Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har haft foderhäst i en vecka nu. Hästen är av en modell jag verkligen gillar, precis sådan jag skulle köpt om jag haft råd. Kan stå och titta på honom hur länge som helst bara för att han är så vacker.
Han är också otroligt social och vänlig, kommer alltid och möter mig i hagen och är nyfiken på allt jag gör. Gör sitt bästa vid ridning och går fram när jag ber honom fast han är så nervös att han skakar(inte mycket riden sen inridningen för drygt ett år sedan).

Men jag håller på att bränna ut mig. Igen. Stressen att hinna med stallet gör att jag tappat aptiten, måste ta sömntabletter för att sova och hinner inte med nåt annat i livet. På en hel vecka har jag inte diskat, städat eller tvättat. Jag hinner inte.
Jag har fått ett ganska tråkigt läkarbesked, förhoppningsvis går allt bra och jag kommer isåfall återhämta mig helt igen. Men det känns förstås jobbigt ändå. Och det är i stallet jag hämtar kraft, jag mår så ofattbart bra där. men så fort jag lämnar stallet kommer stressen, jag har helt slut dygnet runt i stort sett.
Jag har haft egen häst förut, från jag var 11 år till 19 år. Ett tag hade jag fyra hästar samtidigt och jag minns inte att det någonsin var något problem...
Antagligen får jag lämna tillbaka hästen och det gör en smula ont i hjärtat att mista det roliga så fort. Hästen har potential att bli en toppenhäst, vi trivs bra tillsammans och det nästan allra bästa är att ägaren är så himla bra att ha och göra med. Och hästägare brukar ju annars kunna vara rätt knepiga om man är fodervärd ;)

Är jag dömd att vara den eviga medryttaren? Blir det så hopplöst att kunna ha häst när man arbetar heltid och en gång haft "stressjuka"? Hur klarar ni det?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Heltid (8-17) och häst hade jag inga problem med. Det var resten som var lite bökigt. Men tvätt och städning på helgerna, socialt umgänge på minimum (ingen tid). träning innan jobbet (gymmet öppnade 6:30).

Det går, men det handlar ju också om hur man ordnar det för sig. Jag insåg att jag inte skulle orka med ett stort boende, jag bodde därför litet och väldigt kompakt. Hyrde nyrenoverat, inget att ta hand om hemma utöver städning och liknande.

Prioriteringsfråga helt enkelt. Jag insåg också att vardagar fick stallet hållas till need to do only. Resten fick skjutas till helgen. Drog också ner på träningar vardagar, just för att slippa vara hemma 23:30.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har eget stall hemma där även mina syrror har sina hästar. Jag har haft en jäkla stress periodvis. Jobbade så jag fick stressa runt med hö och ta ut hästarna på morgonen, köra bil till ett tåg och hinna med det vid sju. Till råga på allt bor min pojkvän en mil bort så halva veckorna åker jag därifrån innan hela morgoncirkusen. Sen skynda hem till 18 och rida och fixa. Så det kändes som jag sprang 6-22 varje dag.

Storesyrran har fått barn, lillesyrran har inget körkort, stallet byggdes ett år sen så det var mkt kvar med att förbättra hagar, bygga klart vissa delar, renovera hus och nu en liten ridbana. Som tur är hjälper mina föräldrar till med renovering osv vid behov, annars hade det inte gått. Var helt slutkörd ett tag och trodde jag var sjuk men det var nog stress och utmattning. det känns ändå bättre nu efter lite förbättringar. Det jag har ändrat på som minskat stressen och ökat glädjen är:

- bytte tillbaka till gamla jobbet med flextid och på bilavstånd.
-har 2 "hästrfria" dagar då jag endast tar ut hästarna på morgonen. Eftermiddan är jag med pv, handlar, fixar ärenden i lugn och ro.
- man måste inte rida varje dag. Låt hästen gå i hagen längre istället.
- skriv lista på alla saker som behöver göras. Tex tvätta, måla om nånstans, posta ett paket, fixa nåt staket.. och avsätt en dag till att bocka av allt. Då känns det inte alls som man drunknar i saker och inte hinner med, utan det är bara att kryssa av så är det klart. Man känner sig jätteduktig sen och kan unna sig att vila och inte ligga och tänka på allt man inte hunnit med.


Älskar att ha mitt stall :) men jobb är det!
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Man får som, Lovisaleonora påpekar prioritera, men också planera. Sen måste man ju inte göra allt i stallet perfekt jämt, man måste inte rida varje dag och pålle måste inte vara spegelblank varje dag. Är hästen en skitgris så är det ok att täcka den för att göra livet enklare. Osv. Hur lång tid tar stallet varje dag?
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag jobbar heltid, dock ett oregelbundet jobb med väldigt varierande tider + helger. Jag tycker jag har hur mycket tid som helst, iaf vissa dagar. Brukar rida fem dagar i veckan, mina hästar har varit i tävlingskondition.
Står på fullservice med mockning och rubbet. Vill inte stressa och vill ha tid för mina hundar, min man och mina vänner.
Huset är oftast väldigt välstädat och fint, jag sköter oftast städningen eftersom jag tycker det är roligt. Min man får klippa, gräs, skotta snö och sånt som jag inte gillar.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag jobbar heltid och har två hästar hemma. Har mina på lösdrift med fri tillgång på hö.
Det har gjort att jag slipper göra i ordning foder/fodra tre-fyra gånger per dag och jag har inga in-/eller utsläpp, så det har sparat massor av tid.

Jag tar hand om de på kvällarna, borstar av dem, tränar min stora eller låter barnen rida den lilla (jag gör inte båda sakerna samma dag på vardagar, utan tar bara det ena) och ger dem kraftfoder och mockar (har bädd så det är bara bajset som ska bort så det går fort). Det brukar ta 1-1,5 timme när de tränas, de dagar de inte tränas tar det cirka 30-45 minuter. Sen passar jag på att umgås mer med dem på helgerna :)

Städningen brukar jag se till att ta hand om innan jag lägger mig. Då kan jag komma hem och umgås med familjen, ta hand om hästarna och ha det bra. Sen tar jag en stund efter att barnen har lagt sig och städar. Funkar bra för mig i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag jobbar minst 50 timmar i veckan, lediga helger. Så på helgen gör jag allt det jag inte hinner i veckan, städar hemma, fixar det där extra i stallet och framförallt rider. Nu när det är mörkt kvällstid rider jag på ridbana iaf 2 dagar efter jobbet, men annars har jag sänkt mina krav på ridningen denna årstiden.

Jag lagar inte mat på kvällen, käkar lunch ute, men om jag skulle gjort tex matlådor hade jag lagat det också på helgen.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Dels så gör jag som många andra; jag skjuter på saker till helgerna. Tvättar och städar på helgen osv. Sedan så har jag ordnat hästledigt två dagar i veckan genom att mocka två extra boxar en dag och förbereda höpåsar och mathinkar för de dagar jag inte är på plats. Kanske finns någon i ditt stall som du kan byta mockdagar med? Att mocka en extra box är knappt något jobb men att slippa åka ut en eller två dagar ger mycket tid.

Sedan så är det nog inte så mycket tiden eller bristen på tid utan hur man själv påverkas av det. Känner du att det är ett måste att hålla hemmet i topptrim eller ett måste att rykta en timme varje dag? Min personliga erfarenhet är att när jag ser saker som måsten - då blir jag stressad. Men om jag ser det som "skulle vilja" så klarar jag av att inte ge mig själv skit om jag inte hinner med eller orkar alla gånger.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Andas och ta det lugnt! Du har haft hästen i en vecka, det är klart att allt är nytt och tar tid. Städa och tvätta gör man under helgen eller en kväll (då man bara mockar åt hästen och låter den ha en vilodag). Jag har flera hästar och hinner med dem men skillnaden kan ligga i att jag har dem hemma på gården men en häst inhyrd borde man hinna med tycker jag. Andra människor hinner ju träna både det ena och det andra efter/före jobbet.

Byta tjänster med någon stallkompis som någon föreslog tycker jag låter smart, då kanske du kan ha en helt stallfri vardagskväll?
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Har eget stall och några inackorderingar. vi har kollektivskötsel.

Jag är morgonmänniska, kan stiga upp 06-07, även helger. Släpper ut hästarna och så brukar jag mocka om jag hinner. Beroende på hur jag jobbar.
Har jobbat både heltid och halvtid.
Då har jag mockningen undan för dagen, och om jag hinner fylla på några höpåsar.

E de helg så passar jag på att rida på morgonen också för då är resten av familjen slöa, antingen sover eller tittar på tv. Då har jag resten av dagen till annat.

Med städningen försöker jag hålla lite ordning på veckorna, plockar undan från golvet m.m. och helger blir det storstädning lite mera. Hinner jag på vardagar så dammsuger jag en extra gång.

Som andra skrivit det gäller att prioritera.Man kanske inte kan träffa kompisar alla dagar eller fara till krogen varenda helg. Man får bestämma i förväg en dag man träffar kompisar så att man planerar in det, eller helgen som är krog helg. Inte så mycket spontant kanske

Nu är det ju mörkt och trist ute å då far motivationen lite mera. Men ha inte för höga krav på träningen. Kanske säga till sig själv jag ska rida tre dagar i veckan. Skulle man hinna med en fjärde så är det guld värd.

Nu har jag yrat klart!:D
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Dels så gör jag som många andra; jag skjuter på saker till helgerna. Tvättar och städar på helgen osv. Sedan så har jag ordnat hästledigt två dagar i veckan genom att mocka två extra boxar en dag och förbereda höpåsar och mathinkar för de dagar jag inte är på plats. Kanske finns någon i ditt stall som du kan byta mockdagar med? Att mocka en extra box är knappt något jobb men att slippa åka ut en eller två dagar ger mycket tid.

Sedan så är det nog inte så mycket tiden eller bristen på tid utan hur man själv påverkas av det. Känner du att det är ett måste att hålla hemmet i topptrim eller ett måste att rykta en timme varje dag? Min personliga erfarenhet är att när jag ser saker som måsten - då blir jag stressad. Men om jag ser det som "skulle vilja" så klarar jag av att inte ge mig själv skit om jag inte hinner med eller orkar alla gånger.

Jättebra skrivet! Just stresskänslan och att bli utbränd handlar ofta mer om HUR man tänker på det man har att göra och inte hur MYCKET man har att göra.

Jag jobbar heltid men oregelbundna tider. Innan jag fick barn hade jag massa tid. Nu kan jag känna en viss stress över att jag inte vill vara borta för länge. Det gjorde jag aldrig innan, städning och sånt är inget jag mår dåligt över:o

Om jag inte rider tar hästen 35 min inkl körtid och det är ju inte mer än en hundprommenad. Men då prioriterar jag bort borsta och sånt dom dagarna. Här på buke har jag flera gånger sett åsikten att man inte borde ha häst om man bara lägger en halvtimme när man inte rider. Men jag betalar ju någon annan för att lägga tid på min häst och det skäms jag inte alls för. Hästen mår inte dåligt för att den har lera på halsen vissa nätter.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har bipolärt syndrom, ganska milt men ändå så det påverkar mitt liv (rejält, i omgångar). Vissa dagar, som idag, är det knappt jag kommer ur sängen trots att jag vet att jag måste (ska skriva tenta strax).
Jag studerar på deltid och distans utan schema. Det var heltid fram tills för någon vecka sen, men de kurserna är slut. Jag jobbar lite extra när de ringer efter mig, brukar bli två tre nätter i månaden. På det har jag två hästar, en mer eller mindre pensionerad och en blivande tävlingshäst.

Enda anledningen till att det går är att jag vill att det ska gå. Visst har jag dåligt samvete för att gammelhästen inte går så mycket som jag hade velat, men jag tror inte att han bryr sig.
Jag har dem uppstallade på lösdrift hos en helt underbar människa som inte krånglar med något. Vi är tre inackorderade + henne.
Ofta är det hon som släpper ut och morgonfodrar, jag lunchar, någon av de båda andra tar in. Funkar bra. Stallägaren jobbar 7 dygn/månad så de dygnen löser vi lite annorlunda.
Oj, nu när jag skriver inser jag hur mycket jag älskar mitt stall och mina stallkamrater :D

För ett par år sen, innan jag började på universitetet, pluggade jag deltid (ca 75%) på schemalagda tider. Hade lektioner, minst en varje förmiddag. Sedan skulle jag vara på jobbet vid 15 och jobbade till 23, tre dagar i veckan (tis-tors). Däremellan skulle jag hinna åka till stallet och greja med hästen. Då stod jag uppstallad i ett litet stall ca 1 mil hemifrån, hade en häst men skötte stallägarens också. Åkte moped fram och tillbaka. Stallägaren fixade utsläpp på vardagar, insläpp när jag jobbade. Annars skötte jag allt.
DET var påfrestande kan jag säga. Bodde hemma fortfarande som tur väl var, och satan vad pengar jag sparade :D

Jag tror man måste våga lyssna på sig själv och inte försöka vara perfekt varenda dag. Ibland är det okej att bara pussa på hästen och kolla att den är hel. Man får göra allt man kan för att underlätta sin vardag. Rutin är det absolut bästa! Försök få in en bra rytm i dagen så kommer det lätta!
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Mina vardagar består i princip enbart av jobbet och stallet. Till den grad att jag inte tror att jag skulle kunna ha häst om jag vore ensamstående.

Jag går hemifrån sådär kl 8, åker till stallet direkt efter jobbet och är hemma ca kl 21. Då har min partner ofta lagat middag, så vi äter tillsammans då. Om partner inte är hemma, tar jag ett par smörgåsar och en kopp kaffe.

Jag ser egentligen inget konstigt med det. Ett heltidsjobb är ju just ett heltidsjobb, och en häst plus restid tar ju nästan lika mycket tid som ett halvtidsjobb. Klart att man inte hinner särskilt mycket mer på dagarna då.

Jag ser det inte som stressigt, men visst är veckan ganska inrutad. Det förnekar jag inte.

När det gäller hemmet, är jag inte särskilt noga med städning och sådant. Alltför välstädade hem signalerar heller inget särskilt positivt, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag brukar lägga in i tvättmaskinen på kvällen, köra under natten och hänga upp i torkskåpet på morgonen.
Lagar mat på helgerna, så jag får portioner i frysen att ta med till lunch under veckorna. Brukar äta smörgåsar på kvällen, inte lagad mat.
Städningen fuskar jag med, men det beror inte på hästarna utan på att jag tycker att det är dödstråkigt.

Jag jobbar heltid, bor själv på egen gård på landet. Inga barn.
Hinner jobba, sköta mina hästar, läser ganska mycket (just nu har vi en bokcirkel på jobbet).

Under helgen som gick lite mindre ridning än vanligt eftersom jag behövde akutreparera staket, köpa ett extra elaggregat och var bortbjuden på dop i lördags.

Brukar vara hemma hos goda vänner ett par kvällar varje vecka och "träffa folk".

Mina vardagskvällar består av hästarna och böcker, men det är ju så jag vill ha det.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag har valt att ha min häst i ett fullservice stall. Jag valde det för att jag ska kunna ha tid med annat som vänner, hunden och hemmet. Jag kan tycka det är mysigt att pyssla och plocka i stallet, men bara när jag känner att jag har tiden. Har jag tiden så brukar jag bara meddela stallägaren att jag fixar mitt själv just den dagen.

Jag har inga problem att hinna med. Nu jobbar jag oregelbundna tider även vissa helgen men med lite planering så får jag det att funka 9 av 10 gånger. Skulle det skita sig totalt så dör inte hästen av att stå en dag extra :)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Som med allt annat så är det ju en prioriteringsfråga.

Kan man tänka sig att om nödvändigt välja bort andra saker under vardagar främst så som vänner osv för att kunna ha häst + arbete så går det oftast bra.

Däremot om man känner redan från början att man håller på att bränna ut sig, så måste man antingen omprioritera alla "måsten" eller så kanske man ska fundera på att avstå tills dess att det finns mer utrymme för en häst.

Valet av stallplats är a och o - här är det många som tyvärr lyckas välja helt fel.
Vill du ha mycket tid utöver stall/häst så måste du tänka på att välja en stallplats där det ingår mycket service. Ett kollektivt stall är inget för den som har många järn i elden.
Många väljer lösdrift som vill ha 0 stallarbete men mycket tid till bara hästen.
Det är en smakfråga..

Jag står kollektivt (vi sköter oss själva helt och delar på fodringspass mm) och jag har effektiviserat en del i stallet genom att ha bädd i boxen i stället för att gröta runt i allt - tar ca 4 min att mocka. Jag gör iordning höpåsar för flera dagar i rad så att det bara är att hämta ur högen.
Hagen mockar vi och jag ser till att ta så ofta jag kan då det blir ca 1 skottkärra på 1-3 dagar än att jag ska mocka 100 kärror i timmar ibland.
Så jag kör enligt mottot "lite men ofta/göra mycket men sällan" så hålls min tid nere betydligt till markservicen när jag är i stallet.
Lägger in regelbundna vilodagar där det är förbjudet att vara för länge i stallet, likaså låter jag hästen stå om jag redan har en stressig/dålig dag..finns ingen mening med att lägga på ännu mer.

Städning och fix hemmavid skjuter jag till lediga dagar eller helg. Jag kan gärna städa och tvätta när jag ändå haft morgonen på stallet om jag är ledig för då är jag redan igång.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Att ha häst är en livsstil. Jag undrar mer - vad gör folk som inte har häst?
Jag gör också de nödvändiga på helgen, städar tvättar, handlar.

Men självklart så planerar jag min vardag (har tom ett schema i telefonen med exakta tider jag får lägga på saker efter jobbet innan jag åker till stallet). I stallet lägger jag på ett kol, fort ska det gå. Mockar och packar hö, fyller vatten, sopar mm på 20 min. Har bädd som jag mockar ut ca 1 gång var 4e till 8e vecka.

Jag förstår inte vad man gör på eftermiddagen om man inte har häst? Städar? Shoppar? Fikar?

På helgen laddar jag upp batterierna, sover läänge, myser hemma på kvällarna istället för att festa osv.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Du skriver att hästen inte har ridits mycket sedan den blev inriden, det är alltså en unghäst, fortfarande under utbildning. Då behöver den absolut inte ridas 6-7 dagar i veckan! Någon eller några av dagarna du inte rider kanske du kan köpa till mockning/fixa mat/titta över hästen alternativt byta med någon annan i stallet, så du tar hand om deras häst någon dag. Även om man älskar häst- och stall-livet, så är det faktiskt jätteskönt att ha någon dag i veckan då man inte behöver åka dit alls!

Själv har jag hästen på lösdrift, där jag och den andra hästägaren turas om med mockning och matpåfyllning. Min häst rids fyra dagar i veckan och jag har en medryttare som tar en av de dagarna. Då är det inga problem alls att orka med både häst, heltidsjobb, simträning 3-4 ggr/v och vattengympa 1 ggr/v. Tvätta och städa gör jag på helgerna (inte varje helg dock, bor ensam och är ju inte hemma många timmar/dygn, så det blir ju inte så värst skitigt).

Fast sedan har jag ju inte så mycket till socialt liv förstås... Är aldrig ute på krogen eller fikar på stan med kompisar. Folk träffar jag när jag är ute på träningar med hästen och så arbetskompisarna på jobbet förstås.
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Har aldrig haft häst i ett stall utan full service, utom när jag haft dem hemma. ;) Jag har varit sjuk större delen av mitt liv, och vet med mig att vissa dagar tar jag mig inte till stallet efter en hel jobbdag, men hästen ska ju tas om hand ändå. Det har alltid fungerat toppenbra, och jag kan oftast planera in de dagarna jag ska vila och vilka dagar jag ska vara i stallet. Sen helgerna tar man mer tid på sig.

Nu har jag dem hemma och pluggar, men det är ett sto med föl vid sidan i dagsläget och att det blir tight på vardagarna att göra något spelar ju faktiskt ingen roll alls just nu av naturliga skäl, de står ute dygnet runt med vindskydd, spar oändligt med tid, pappa som jobbar hemma lunchar dem. Kommer stallas in senare men det blir nog inga problem det heller. Pojkvännen kommer hem till mig på helgerna, han bor och jobbar på annan ort, ibland sover jag hos honom någon natt när pappa är snäll och ser efter odjuren. :) (Och eftersom mina föräldrar gärna vill att jag ska vara mer social med vänner än jag är är det sällan problem med att ha hästvakt om jag skulle vilja hitta på nåt med någon ibland. Händer dock sällan.)
 
Sv: Ni som har häst, hur hinner ni med livet?

Jag tror också det är viktigt att du planerar. Gör ett schema för kommande vecka, där det tydligt framgår vad du ska göra varje dag. Annars blir det lätt att man bara tänker på allt man BORDE göra (tvätta, städa, hälsa på föräldrarna, tvätta bilen, klippa gräset osv), och då blir det bara för jobbigt och så blir det ingenting gjort istället...

Sedan måste man ju förstås ändå vara lite flexibel och kunna ändra veckoschemat om det händer något oförutsett eller om man känner att man inte orkar med, så man inte får dåligt samvete/mår dåligt pga schemat.

Och skriv gärna in en vilodag/kväll i schemat! Tex, "onsdag: jobba + ligga i soffan och titta på tv". Så du inte känner dig slö och onyttig utan faktiskt kan koppla av helt och njuta över att vara ledig några timmar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 092
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 911
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp