Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Hästarna är mitt liv, det är alla övriga måsten jag har svårare att hinna med ;) Vad är 'ett liv'? Att slösa tiden på någonting annat, som att glo på Bonde söker fru i soffan ätandes chips?
Eller att hinna träna på gym 7 dagar i veckan och fika varannan dag med vänner? Har man häst så är det ju det man lägger tiden på, övriga saker är inte lika viktiga.

Så himla bra skrivet! :) Tack för det, det gav mig en del att tänka på...

Jag har precis (nåja två månader sedan) lämnat lägenhet, fullservice på lösdrift, pendling 90 min enkel resa till jobbet och verkligen noll tid till någonting bakom mig. Istället flyttade jag 40 mil norrut, till egen lösdrift, 20 min enkel resa till jobbet, hus och massor med tid till allt möjligt.

Trodde jag... ;) Den första tiden känns det som att jag bara har rusat omkring överallt utan att få någonting gjort. Jag har inte landat i mitt nya liv, inte förstått att jag faktiskt fått som jag velat.

Dvs, nu får jag göra precis som jag vill med hästarna. Jag får syssla med hästarna hela kvällarna om jag vill, ingen annan bestämmer, det finns inte krav från någon annan. Men då sätter jag dumt nog press på mig själv att hinna annat, som jag egentligen inte ens vill göra. Knäpp man är ibland. ;)

Ikväll får det bli lite extra mys med mina härliga hästar. :D

En vanlig vardag numera kliver jag upp 06:00 och går ut och fodrar hästarna. Fyller eventuellt på vatten (snart är thermobaren installerad!) och gör mig sedan i ordning för jobbet.

Åker hemifrån 07:25 och kommer hem någonstans runt 17:30. Äter middag, oftast hos världens bästa föräldrar som lagat maten redan och sedan är jag ute hos hästarna hela kvällen.

Packar påsar med hösilage så jag har till morgondagen, kollar vattnet, ger hästarna kraftfoder (det tar en stund...), mockar lösdriften och oftast motionerar jag även valacken. Sedan brukar jag ramla i säng runt 22:30, trött och helt slut i kroppen. Funderar på om jag borde träna lite, men någonstans inser jag ju att jag tränar hela kvällarna. ;)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Kl
Jag har insett att jag inte vill leva ett sånt liv där man stressar hem från jobb för att åka till stallet. I nuläget har jag 8 timmars arbetsdag + 2 timmars pendling t/r. Åker till stallet vid halv sex och sedan hemma vid halv nio. Det är inget liv enligt mig. Jag har en underbar man men träffar sällan honom. Så from december har jag gått ner till att jobba halvtid. Kanske kommer jag studera vid sidan om, på max 50%. Ser fram emot att kunna leva ett bättre, mindre stressigt liv. Det ekonomiska kommer gå runt och det nöjer jag mig med. Buffert finns.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Kl
Jag har insett att jag inte vill leva ett sånt liv där man stressar hem från jobb för att åka till stallet. I nuläget har jag 8 timmars arbetsdag + 2 timmars pendling t/r. Åker till stallet vid halv sex och sedan hemma vid halv nio. Det är inget liv enligt mig. Jag har en underbar man men träffar sällan honom. Så from december har jag gått ner till att jobba halvtid. Kanske kommer jag studera vid sidan om, på max 50%. Ser fram emot att kunna leva ett bättre, mindre stressigt liv. Det ekonomiska kommer gå runt och det nöjer jag mig med. Buffert finns.

Låter som en dröm! :d
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Kl
Jag har insett att jag inte vill leva ett sånt liv där man stressar hem från jobb för att åka till stallet. I nuläget har jag 8 timmars arbetsdag + 2 timmars pendling t/r. Åker till stallet vid halv sex och sedan hemma vid halv nio. Det är inget liv enligt mig. Jag har en underbar man men träffar sällan honom. Så from december har jag gått ner till att jobba halvtid. Kanske kommer jag studera vid sidan om, på max 50%. Ser fram emot att kunna leva ett bättre, mindre stressigt liv. Det ekonomiska kommer gå runt och det nöjer jag mig med. Buffert finns.

Jag har insett samma sak. Så jag byter nog bransch helt tror jag, funderade på att gå ner i arbetstid, men det funkar inte riktigt med mitt yrke.

Tror du har tagit helt rätt beslut!
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har nyligen blivit med häst.
Har den på helinnakordering , 15 km hemmifrån.
Jobbar heltid, men skift och har 70 km t/r till jobbet.

Jag hinner, men har för eventuella stressigare dagar kommit överens med mej själv att hästen mår bra fast jag inte rider just den dagen. Den slipper ut, får mat, får städat, slipper in. Den överlever.

Fördelen med skiftesjobb är ju att man hinner rida på morgonen de dagar man har kvällsjobb, och även när man har morgonskift slutar jag senast 15, så det finns bra med tid även då.

Jag har inga småbarn mera, har en medryttare som kommer 1 gång i veckan, är själv till stallet 4 ggr i veckan. Det passar oss.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag letar också ny branch, men fram tills dess blir jag kvar i den jag är i. Hoppas du hittar något annat snart! :)

Ja, jag känner verkligen att jag tagit rätt beslut. 1 december går jag på min nya tjänstgöringsgrad :)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag hinner med livet trots heltidsjobb, egen gård, inackoderingar, 5 egna hästar och två hundar...

Jag klarar mig dels genom att jag jobbar skift, dvs jag är hemma på dagarna rätt ofta o jobbar istället kvällar o nätter. Dels klarar jag det för att vi har lösdrift med ett system där varje hästägare tar en dag/häst/vecka o gör då allt för alla lösdrifter. Jag har två inackoderingar och får därmed två dagar per vecka ledigt från mockning, påspackning och vattenfyllning! Det är skönt! Men övriga 5 dagar är mina dagar... Hemmet är eftersatt, det orkar jag sällan... Så vi har städhjälp som.kommer två ggr per månad, DET är underbart!

Jag har heller inte ambitionen att rida alla tre ridhästar varje dag utan jag är nöjd när jag kan motionera 1-2 hästar. Har även en medryttare som hjälper mig med ridningen(inte stallgörat).

O nu när det är mörkt, regnigt o tråkigt så ger jag hästarna vintervila! Jätteskönt att slippa kravet att rida, få bygga upp lite abstinens så man får drivet att rida mer till våren! Sätter igång dom i januari igen.


Så mina tips till dig Ts, 1. Släpp kravet att rida varje dag. En unghäst kan gott klara sig med 4dgr/v. Passa på att byta mockning o så med någon så du kan få vara helt ledig från stallet de dagarna. 2. Om du tittar mer långsiktigt så se om du kan hitta antingen ett stall med fullservice eller en lösdrift med bra villkor. Lösdriften är ju troligtvis billigare och den ger din häst en chans att göra slut energin utan att du måste motionera den, vilket gör att du kan "ta ledigt" från häst och stall med gott samvete. 3. Kom ihåg att det är som värst nu, mörkret påverkar oss mer än man tror! Så släpp kraven på dig själv ett tag!

O just det, du kan ju ta hjälp av en medryttare ;-) du behöver inte vara den eviga medryttaren längre, utan nu ge någon annan en chans att vara det för din häst! ;-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 092
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 911
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp