Ni som har halm som underlag...

Sv: Re: Ni som har halm som underlag...

Det luktar inte någonting från våra halmbäddar "utan bädd" heller, trots att vi mockar ut varje dag. Klart att det luktar om det man tar ut men det blir ju liksom inte kvar i stallet.
Jag har sett så många dåligt skötta bäddar, där folk helt enkelt haft det bara för att slippa mocka så mycket, så jag är anti det.
Är lika anti som du säger, spån och torv i för tunna lager, eller bäddförsök med någon av dessa där man använder för lite strö = ett enda kladd.
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

Jag kalkar golvet först, strör därefter ut ganska mycket spån och sedan relativt mycket halm. De första veckorna tar jag endast ut bajshögarna, det finns inget blött att ta ut eftersom det har sugits upp av spånet. Men sen måste jag börja ta ut den blöta halm som ligger överst. (Hm, vad svårt att förklara). Om det av någon anledning måste grävas i bädden, tar jag ut hela bädden, vilket kan blir riktigt svettigt.
Nu är hästen konvalescent (stavas det så?) så han är gruvligt uttråkad och gräver upp sin box, vilket innebär att jag inte kan ha bädd längre...
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

vad menas med kalkar? hur gör man det? Jag har bädd men har inte kalkat i bottnen och en utav mina hästar har fått röta och den andra ser väldigt känslig ut under hovarna. Nu har det börjat lukta som fan, tur bara att hästarna skall på sommarbete om ett par veckor.
Jag har vart VÄLDIGT noga med att mocka ut skiten men har låtit pisset ligga kvar, tydligen suger halmen inte åt sig pisset tillräckligt bra så om någon skall ha permanent bädd borde man nog ha något bra underlag, torv var det nån som föreslog, vad är det?
 
Sv: Ni som har halm som underlag...

Du strör ut vanligt kalk på golvet! Jag använder nordkalk tror jag det heter, kalkstensmjöl!
Om din häst har problem med röta ska du se till så att det aldrig är blött i boxen!
Kontakta din hovslagare om du inte redan gjort det! Ett tips är att se till så hästen är ren i hovarna vid utsläpp, då räcker det att kratsa ur och borsta rent i hoven. När du tar in hästen, rengör med vatten efter kratsning och borstning och sedan tvätta med utspädd jodopax (gnussa med ex tandborste). Torka ur hoven med handduk eller papper och pensla sedan in strålen och kanterna runt med tjära.
Viktigt är att hästen är ren och torr i hovarna, håll efter så gott du kan. Detta ska du göra varje dag tills det ser lite bättre ut då kan du fortsätta med lite längre mellanrum.
Min häst fick också röta i höstas och det blev lite pyssel, men det gav resultat snabbt! Jag började också ge honom steel joint!!
Nu kan jag rengöra vid behov!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: SiZo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp