälla över allt, som i det gamla stallet jag stod i.

Hihi, synd att jag inte har någon plats ledig, då hade du varit välkommen! Jag har 10 platser, varav 9 är till inackorderingar och en är till min egen häst. Jag är den i stallet som propagerar mest för utevistelse och jag var den sista som stallade in min häst på nätterna. Mockning får var och en själv sköta, det enda som frustrerar mig är när inackorderingarna gladeligen slänger ren fin halm på gödselhögen :mad: Jag skriver fakturor som jag delar ut i stallet ca 3,5 vecka före förfallodagen och alla betalar in på bankkonto. Till uppstallningsavtalen bifogar jag alltid stallreglerna så att ingen ska kunna komma och säga att de inte visste vad som gällde.

Senast ändrad:

Jag hade försökt att vara i ett mindre stall där man hjälps åt med sysslorna och mockar själv.
Anordna stallmöte med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 448
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar