Ni som har halm som underlag...

K

Kiira

Ni som har hästarna på halm, hur mockar ni? Jag har inte haft halm som underlag förut och kan inte riktigt komma på något bra system för att få ut allting.

Just nu tar jag ut allt skit ink allt det blöta... men det kanske finns något bra sätt att gör en mera permanent bädd. Har dock upptäckt att blöt halm luktar väldigt starkt.... Någon som har några bra förslag?

tack
/kiira
 
Halm är inget man bör använda till permanent-bädd. Det suger inte upp det blöta tillräckligt bra. Om du funderar på en långvarig bädd bör du använda torv underst och sedan lägga ett lager halm som du kan byta ut ovanpå. Så hade jag när min häst stod på permanentbädd i utebox. En god idé att kalka innan man lägger på torven också. Kalket ökar nedbrytningen och det blir mindre lukt. Lycka till! :bump:
 
Nej, det var lite den kännslan jag fick när jag kännde hur det luktade med blöt halm... inget man vill ha hästen stående i...

Torv och kalk underst låter vettigt... tack för förslaget. :)

/kiira
 
Har aldrig haft problem med halmbädd.. Jag gjorde en bädd av skit och kalk..jodå...kalka i botten samt bara vända ned skiten och ströa riktligt med halm. Då bränner det i hop till en bädd. Sedan tog jag bara ut skiten och halma om det ansåsg behövligt. Pisset var ju inte så farligt eftersom det sögs ju upp av den nya halmen. MEN om det blir för blött på nått ställe, så självfallet tas detta ur..men UTAN att röra underlagel..Då börjar det lukta om man gör hål i sin bädd.
 
Jag har halm och mockar ut allt. Har provat med spån underst, men tycker det bir bäst med bara halm. Det är ju oftast lite boss och sådant i botten som suger upp kisset, och om man är noga och tar ut allt nedsmutsat så blir det inte ofräscht.
Permanentbädd är jag helt emot, tycker det är för latmaskar! Hästen ska ha rent o fräscht i sin box.
 
Vet inte om jag håller med om att det blir frächare utan bädd. En välskött bädd och en häst som inte drar fötterna efter sig innebär ett mycket bättre/renare liggunderlag för hästen en vad en box där man mockar ut allt gör. Inte luktar det något på morgonen heller vilket jag alltid har upplevt när man bara använder halmen utan bädd.

Och lat vet jag inte, det tar mig längre tid att mocka rent när jag bara tar bort vissa delar än att ta bort allt! Skillnaden är att det bara blir 1 full skottkärra på 2 fullstora hästar (sen blir det 20/box till sommarn :D)

Av outgrundlig anledning har jag fått mina bäddar att fungera bäst genom att låta pisset vara kvar och ta bort skiten (riktigt allt försvinner ju aldrig).
 
Halm fungerar utmärkt om man vill ha permanentbädd. Jag lägger kalk i botten, ett tunt lager spån och halmar ganska rejält därefter. Första 8-12 dagarna vänder jag ner all skit under halmen för att få ett bra 'brinnunderlag'.

Om man sköter permanentbädden är den inte sunkig! Men de kräver lite övning + att hästen inte är en total bäddmarodör.
 
En rätt skött halmbädd ÄR inte äcklig! Men det är svårt att mocka i halm innan man har lärt sig (jag började lära mig riktigt bra för ett par år sen, men nu har jag glömt det mesta. Ska övergå till halm i höst igen).
 
Jag kör med halm, när jag mockar lägger jag allt det rena i ett hörn och tar ut allt det skitiga. sen brukar jag låta det ligga och torka medans hästen är ute i hagen under dagen (vintertid) och om inte golvet är torrt då strör jag spån över de blöta fläckarna coh sen halmen som e kvar ovanpå plus en massa ny=) bara man håller det rent och fräsht så luktar det ju inte illa...
 
en permanentbädd har man ju oftast inte för att man är lat, utan för att det är mjukare och bättre underlag för hästen att ligga på i boxen.

ser alltför många med "vanliga" boxar med så tunnt lager strö så hästarna skrapar i betonggolvet när de ligger ner :crazy:.

vår ena häst som vi köpte stod med helt snustorrt tunnt lager spån i sin box (inte ett minsta fuktigt spånflaga fanns där i) och hästen hade både stora såriga liggsår på höften och torra och fnasiga hovar med hovsprickor.

efter hon kom till oss med permanentbädd har både och försvunnit!
 
Jag provade att ha permanentbädd med spån underst och halm ovanpå. Det blev dock så äckligt och tog sån tid att sköta (min häst kissar (dricker) väldigt mycket) att jag övergick till att bara ha halm. Dessutom var han duktig på att blanda om spånet och halmen.

Jag lägger allt ren halm i ena hörnet och mockar sedan ut allt som är blött. Jag tar även en spade och skrapar rent golvet från allt kvarvarande jox varje dag.
 
Torv närmast golvet, kalka och sen på med halmkakor. Lägg dom så de täcker hela golvytan. Sen på med löshalm :)
Förra året vände jag ner skiten, men i år ska jag plocka ut allt skit.
Sen så fyller man på med ny fräch halm vid behov. Jag brukar vilja ha mycket så det går åt ca 2½ bal i veckan :)
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

lånar knapp...

Ni som vänder ner skiten de första veckorna, för att skapa en bädd, fördelar ni ut skiten jämnt över bädden då? Min häst lägger nämligen allt i ett hörn....

Är det ett alternativ att från början ta ut skiten, men inte det blöta? Hur blir bädden då?

(I bägge fallen tänker jag mig utan spån eller något annat under.)
 
Sv: Re: Ni som har halm som underlag...

Mitrolle skrev:
Jag har halm och mockar ut allt. Har provat med spån underst, men tycker det bir bäst med bara halm. Det är ju oftast lite boss och sådant i botten som suger upp kisset, och om man är noga och tar ut allt nedsmutsat så blir det inte ofräscht.
Permanentbädd är jag helt emot, tycker det är för latmaskar! Hästen ska ha rent o fräscht i sin box.

Hrrrpfff. Latmaskar? :mad: Jag har i dag ägnat hela dagen åt att mocka ut mina fyra permanentbäddar. Alla bäddarna var väldigt torra och fina och välbrunna. Det luktar inte ens illa i det understa lagret om man sköter dem rätt. Däremot frigörs det massor av amoniakångor i stall med halm och mockning varje dag, luktar urk.
Jag föredrar permanentbädd av halm under vintern (tar då bara ut skit samt reducerar ner bädden ett par gånger) och över sommaren har jag spån (mockar då ut allt blött + skit varje dag) som sedan bildar botten i nästa vinters bädd. Jag använder Stalosan i och under mina bäddar.
Mitt vatten fryser aldrig och jag har inga piphaser på mina hästar (vilket man tyvär ser alltför ofta).
Håller dock med om att en illa skött bädd är riktigt äckligt.
Har även noterat att många som strör med spån lägger in alldeles för tunnt samt att spånet ofta är så brunt att man tror att det är torv:eek:
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

Vi har ett tunnt spånlager på "kisseplatserna" och sedan halm ovanpå.
Jag tar en grep, sorterar noggrant ut och lassar ihop den rena halmen som inte ska ut och lägger det på hög i ett hörn av boxen, sen skrapar jag ihop det smutsiga+det kissiga spånet som blir kvar efter "sorteringen" med en skyffel och i skottkärran :D Enkelt och effektivt. Sedan är det bara att strö på nytt spån på kissfläckarna, ut den rena halmen och fylla på med ny om det behövs.
Jag är noggran och tar ut all kissig halm och alla bajspluttar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har halm som underlag...

Jag tar alltid ut all skit och låter kisset vara kvar. Det går snbbare att få en bra bädd om du har torv eller spån underst, men det går utan.
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

Jag tror jag ska prova det till hösten. Just nu testar jag lite olika varianter fram till betessläppet.... ;)
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

kl

en liten fråga.
vad för sorts kalk använder ni?
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

Vi har spån under, sen brukar jag lägga den frächa halmen i en hög åsså tar man ut resten, super tycker ja d funkar:) dock tycker ja bäst om att ha spån i boxen=) hehe
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

ska du ha permanent bädd är det bättre med spån och sedan strö lite halm på bädden för pysslandets skull
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: SiZo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp