Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Ja, du det funderar också jag.

För jag hinner inte heller med hästlivet så mycket som jag skulle önska.:(

Jag måste vara 100% skärpt på jobbet, alert, jobbar med mycket folk runt omkring. Det är mao inte att gå i sin egen värld och "lufsa på". Jobbar "bara" 80% men har inget stort närverk eller föräldrar som bor nära som kan avlasta/hjälpa. Har 3 barn, stor gård.....jag hinner INTE med så mycket häst som jag vill. Ständigt dåligt samvete!!:crazy:

Det är moment 22 har man tid att ha häst har man f-n inte råd. Har man råd för att man går på jobb - då hinner man inte!

Ändå har jag bara 2 st stora hästar och barnens ponny.

Fast det är som någon skriver, kanske man skulle ha lösdrift? Fast i är lite oense jag & min make om detta. Fast det tål att fundera på!

Har ibland funderat på att lägga hästlivet på is några år tills barnen blir stora.:(
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Man behöver inte bara vara medryttare, man kan HA medryttare. Jag hade letat upp någon som vill rida kanske 3 dagar i veckan. Då har man ändå sin egna häst och får sin dos av stallmiljö, samtidigt som denhär pressen inte blir lika stor för dig.

Om medryttare inte är ett alternativ kanske en helinackordering med tillsyn kunde vara något? Kanske tillochmed på lösdrift så du inte ens behöver åka ut 7 dagar i veckan. Framförallt att du sparar en massa tid.

Så gjorde jag med min pålle trots att min ekonomi inte var helt bekväm i det. men pressen försvann och jag kunde lägga tiden på det viktigaste. På vilodagar ringde jag bara stallägaren och bad om extra tillsyn så behövde jag inte åka ut alls.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

har inget stort närverk eller föräldrar som bor nära som kan avlasta/hjälpa. Har 3 barn, stor gård.....jag hinner INTE med så mycket häst som jag vill.(

Så ser det väl dock inte alls ut för TS. Tre barn, gård och tre hästar är ju långt över vad TS försöker få ihop.

Att man inte hinner rida när man har tre barn och gård, tycker jag inte alls är att förvånas över. Dygnet har ju trots allt bara 24 timmar.

Nu ser ju så klart olika familjer olika ut, men jag som iofs har mina föräldrar i närheten, hade inte bett dem om hjälp för att jag skulle hinna rida och/eller jobba på gården. Sådant räknar jag ju som hobby, och hinner jag inte med det, får jag väl omprioritera. Inte förvänta mig att mina föräldrar omprioriterar för min skull.

En annan sak om de tar barnen när man jobbar natt, tex, det hade jag kunnat be dem om.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har också problem med att orken och livslusten tryter om jag blir överbelastad med saker som "måste" göras, blir också väldigt apatisk när det blir för mycket. Tar mig inte upp ur sängen etc. Jag pendlar dessutom ca 2hr/dag, och har ett väldigt varierat schema med en del helger, så det hade kunnat bli extremt jobbigt för mig i ett vanligt "box-stall" med många jourer per vecka.

Därför är jag superglad att jag hittade ett lösdriftsstall med fri tillgång på grovfoder. Vi som har våra i samma hage delar på vattenjourerna (vi är 2 i nuläget, så 3-4 dagar/vecka) och att mocka ligghallen 1 gång per vecka, och det enda jag "måste" göra är ju att ha roligt med min häst. Att han inte rids 7 dagar i veckan lider faktiskt inte han av då han får mat, vatten, sällskap och har stor yta att röra sig på, men det faktum att jag kan låta bli att fara till stallet för att jag är för sjuk/trött gör att det är mycket roligare att fara dit! Vi har dessutom en upplyst ridbana så jag kan ta en snabb ridtur eller longering/markarbete de dagar då mitt schema är knäppt. Det har blivit mycket "borta-dagar" nu i höst då jag varit sjuk en hel del, men nu är träningsschemat upplagt och jag känner mig väldigt pepp! Det faktum att jag kan välja att göra det på morgonen, eller kvällen, eller mitt på dan om jag har sånt schema, gör att det känns fritt och inte alls jobbigt.

Inga måsten, bara det roliga. Jag hade ju kunnat ha en medryttare (mina stallkompisar har det till sina), men det känns bara som ett extra ångestmoment för mig att hitta en bra sådan, så han får vara i den kondition jag orkar hålla han i :).

Mitt tips är:
Fullservice eller lösdrift utan höjourer.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har två hästar (varav en äldre) och jobbar heltid (skift). Jag hade gärna haft mer tid till hästarna men tycker att dom får en acceptabel mängd tid/motion. Bra ridvägar har fått bortprioriteras till förmån för ett stall där jag inte har några in- och utsläpp eller fodringar. Vi byter även mockdagar med varandra så att jag inte är tvungen att åka till stallet varje dag. Bor i lägenhet som sällan är skinande ren.

Jag har ingen erfarenhet av stressrelaterade sjukdomar så det kan jag inte riktigt sätta mig in i.

Du har ju bara haft hästen en vecka. Troligtvis har du ägnat mer tid åt hästen nu en vad du behöver göra senare. Vissa dagar tycker jag att det är helt ok att bara se så att dom lever och är det dessutom en unghäst mår han nog bara bra av vila emellanåt. Kan du få hjälp av/byta med någon annan i stallet med mockning så att du inte behöver åka dit varje dag? Medryttare?
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Hästarna är mitt liv, det är alla övriga måsten jag har svårare att hinna med ;) Vad är 'ett liv'? Att slösa tiden på någonting annat, som att glo på Bonde söker fru i soffan ätandes chips?
Eller att hinna träna på gym 7 dagar i veckan och fika varannan dag med vänner? Har man häst så är det ju det man lägger tiden på, övriga saker är inte lika viktiga. Är det svårt att välja, då får man anpassa det ena så att det går att även göra det andra, dvs medryttare/helinackordering etc som gör att man får lediga dagar från stallet och hinner göra det man tycker man inte hinner utöver.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag jobbar heltid, har häst, man, ett barn och en liten gård.

Hästen står inackorderad där alla fodringar och utsläpp vardagar ingår, så det är bara mockning varje dag jag behöver fixa samt ett in-eller utsläpp per vecka. Det tar ca 1,5-2 timmar för mig i stallet de dagar när jag rider, på vardagar är jag i stallet ca 19-21 om jag rider, annars blir det ca en halvtimme om jag bara mockar. Rider gör jag 3-4 dagar per vecka, hinner inte mer. En dag i veckan mockar stallägaren - den dagen är jag inte alls i stallet. På helger är jag ofta i stallet mellan 8 och 10, sen är hela dagen fri till annat, tex aktiviteter med man och barn.

Ska försöka fixa en medryttare, men det har inte blivit av ännu.

Tvätta, städa och handla gör jag på helgerna. Träffa kompisar - mycket sällan.

Det som blir nedprioriterat är framförallt att träffa kompisar och gå på stan och handla, sitta och fika etc - det gör jag mycket sällen. Men hade jag inte haft barn och hus hade det funnits tid för det också - fast då hade jag nog lagt mer tid i stallet och på ridningen. Jag prioriterar alltså att ha häst före att umgås med kompisar. Tränar gör jag inte heller (mer än ridningen).

Ett par saker som underlättar för mig - jag har i princip ingen pendlingstid till jobbet - 10 minuter enkel väg. Stallet ligger ca 3 min bort, så ingen pendlingstid där heller. Det är alltså inte mycket tid som går bort till pendling.

Men det är ändå stressigt att få ihop allt, ibland får mitt barn följa med när jag mockar eftersom min man har egna aktiviteter.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Hästarna är mitt liv, det är alla övriga måsten jag har svårare att hinna med ;) Vad är 'ett liv'? Att slösa tiden på någonting annat, som att glo på Bonde söker fru i soffan ätandes chips?
Eller att hinna träna på gym 7 dagar i veckan och fika varannan dag med vänner? Har man häst så är det ju det man lägger tiden på, övriga saker är inte lika viktiga. Är det svårt att välja, då får man anpassa det ena så att det går att även göra det andra, dvs medryttare/helinackordering etc som gör att man får lediga dagar från stallet och hinner göra det man tycker man inte hinner utöver.

Lite så tänker jag också!
Mina hästar, vår hund, katt och kanin som vi har hemma på vår egen gård och min familj (man och en liten dotter) är mitt liv :)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Hästarna är mitt liv, det är alla övriga måsten jag har svårare att hinna med ;) Vad är 'ett liv'? Att slösa tiden på någonting annat, som att glo på Bonde söker fru i soffan ätandes chips?
Eller att hinna träna på gym 7 dagar i veckan och fika varannan dag med vänner? Har man häst så är det ju det man lägger tiden på, övriga saker är inte lika viktiga. Är det svårt att välja, då får man anpassa det ena så att det går att även göra det andra, dvs medryttare/helinackordering etc som gör att man får lediga dagar från stallet och hinner göra det man tycker man inte hinner utöver.

Lite så är det ju faktiskt (inte mig emot). Mitt liv planeras mer eller mindre helt utifrån hästarna men sen blir man ju mer effektiv med tiden. Jag har blivit riktigt effektiv sen jag skaffade två hästar.

Kan hinna med båda på två timmar inkusive resa, men då är det bara det absolut nödvändigaste och max 30 min/ridning häst. Men det behöer inte vara stressigt för det :)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Håller med, hästarna är en jättestor del av mitt liv.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag gav min EGEN syn på att inte hinna med hästar!!;)

Jag tycker dock det är tråkigt att inte hinna med egentid. Jag får för mig att man blir "bättre människa" av att kunna ge andra av sin tid & sitt liv om man "vårdar sig själv" lite med ett intresse. :)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Hästarna är mitt liv, det är alla övriga måsten jag har svårare att hinna med ;) Vad är 'ett liv'? Att slösa tiden på någonting annat, som att glo på Bonde söker fru i soffan ätandes chips?
Eller att hinna träna på gym 7 dagar i veckan och fika varannan dag med vänner? Har man häst så är det ju det man lägger tiden på, övriga saker är inte lika viktiga. Är det svårt att välja, då får man anpassa det ena så att det går att även göra det andra, dvs medryttare/helinackordering etc som gör att man får lediga dagar från stallet och hinner göra det man tycker man inte hinner utöver.

Jag får nog hålla med här, eller jag vill inte kalla hästen mitt liv..men att ha häst är definitivt en livsstil mer än vad det är en hobby!
Medans andra ägnar sin tid framför tvn mellan 19-22 i soffan, så är jag i stallet och håller på. Många program har jag aldrig hört talas om, än mindre vet vad det handlar om..se på tv gör jag ett fåtal timmar per vecka.

Jag förstår inte vad folk gör av sin tid som inte har häst jag heller :D

Shoppa flera gånger i månaden, gå på stan bara för att, fika, läsa böcker, gymma, vara med vänner varje vecka (har dock ett väldigt socialt liv i stallet)..har jag ärligt talat inte gjort på flera år men jag är inte missnöjd för det alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag håller verkligen med dig!

sen är det ju dock som du säger, man måste ju själv avgöra om "hästlivet" ändå behöver ha några begränsningar eller om man vill köra rakt av 7 dagar i veckan osv. Handlar ju om egna preferenser och förutsättningar även, men har man häst på heltid så tycker jag ju ngnstans att man själv valt det som en livstil, och tycker man det är jobbigt mesta delen av tiden så bör man nog tänka över om det verkligen är det man vill.

jag tycker dock det är väldigt viktigt att man ändå har ngn dag/ett par dagar i veckan där man kan få ngn form av avlastning - endera via helinackordering uppstallningsmässigt, eller har hjälp av ngn i stallet - byter tjänster med ngn annan, alternativt har ngn som rider ngn dag i veckan åt en osv, så att man ändå har lite tid för annat, även ngn veckodag. Helgerna löser man det ju oftast ändå pga den extra tiden man får loss, men just ngn ledig veckodag tycker jag gör mycket i fråga om att inte få helgerna att bestå av ändlösa måsten, som att handla, tvätta städa osv.

tilläggas ska att jag jobbar kontorstider med lite flextid, heltid, med 3 mils resa på småvägar tur och retur dvs 3 mil enkel väg via storstadstraffik och sen eländiga småvägar, så restid enkel väg är ca 45-50 min beroende på trafik, väder osv, så jag har rätt långa dagar. jag hinner inget annat de vardagar jag har hästen själv och ska rida, då är jag hemma ca 20 dock så inget extremt i sig. men disciplinera sig får man ju göra - går ofta upp svintidigt för att åka till jobbet tidigt och därmed kunna flexa ut tidigare så att det inte blir så extremt sent i stallet.
ett par lediga kvällar i veckan har jag, när jag har ryttare på min häst en dag, och den andra brukar jag göra så att jag åker till stallet tidigt på morgonen och gör klart allt, och så vilar hästen den dagen så att jag sen kan åka hem direkt efter jobbet. såna dagar brukar jag försöka flexa så att jag kan vara hemma ca 17-17.30. då får man en helkväll hemma och hinner fixa och pyssla och göra saker man vill göra i övrigt. Totalt sätt rids och tränas min häst dock 5 dagar/vecka, så med det upplägget absolut måste jag rida helgerna, så det får man beräkna in och ibland blir det mkt späckat på helgerna när man dessutom vill göra annat, träffa folk, och behöver handla, springa ärenden osv. Just att jag jobbar så långt bort ute i skogen, så hinner jag aldrig ärenden dagtid på lunchen osv, utan listan tenderar bygga på sig att måsta utföras endera kvällstid eller helgerna. Å andra sidan så vill jag verkligen alltid rida på helgerna - det är ju då man verkligen har tid att koppla av och pyssla och ta sig tid lite extra i stallet, så jag är snål om helgerna och vill till 90% ha dem själv alltid, även om det skulle gå att få ridhjälp ngn dag av min fantastiska medryttare osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Hej!

Det går att ha häst med tidigare utbrändshetsproblem och heltidsjobb.

I alla fall går det för mig. Visst känns det stressigt ibland, men då tvingar jag mig sjäv att tänka på hur jag faktiskt vill leva mitt liv. Och med världens bästa medryttare hinner jag även med andra aktiviteter, vilket mer eller mindre är ett krav inom mitt yrke.

Men det tog nästan ett år innan jag insåg att jag inte måste stressa, att det är så jag väljer att leva mitt liv. I början (när jag började jobba heltid dvs) var det riktigt jobbigt och det kändes som om jag inte hann nånting och jag mådde bara sämre och sämre. Nu har det vänt :-)

Så ,du måste helt enkelt bestämma dig för hur du vill leva ditt liv och sen följa den övertygelsen. Det är inget fel i att ta livet en månad i taget om det är vad som behövs, tex ge dig själv en månad att känna efter för att sen bestämma dig. Om du vill hinna göra annat kanske hästen kan vila några dagar eller du kan ha en medryttare?

/Lavinia
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag känner precis som TS.

Har haft min häst i 5 år, och det är först nu, sedan installning från sommarbetet 1 sep, som jag inte hinner med något annat än jobb och häst.

Men detta inlägg var mycket nyttigt att läsa! TACK! :bow::bow:

Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Hästarna är mitt liv, det är alla övriga måsten jag har svårare att hinna med ;) Vad är 'ett liv'? Att slösa tiden på någonting annat, som att glo på Bonde söker fru i soffan ätandes chips?
Eller att hinna träna på gym 7 dagar i veckan och fika varannan dag med vänner? Har man häst så är det ju det man lägger tiden på, övriga saker är inte lika viktiga. Är det svårt att välja, då får man anpassa det ena så att det går att även göra det andra, dvs medryttare/helinackordering etc som gör att man får lediga dagar från stallet och hinner göra det man tycker man inte hinner utöver.

Sen kan jag iof fortfarande känna, hur ska jag hinna med en sambo? Nu har jag nyligen separerat, och han var inte nöjd att jag kom hem så sent varje dag.
Men nu ska jag njuta av min häst :love: och att jag inte har någon hemma som väntar på mig (= stressar mig)! :)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Dessutom har jag funderat ett tag på att be om hjälp med hästen en dag varannan vecka, kanske bara med mockning och fixa mat. Så jag inte behöver åka till stallet då. Tror det skulle räcka till att börja med :).

Men vet inte riktigt vem jag ska fråga. Det handlar ju om jag vill att personen ska rida eller ej. Och min vän som alltid ställer upp, har det precis som mig, fullproppade dagar. Så vill ju helst hitta någon som faktiskt hinner med min häst.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

*delvis kl*

Jag prioriterade bort allt normalt liv. T ex fungerande relationer, vare sig det gällde vänner eller det motsatta könet. Det går, ett tag. Men jag tror att det kan kännas som ett fattigt liv i längden. Särskilt haltande blev det när jag helt plötsligt var ensam i stallet kvällstid, då började det verkligen kännas att det var mycket ensamtid. Inget umgänge utöver arbetet. Nu gillar jag att vara ensam med mig själv, men det kan bli för bra också. Många som flyttar hem hästen till eget stall vittnar om just det, att det helt plötsligt inte blev någon social situation i stallet. Bra för vissa, mindre bra för andra.

Det slutade med att jag betalade för att få vara hästlös två vardagar i veckan. Nu hade jag ingen häst som varken var lättriden eller särskilt kul att rida, annars hade medryttare absolut varit ett alternativ. Det kan vara trevligt att ut och äta, gå på bio, fixa vardagen på vardagen. Och jag tyckte faktiskt det gav mycket för pengarna, bara att kunna gå på AW någon gång ibland, eller ta en sväng på stan efter jobbet. Kändes lyxigt!
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har haft diverse "psykiskt försvagande" diagnoser under åren men har samtidigt haft allt från två till fyra hästar hemma i träning och hemtidsstudier.

Just nu studerar jag heltid och har en häst. Det är första gången på länge som jag inte har flera vilket gör att det känns lyxigt och som om jag har gott om tid. Men att min vardag fungerar bra beror på flertalet faktorer. Dels så står jag uppstallad på en anläggning nu, där alla pass ingår och det finns både ridhus och skrittmaskin. Sedan så har jag en medryttare, visserligen inte primärt för att hon kan hjälpa mig en dag/veckan utan för att jag vill ha någon som kan rycka in om jag blir sjuk eller åker bort med sambon. Min sambo är även hästkunnig och kan ta stallet en kväll på kort varsel om det visar sig att jag börjar få svårt att klara en deadline eller inte orkar med allt just den dagen. Jag har även sedan mina år med hästar som yrke blivit väldigt duktig på att effektivisera mitt hästhavande när det behövs utan att det ger avkall på kvalitén i det stora hela.

Nu har jag väldigt många olika delar som underlättar just nu (förut har de varit betydligt färre), vilket gör att jag inte bara hinner med studier och hästen utan även att träna på gym, gå en danskurs och umgås med min partner samt vänner. Men bara någon av aspekterna hade också underlättat i sig, så man får lära sig vad som gör ens egna liv lite smidigare och försöka implementera det. Det kan vara allt från lösdrift till medryttare, lägre träningskrav till bädd i boxen eller ridning fyra dagar i veckan och en vältäckad häst för att slippa sanera en halv leråker varje dag. Eller matlådor i frysen, en självgående dammsugare och en bestämt "tvättkväll" i veckan då man gör det nödvändiga i hemmet för att ha rena kläder och få det praktiska att fungera.

Men jag håller mer föregående om att man nog ofta får se hästar som en form av livsstil, för det är mer än en hobby som man kan ställa åt sidan när det känns oinspirerande under några månader.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Ja, det där är ju något man får tänka på. Hur man själv fungerar bäst. Jag som har ett väldigt socialt jobb (lärare) tycker att det är väldigt skönt att lulla omkring ensam i stallet på kvällarna. Under loven, särskilt sommaren, kan jag känna att det vore kul med sällskap i stallet men då brukar jag dra igång träningstillfällen med hästbekanta (vi samlas på någons ridbana och rider tillsammans). Eftersom jag är ledig så har jag tid att organisera det hela (vi kan vara upp till 10 ekipage så ibland blir det ju en del ringande hit och dit).

Om jag däremot haft ett mer ensamt jobb så hade jag definitivt saknat sällskap i stallet. Men då hade jag nog försökt att hitta en medryttare som vill rida med mig (har flera hästar).
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har "bara" en häst, jobbar heltid med 7 mils resa t/r till jobbet (fast i ärlighetens namn jobbar jag nog 150%) och studerar 2 kurser (den 3e precis avklarad!) på universitet (distans). En liten hund hemma också.

Jag har dessutom beredskap i jobbet och svarar dygnet runt i telefon.

Jag behöver inte så mycket social umgänge på kvällar och helger, jag jobbar med mycket folk och jag behöver egentid. Men jag hinner ju med en trevlig lördagsmiddag med vänner om jag vill det.
Städa osv tar ju inte så lång tid.

Visst är jag säkert nära utbrändheten då och då, men det beror inte på hästen och stallet...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 094
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
853
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 911
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp