Ni som har haft fånghästar förra året

T

Tess82

Hur ska ni göra i sommar?
Min gamling ska gå hemma i vinterhagen med sällskap av en shettis. Medan hans lilla dam ska iväg på bete.
Jag vågar inte riskera något eftersom han är trots allt snart 30 år :crazy: .
 
Sv: Ni som har haft fånghästar förra året

Fick den Fång av gräs?
Annars kan jag tycka att en sån gammal häst ska ha sina sista år, så gott som det bara går.

Lång invänjning o lagom bra bete.
det är min tanke för min häst som fick sin fång av för kraftigt hösilage o sen stort kraftfoderintag, som var droppen.
Den är bara hälften så gammal men är frisk idag o bantad.:love:
 
Sv: Ni som har haft fånghästar förra året

Ja han fick det av det kraftiga gräset,har aldrig haft det förr.Kanske att jag var för snabb med invänjningen förra året...:(
Han blev ganska mager efter att han fick fång,nu först börjar han se bra ut i hull.Visst det är svårt att hålla gamlingar i gott hull.Men att släppa ut honom på bete är nästan att önska livet ur honom.Han kommer inte att klara av fång en gång till.Jag skulle inte kunna göra det mot honom.Hagen hemma är ganska stor så det finns lite att tugga på iallafall. :)
 
Sv: Ni som har haft fånghästar förra året

Våran ena ponny fick kraftig fång i augusti förra året och han var nära döden, om man säger så.....
Hans kraftiga sänkning har nu gått tillbaka (pyttelite kvar på ena fram i julas) och han mår jättebra!
Han kommer aldrig mer att få gå på bete och i sommar ska han vara kvar i sin vinterhage tillsammans med en av våra andra ponnyer, som väldigt lätt blir fet.
De kommer att få fri tillgång på fin halm ur foderhäck samt fodras med hö.
Jag kommer i fortsättningen vara väldigt försiktig vad gäller gräs, med alla hästar. Vill inte uppleva det som hände förra året igen.:eek:
 
Sv: Ni som har haft fånghästar förra året

Läste det jag själv skrivit och det lät ju som att ingen av mina skulle få äta gräs, men så menade jag inte. Bara att fånghästen har betat färdigt och att jag kommer vara VÄLDIGT noga med invänjningen för de andra. Och självklart inte på för kraftigt bete.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp