Ni som har hunden med på jobbet

tassel

Trådstartare
Ja ni som har hunden med på jobbet, jag undrar hur ni gick till väga när ni frågade om det var ok? Hade ni redan jobbet då ni skaffade hunden eller frågade ni i samband med att ni fick ett nytt om hunden kunde följa med? och när i "processen" isådannafall?

Jag håller på att söka jobb nu och funderar på hur jag ska gå tillväga med detta (som kanske är ett ickeproblem igentligen men blev lite fundersam på hur det är bäst att göra).

Så det är såhär, jag har ingen hund än men har tänkt skaffa en så snart jag fått ett jobb, jag kommer kommer jobba som djurskötare på troligtvis en mjölkgård, mina erfarenheter är att det inte är helt ovanligt att det är ok att ha med hunden på dessa arbetsplatser sålänge den inte stör arbetet eller de andra djuren. Min egna erfarenhet är att kanske ungefär 50 % av ställena inte accepterar en hund. Så nu funderar ja på om det är bäst att ta upp frågan på anställningsintervjun/första besöket på stället, redan i telefonen, redan i ansökan, eller är det bäst att vänta tills man börjat jobba? Vad har ni för erfarenheter och vad tror ni en arbetsgivare anser är minst dåliga tillfället?

Hade väl först tänkt att vänta tills jag vet om jag får jobbet eller inte eftersom jag inte vill vara för på, så att jag inte riskerar att någon annan utan hund får jobbet om de hellst vill slippa det på gården. Men det gick upp för mig att chansen inte är större än 50% att det är ok, och får jag inte ha med den vill jag inte ha jobbet.

tar gärna emot era erfarenheter och råd.! lite knepigt detta:angel:;)

Sv: Ni som har hunden med på jobbet

Måste du ha med hunden på jobbet? Vad händer om du får ett jobb, frågar först efteråt om det är okej att ta med hunden och du får ett nej?

Om du inte måste ha med hunden (men vill) skulle jag säga det i ett tidigt skede (intervjun). Något i stil med "Det är så mysigt med djur, själv hade jag tänkt skaffa en hund, men det kräver rätt mycket tid i början". Eller liknande, så du får ett hum om vad arbetsgivaren tycker och sen utgå från det.

Det sämsta tillfället att ta upp det tror jag är om du precis blivit anställd, i början får man vara lite till lags, inte ställa krav. Annars är det bara att välja, skaffa hund eller jobb :p

Jag skulle frågat på arbetsintervjuvn :-)

Inte komplicera till det utan bara fråga rakt ut om man får ha med sig hunden på arbetet.

Jag tar med mig hunden på mitt jobb (hemtjänsten) och det fungrar jätte bra.
Jag frågade chefen när det krisade med hundvakt. Hon va lite tveksam för jag har en schäferblandning, men hon är världens snällaste och lugnaste så nu är det inga problem :-)

Förra hunden hade jag redan när jag började dåvarande jobbet. Hade inte räknat med att få ha med henne men då jag skämtade lite om saken så sade chefen " varför inte". Hund nummer två införskaffades när jag jobbat där i något år. Frågade helt enkelt om jag fick ha med mig en till och det var inga problem. När jag sedan skulle byta jobb så frågade jag redan vid intervjuerna hur de såg på hundar på jobbet. At

Nu är jag tillbaka på ett ställe där jag jobbat tidigare och de antog redan från början att hundarna skulle ingå, så att säga.

Min erfarenhet är, antingen så tycker bonden det är helt okej, eller helt tvärt om.
Många har/får bygga hundgård tom på arbetsplatsen, andra tycker det är helt okej med en hund som springer omkring.

Medans andra bönder direkt tänker att hunden konkurrerar med arbetet, även om du inte har med den. Hästfolk kan dom va väldigt anti med eftersom det tar mkt tid och då kan påverka när man kan jobba så att säga.

Bönder är ofta himla speciella, dom är ju inte direkt utvalda på företaget för att vara bra arbetsledare. Det blir ju mer en personlig kontakt än chef-anställd.

Jag skulle frågat på intervjun. Säger dom nej och verkar va helt oförstående i detta med att leva med hund hade jag tagit ett annat arbete om det finns.
Djur kan bli sjuka och annat, har inte bonden rätt inställning till hund så kan det bli väldigt jobbigt.

Jag har haft turen att alltid fått ha med min om jag vill, ibland har de blivit att den får vara på kontoret och på nuvarande gårdar så är hon med lös på den ena.
Jag väljer dock att inte ha med henne på två av gårdarna jag jobbar på pga. att andra jobbar där med och det är mkt att göra. Det är ofrånkomligt att hunden stjäl en det tid och uppmärksamhet i arbetet.

Är korna heller inte hundvana så kan det störa dem en hel del i början.

Jag frågade på intervjun. Nu har jag ett jobb där det är jättevanligt att man har hunden med sig, men jag var ju tvungen att fråga ändå.
I höst ska det skaffas en till hund och den kommer självklart också få vara med.

Vi har våra hundar (5-6 st beroende på vilka som jobbar) ihop i personalrummet. De ligger och sover, antingen i en hög i soffan eller, som min hund som hellre ligger ifred, i en hundkorg. Fungerar utmärkt.

Nu är jag tillbaka på ett ställe där jag jobbat tidigare och de antog redan från början att hundarna skulle ingå, så att säga.

He he, det är en väldisciplinerad arbetsplats. "Var är hundarna?" om du mot förmodan skulle vara hundlös.;)

Jag har haft med min hund på jobbet och det fick jag eftersom chefen hade sin på sitt kontor.

Nu kan jag välja själv om hunden skall få vara med eller ej. Det finns flera fördelar med att hunden är med eftersom vår verksamhet på många sätt skulle må bra av djurnärvaro. Nu är det i så fall inte jag som jobbar med just det, så skall hunden var med så får den personal som ev kan ha användning för hunden i arbetet lära känna hunden först.

Båda mina hundar är väldigt snälla, men den ena är mer "på tårna" och det krävs lite inskolning i så fall.

Måste du ha med hunden på jobbet? Vad händer om du får ett jobb, frågar först efteråt om det är okej att ta med hunden och du får ett nej?

Om du inte måste ha med hunden (men vill) skulle jag säga det i ett tidigt skede (intervjun). Något i stil med "Det är så mysigt med djur, själv hade jag tänkt skaffa en hund, men det kräver rätt mycket tid i början". Eller liknande, så du får ett hum om vad arbetsgivaren tycker och sen utgå från det.

Det sämsta tillfället att ta upp det tror jag är om du precis blivit anställd, i början får man vara lite till lags, inte ställa krav. Annars är det bara att välja, skaffa hund eller jobb :p

Ja då blir det jättedumt och jobbigt om det skulle visa sig att den inte får vara med så igentligen är det nog inget alternativ att vänta tills jag fått det, för det är inget alternativ att vänta med att skaffa hund, och man kan väl kanske inte direkt säga upp sig direkt när man fått jobbet:/:angel: Jag måste ju ha med den i och med att närmsta släkt som kan passa den bor 2 h bort, och en valp är ju för liten för att vara på hunddagis, som jag hellst vill slippa. Ja det kan ju vara en idé att börja på en låg nivå och se vad de tycker, gäller bara att ta mod till sig och fråga men kommer bli så nervös för vad de ska säga,:angel::/ svårt detdär med hur man ska formulera sig bara.. Får la fundera bara man har börjat lite så ser man nog iallafall hur de reagerar och vad de tycker, vad skönt det vore om det visar sig att de inte alls tycker det är några problem. Men då vet jag att det kanske inte är någon bra idé just när man blivit anställd iallafall, läger nog ner den idén.

Förhoppningsvis behöver jag inte välja mellan hund och jobb, behöver ju ha ett jobb för att kunna betala vovvens mat:angel:.

Jag skulle frågat på arbetsintervjuvn :-)

Inte komplicera till det utan bara fråga rakt ut om man får ha med sig hunden på arbetet.

Jag tar med mig hunden på mitt jobb (hemtjänsten) och det fungrar jätte bra.
Jag frågade chefen när det krisade med hundvakt. Hon va lite tveksam för jag har en schäferblandning, men hon är världens snällaste och lugnaste så nu är det inga problem :-)

Ja det skulle vara skönt att bara kunna fråga rakt ut, bara de inte tycker man är för på..men det kanske bara gäller att hitta rätt tid och formulering.. är lite osäker eftersom detta kommer bli mitt första riktiga jobb så har inte haft alls mycket kontakt med arbetsgivare och hur man "är"/ska vara, med "blivande" chefer:.:angel:

Va kul att du får ha med din!:laugh: det är ju drömmen!

Senast ändrad:

Frågade du något i stil med "Vore det ok om mina hundar följer med?" eller hur la du upp det? Tror nästan jag ska göra likadant nu, bara köra och sen hoppas på det bästa, kan ju igentligen inte få någont annat än ett nej:/.. kan väl kanse inte alls igentligen påverkar utgången hur jag än formulerar mig:angel:

Min erfarenhet är, antingen så tycker bonden det är helt okej, eller helt tvärt om.
Många har/får bygga hundgård tom på arbetsplatsen, andra tycker det är helt okej med en hund som springer omkring.

Medans andra bönder direkt tänker att hunden konkurrerar med arbetet, även om du inte har med den. Hästfolk kan dom va väldigt anti med eftersom det tar mkt tid och då kan påverka när man kan jobba så att säga.

Bönder är ofta himla speciella, dom är ju inte direkt utvalda på företaget för att vara bra arbetsledare. Det blir ju mer en personlig kontakt än chef-anställd.

Jag skulle frågat på intervjun. Säger dom nej och verkar va helt oförstående i detta med att leva med hund hade jag tagit ett annat arbete om det finns.
Djur kan bli sjuka och annat, har inte bonden rätt inställning till hund så kan det bli väldigt jobbigt.

Jag har haft turen att alltid fått ha med min om jag vill, ibland har de blivit att den får vara på kontoret och på nuvarande gårdar så är hon med lös på den ena.
Jag väljer dock att inte ha med henne på två av gårdarna jag jobbar på pga. att andra jobbar där med och det är mkt att göra. Det är ofrånkomligt att hunden stjäl en det tid och uppmärksamhet i arbetet.

Är korna heller inte hundvana så kan det störa dem en hel del i början.

Va härligt att du varit på sådana ställen där det varit positiva till det! Drömmen är att hamna på ett ställe där de är positiva både till häst och hund. Men jag ska nog fråga direkt nu utifrån vad alla rekommenderar, det verkar vara det bästa, jag vill ju igentligen inte jobba med/ha en chef som inte är så positiv till hund/hästfolk, tror inte jag skulle trivas där..

Ja tyvärr tar det kanske lite fokus från jobbet, det är klart, iallafall nu när det kommer vara en valp jag skaffar, har tänkt man kan ha en valphage där den vara så att den inte hela tiden hänger efter eller springer iväg och man får passa hela tiden, det blir ju dessutom lite bra ensamhetsträning. Ja tyvärr finns det ju lite "speciella" bönder också. Hoppas på att "få" en som kan ha överseende med att några få extraminuter försvinner till valpen istället för jobbet om den behöver rastas. Som du säger vill ju ha en bonde med "rätt" inställning blir jobbigt annars, ända sättet att få veta är ju att fråga direkt igentligen.

Jag frågade på intervjun. Nu har jag ett jobb där det är jättevanligt att man har hunden med sig, men jag var ju tvungen att fråga ändå.
I höst ska det skaffas en till hund och den kommer självklart också få vara med.

Vi har våra hundar (5-6 st beroende på vilka som jobbar) ihop i personalrummet. De ligger och sover, antingen i en hög i soffan eller, som min hund som hellre ligger ifred, i en hundkorg. Fungerar utmärkt.

Va kul att det är många som har med, det blir ju kul för hundarna med!:) Låter som en bra arbetsplats:D Ungefär hur formulerade du dig? typ "Är det ok om min hund är med?" ?

He he, det är en väldisciplinerad arbetsplats. "Var är hundarna?" om du mot förmodan skulle vara hundlös.;)

Jag har haft med min hund på jobbet och det fick jag eftersom chefen hade sin på sitt kontor.

Nu kan jag välja själv om hunden skall få vara med eller ej. Det finns flera fördelar med att hunden är med eftersom vår verksamhet på många sätt skulle må bra av djurnärvaro. Nu är det i så fall inte jag som jobbar med just det, så skall hunden var med så får den personal som ev kan ha användning för hunden i arbetet lära känna hunden först.

Båda mina hundar är väldigt snälla, men den ena är mer "på tårna" och det krävs lite inskolning i så fall.

Vad bra att han/hon själv hade med:D chefen kan ju inte direkt neka en när han själv har med sin hund:D

Jag jobbar som städerska och tar med min pudel på mina olika jobbställen. Han har varit med sen han var valp och jag frågade helt enkelt på alla ställen om han fick vara med, vilket han fick!
Sen har jag dock fått nya ställen där jag tyvärr inte kan ha med han (städar på flygplatsen bl.a), så nu är han bara med varannan dag.

Det är faktiskt precis så. De blir väldigt förvånade och undrande om i hundarna är borta någon dag. Och då är kollegorna inte en några hundälskare direkt.

Nu har inte jag med hunden på jobbet, men väl sambon. Han frågade helt enkelt om det gick innan vi skaffade hund om det skulle gå bra att ha en hund där lite då och då. Var inga problem alls, chefen älskar hundar men kan inte ha en själv pga barnens allergi, så han vart bara glad! 1 hund vart till 2, och nu är dom där varje fm då jag är föräldraledig så ägnar jag tiden åt lillan på morgon, sambon jobbar 1 km bort så vid 10 tiden tar vi helt enkelt en promenad bort och hämtar dom! Är dom inte där blir chefen grinig så det är inte för min del som dom är där på fm :D

Va kul att det är många som har med, det blir ju kul för hundarna med!:) Låter som en bra arbetsplats:D Ungefär hur formulerade du dig? typ "Är det ok om min hund är med?" ?

Jag har för mig att de frågade först :D. I stil med: "har du hund?". Jag svarade: "ja, finns det möjlighet att ha henne med?". Och det var inga problem.

Tilläggas ska att jag jobbar på en liten veterinärklinik.
Våra hundar är en egen flock, de blir glada när respektive hund kommer till jobbet. Ett par av dem, lite yngre, leker ibland när vi är där, annars är det som sagt sovtid som gäller på jobbet. Där ska det vara lugnt. Sen brukar alla sitta i en hög och tigga när vi äter (alla är lika hemska :angel:).

Jag har inte frågat... Jag är arbetsledare, så jag utnyttjar min maktposition;) Nä, den enda jag har frågat är städerskan, självklart, hon älskar hundar så det är inga problem. Nu har jag inte med mina varje dag, som det är nu är det bara en dag var tredje vecka, men i vintras var det ganska mycket. Personalen älskar hundarna och speciellt min äldsta är en stos favorit som de kör godissök med och fjantar med om jag skulle be dem passa henne:D

Jag har med min ena hund på jobbet, Jobbar på en bokföringsbyrå. Det va chefen som frågade mej under intervjun!
De har själva en golden som är med på kontoret och den var som en plåsterlapp när jag kom och de frågade ifall jag var van vid hundar eller om de skulle ta ut den och när jag förklarade att jag har 2 retrievers själv så sa de att jag gärna fick ha med mina:laugh:

Så efter 2:a veckan tog jag med unghunden, hon ligger under mitt skrivbord på dagarna. Den äldre stannar hemma och vilar medans jag jobbar. Jobbar bara halvtid så han reder sej bra hemma.

Tycker det är suveränt att ha med henne:love:

Om jag varit du så hade jag frågat direkt men inte tagit med hunden förrän jag kommit in i jobbet och deras rutiner ordentligt.

/LL

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
607
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka