Ni som har haft gamla hästar som..

HannaPP

Trådstartare
tillslut inte orkat längre, hur har ni märkt detta? har dom dött knallfall eller tacklat av mer och mer?

Jag har ett halvblod som är 16 (inte sååå gammalt) en D-ponny som är 19 och en c-ponny som är 28. Mitt stall kommer att bli deras "end station"

Alla är pigga och glada, 28 åringen är också glad och lite pigg, lite svankryggig och rids några dagar i veckan ute i skogen.

Nu vill jag veta tecknen på hur man märker att dom inte orkar mer.

???

Mvh Hanna

Sv: Ni som har haft gamla hästar som..

Med min förra häst märktes den största skillnaden på honom i hagen och i boxen.
T.ex. så rullade han sig inte lika ofta eftersom det var jobbigt för honom att ta sig upp, han låg inte längre ner och sov av samma anledning, inte lika många glädjeskutt i hagen osv.

Men då var ju jag medveten om att han hade vissa problem med musklerna i ryggen, hade halkat på en skrittur och sträckt sig, och fick också behandling för det, men äldre hästar läker ju långsammare så när det blev vinter och kallt och han, som alltid haft rejäl vinterpäls och aldrig varit frusen av sig, var tvungen att stå med vintertäcke i -10 för att inte bli stel så kände jag att det kanske var dags.:(

I övrigt så var han samma positiva och trevliga häst som vanligt, åt med god aptit osv.

Tänk också på att det är ganska dyrt att ta bort en häst om man inte vill att den ska gå till slakt...

Min shettishingst "Rasken" dog i höstas 28 år gammal knallfall på morgonen när jag skulle morgonfodra han var pigg och glad som vanligt kvällen innan och på morgonen låg han i sin box och flämtade. Han dog med huvudet i mitt knä:cry: :love: Vi ringde efter veterinären direkt men h*n hann inte fram innan han drog sitt sista andetag. Nu efter en tid känns det varmt i mitt hjärta att min bästa vän fick sluta sitt liv i famnen på den han älskade mest av allt matte han valde alltid mig före mat om han stod inför det valet:D :love:

Jag märkte det mest på min häst när jag red honom. Han orkade inte längre, snubblade mycket, sista gångerna vi red så snubblade han så att vi gick omkull. Sedan så känner man oftast sin häst så pass väl att man märker. Iaf gjorde jag det med min gammel häst. Man såg på honom att han blev gammal, på ögonen, kroppsspråket. Han blev stel och hade svårt att gå. Så då valde jag att ställa av honom på våren så att han fick gå och luffsa sista betessäsongen. Sedan tog jag bort honom på hösten, för han var en sådan häst om inte trivdes med att bara luffsa i hagen och ha det bra. Han var helt enkelt inte en sådan häst. Dessutom hade han inte klarat av ännu en vinter heller, då han blev svårare å svårare att hålla i hullet. Så jag valde att ta bort honom efter en semester med gräs och vila med sina hästkopmisar och innan det blev kallt å jobbigt för honom!

Senast ändrad av en moderator:

Min gamling började tycka att han hellre ville vara inne i stallet än gå ut i hagen trots att han blev själv och man märkte på honom att livet inte var lika roligt längre så då tog jag beslutet... Dessutom var han halt men just det hade inte så mycket med beslutet att göra, hade han haft livsglädjen kvar så hade hältan läkt ut...

Min kompis gamling som blev 20 år. Han blev grining mot alla, min kompis har kunat lite på honom till hundra % men då kunde hon inte. Han var också blind på ena ögat så det gjorde honom lite handkappad. Hon tyckte det var bäst att ta bort honom för att han hade tröttnat på livet.

Min gamling blev trött i kroppen men var pigg i huvudet. Han orkade inte det som han ville göra. Sedan hade han diverse krämpor som han periodvis inte mådde bra av.

Jag valde att låta han somna in mitt under sommarbetet när han var rund och fin och mådde bra. Jag minns min vän som glad och pigg, inte gammal och sjuk. Känns bra....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama